صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

رئیس معاینه فنی تهران اظهار داشت: خودروهایی که ساخته شده و یا اینکه وارد می شوند، از فناوری های روز بهره کمتری برده اند.

برنامه "آب را گل نکنیم" رادیو گفت و گو با موضوع آلودگی هوا و با حضور دکتر بداق جمالی عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست و دبیر کل انجمن های هواشناسی ایران، دکتر نواب حسینی منش رئیس معاینه فنی تهران، مهندس بازگیر رئیس محیط زیست تهران، دکتر رئیسی فرد رئیس سابق جایگاه داران و رئیس کمیته برندینگ عرضه سوخت، دکتر حیدرزاده مشاور محیط زیست معاون خدمات شهری شهرداری تهران و نجفی منش رئیس هیئت مدیره انجمن همگن تولیدکننده قطعات خودرو به روی آنتن رفت.

دکتر حیدرزاده در آغاز با اشاره به آلودگی هوا خاطرنشان کرد: نخستین باری که موضوع آلودگی هوا در تهران مطرح شد، سال 1355 بود که روزنامه کیهان به آن پرداخت و این نشان می دهد آلودگی هوا سال ها است که تهران را تهدید می کند.

وی درباره علل آلودگی هوا در تهران اظهار داشت: اساسا جانمایی تهران به عنوان پایتخت یک اشتباه بود. از سوی دیگر تمرکز صنایع در تهران و غرب شهر در جهت وزش باد است که آلودگی ها را افزایش می دهد.

مشاور محیط زیست معاون خدمات شهری شهرداری تهران منابع آلودگی هوا را ثابت، متحرک و طبیعی عنوان داشت و افزود: یک شرکت ژاپنی مطالعاتی را در دهه 70 در خصوص آلودگی هوا انجام داده بود و مشخص شده بود سهم منابع متحرک بیش از منابع ثابت است. با این وجود به نظر می رسد سهم منابع آلودگی تغییر کرده است زیرا از اوایل دهه 70 هیچ مطالعه ای درباره آلودگی هوای تهران صورت نگرفته است و اینکه خیلی از کارشناسان اعلام می کنند 70 درصد آلودگی هوای تهران منابع متحرک و 30 درصد منابع ثابت هستند ناشی از همان مطالعه است.

وی اضافه کرد: امروز بسیاری از شهرهای کشور که قبلا دچار آلودگی هوا نبودند، با بحران آلودگی هوا مواجه هستند و این نشان می دهد، منابع آلودگی هوا دچار تغییر شده است.

در ادامه دکتر نواب حسینی منش با اشاره به مطالعاتی که درباره آلودگی هوای تهران انجام شده است، عنوان داشت: سال 92 مطالعه دقیقی را در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با دانشگاه های کشور در خصوص منابع متحرک انجام دادیم. همچنین سال 93 نیز مطالعه مشابهی در خصوص منابع آلاینده تهران انجام شد.

وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات، منابع آلاینده شهری تهران هم از نظر میزان ذرات معلق و هم از نظر میزان آلایندگی مشخص و روشن است و بر اساس همین آمار دقیق، بین 75 تا 80 درصد منابع آلایندگی گازی مانند مونواکسید کربن، عوامل متحرک هستند.

رئیس معاینه فنی تهران علت اصلی آلاینده بودن منابع متحرک را تکنولوژی ساخت آنها دانست و اظهار داشت: خودروهایی که ساخته شده و یا اینکه وارد می شوند، از فناوری های روز بهره کمتری برده اند. وقتی هوا بارانی می شود، در چند دقیقه شاهد خواهیم بود هوای پایتخت پاک است؛ این نشان می دهد خودرو در آلایندگی های گازی نقش اساسی دارد.

وی تصریح کرد: منابع ذرات معلق زیر 2.5 میکرون خودروهای دیزل فرسوده هستند. در سه ساله گذشته در شهرداری تهران منابع آلاینده به طور دقیق مشخص شده اند و تمام برنامه ریزی هایی که در خصوص جلوگیری از آلودگی هوا انجام می شود، در همین راستا است.

حسینی منش درباره تعداد خودروهای سطح شهر اشاره کرد: در سال 92 تعداد خودروهای شخصی حدود سه میلیون و 500 هزار در تهران بود اما در حال حاضر حدود 4 میلیون خودرو است درحالیکه در دهه 70 تعداد خودروها زیر 2 میلیون بود. در ده سال گذشته تعداد افرادی که صاحب خودرو شده اند، افزایش چشمگیر داشته است.

در ادامه مهندس بازگیر با بیان اینکه تهران 9 میلیون نفر جمعیت دارد، اظهار داشت: تراکم جمعیت بالای ده هزار نفر در هر کیلومتر مربع است درحالیکه این نسبت در کشور زیر 50 نفر است. شهر تهران شانزدهمین شهر متراکم دنیا است. 30 درصد صنایع کشور را در استان تهران متمرکز کرده ایم به طوریکه در شهر تهران نزدیک به هشت هزار صنعت و 400 هزار واحد صنفی وجود دارد که حدود 80 هزار واحد در حد یک کارخانه فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: پیامد این همه جمعیت و فعالیت های مختلف در تهران تولید هشت هزار تن زباله در روز می شود. از سوی دیگر ظرفیت های زیستی را نیز در این شهر از دست داده ایم یعنی بخش عمده ای از اراضی بایر و مرتعی و فضای سبز تبدیل به سکونت گاه ها و مراکز صنعتی شده اند.

رئیس محیط زیست تهران با بیان اینکه بالاترین میزان آلودگی کل شهر، 170 بود، اظهار داشت: این میزان آلودگی در برخی از مناطق بسیار بیشتر نیز بود به طوری که بر خلاف انتظار در منطقه چیتگر به 300 هم رسید.

در ادامه دکتر بداق جمالی اظهار داشت: منشا طبیعی ذرات معلقی که این روزها در فصل زمستان می بینیم کمتر از منشا صنعتی است. در حقیقت منابع متحرکی که در تهران وجود دارند بیشترین ذرات معلق را تولید می کنند و به روش های دقیق اندازه گیری می توان این ذرات را تفکیک کرد تا متوجه شویم منشا آنها طبیعی یا غیر طبیعی است.

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست تاکید کرد: باید با توسعه فناوری و دانش پاسخ های دقیق و راهکارهای بهتری را بتوانیم ارائه کنیم. درست است که بیش از پنج دهه است که شهر تهران درگیر آلودگی است اما نباید فراموش کنیم فناوری هایی که امروز در اختیار داریم با پنج دهه پیش متفاوت است.

دبیر کل انجمن های هواشناسی ایران بیان کرد: در سال 1335 سهم جمعیت شهر تهران از کل استان 90 درصد بود اما امروز این سهم به 60 درصد کاهش پیدا کرده است. این بدان معنا نیست که جمعیت تهران کاهش پیدا کرده است بلکه به این معنی است که اطراف تهران توسعه پیدا کرده و ظرفیت های زیستی از بین رفته اند زیرا امروز فقط با یک شهر مواجه نیستیم بلکه با مجموعه ای از شهرها مواجه هستیم که پهنه بزرگ سکونت گاهی محسوب می شوند.

در ادامه نجفی منش با اشاره به آلودگی هوا گفت: وقتی از آلودگی صحبت می کنیم دائما می گوییم مردم خودرویشان را بیرون نیاورند درحالیکه ایراد بزرگ، اشکالات کالبدی شهر تهران است. از یک طرف تا نیمه راه کرج سکونت گاه داریم و از سوی دیگر تا پردیس نیز سکونت گاه داریم. این وضعیت در مورد بخش های دیگر نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: جانمایی مشاغل افرادی که در این شهرک ها و مناطق ساکن هستند اساسا اشتباه است زیرا تقریبا تهران هر روز شاهد است که ورودی های شهر مملو از خودرو است و دلیلش این است که حمل و نقل عمومی برای این مناطق در نظر نگرفته ایم.

رئیس هیئت مدیره انجمن همگن تولیدکننده قطعات خودرو بیان داشت: نکته ای که همیشه مغفول می ماند طرح جامع تهران است. در کشورهای دیگر یکی از مزیت هایی که به کارمندان می دهند آن است که منزل نزدیک محل کار باشد.

وی با بیان اینکه فقط وجود لوازم حمل و نقل عمومی کافی نیست، اظهار داشت: باید زمان تردد قطارهای مترو در توکیو را با ایران مقایسه کنید این یعنی فقط داشتن یک امکان کافی نیست بلکه باید استانداردها را نیز افزایش داد تا بتوان کیفیت زندگی و در ادامه وضعیت هوای کشور را ارتقاء داد.

در ادامه دکتر رئیسی فرد با بیان اینکه در تهران هیچ چیز سر جای خودش نیست، گفت: سیاست های توسعه و تکامل جمهوری اسلامی ایران در دفتر نخست وزیری در سال 58 منتشر شد که بر اساس این سند 240 نفر از اساتید، دانشگاهیان و صنعتگران و کشاورزان اعلام کردند هوای شهر تهران آلوده است.

رئیس سابق جایگاه داران ادامه داد: در آن زمان اعلام شد خودروهای تهران بیش از حد نیاز است و هم اینکه استانداردهای شرکت های تولیدکننده را ندارد. آنها همچنین اعلام کردند شهرنشینی در تهران برنامه ریزی نشده است و خدمات شهری و همچنین بافت شهری نارسا است.

رئیس کمیته برندینگ عرضه سوخت عنوان داشت: آلودگی هوای تهران به دلیل بافت شهری نارسا، تراکم جمعیت، وسایل موتوری و صنعت است. ذرات معلق و کربوهیدرات های نسوخته باعث آلودگی هوا شده است.

مرتبط با این خبر

  • بارورسازی ابرها در ایران خشک، کارساز نیست

  • روغن های موجود در ترانس ها برای محیط زیست مخاطره انگیز هستند

  • مشکل دریاچه ارومیه کشاورزی و یا سد سازی نیست بلکه تغییر اقلیم و کمبود بارش ها است

  • نابودی موجودات باارزش خزر به دنبال اجرای طرح انتقال آب به سمنان

  • استفاده از نیروگاه های سنتی در ایران باعث ضرر اقتصادی و زیستی می شود

  • متاسفانه هزینه های زیست محیطی و اجتماعی برای صنعت در ایران اهمیت ندارد

  • خزانه ژنتیکی طبیعی برسر سفره های هفت سین

  • مصرف بی رویه کودهای شیمیایی، موجب سندروم نوزاد کبود می شود

  • نیاز 80 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه های آبی

  • آغاز کنترل نامحسوس متخلفان در مناطق چهارگانه