صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

از ساعت به مدت

کارشناس مسائل خانواده در خصوص حکمت منتهی شدن ماه رمضان به عید فطر بیان کرد: خداوند می فرماید روزه برای من است برای همین یک ماه بخاطر من خودکنترلی داشته باشید و بعدش جزا و پاداش را خواهید دید لذا این پاداش حداقلی است.

ویژه برنامه «شیرینی و لبخند» به مناسبت روز سعید عید فطر در رادیو گفت و گو و با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد بصیری کارشناس مسائل خانواده به روی آنتن رفت.
حجت الاسلام والمسلمین احمد بصیری در آغاز به ویژگی های ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: برای درک و عظمت ماه مبارک رمضان، لازم است تا به جایگاه و ظرفیت بزرگ این ماه توجه داشته باشیم. هیچ ماهی را نمی بینیم که قبل از ورود به آن مقدماتی را برایش چه در حوزه سیره عملی و چه در حوزه سیره نظری گفته باشند. خداوند برای درک این ماه مبارک رمضان شعبان و رمضان را قرار داده است تا بنده از این دو ماه بهره کافی و وافی را ببرد و بعد به این ماه ورود کند.

وی افزود: راجع به هیچ ماهی نداریم که پیامبر خدا فرموده باشند این ماه خدا به سمت و سوی شما با سه ویژگی برکت و رحمت و مغفرت می آید. در هیچ ماهی نداریم که گفته شده خواب در آن عبادت و نفس ها در آن تسبیح است. در هیچ ماهی لیالی قدر و نزول کتاب آسمانی را نداریم. بنابراین این جایگاه و عظمت می طلبد که وقتی هر انسانی این ظرفیت را به تناسب وجود خودش درک کرد، زمانیکه تمام می شود، مراقبت ها و اهتمام جدیی را نسبت به دستاوردهایی که بدست آورده، داشته باشد.

این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه ماه رمضان، ماه رحمت الهی است، در خصوص اینکه منظور از رحمت الهی چیست گفت: هر جایی که حقیقت رحمت فرود بیاید موانع رشد را برمی دارد مثلا باران رحمت است، وقتی بر زمین خشک و بی حاصل فرود می آید زمین را احیا می کند. همچنین قرآن رحمت است و وقتی بر کویر دل آدمی فرود می آید، دل آدمی را احیا می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه دختر نیز رحمت است، تصریح کرد: یکی از زیبایی ها و شاهکارهای دین در همین است که وقتی می گوید دختر رحمت است در حقیقت دختر می آید و عواطف از دست رفته پدر را بخاطر نوع عملکرد پدر در جامعه بیرون از خانه که به خشکی منجر می شود، سرجای خودش بر می گرداند.

حجت الاسلام والمسلمین بصیری به واژه فطر اشاره کرد و در بیان معنای آن گفت: ابن عباس مفسر قرآن است می گوید من حقیقت فطر را نمی دانستم تا اینکه روزی دیدم دو عرب بادیه نشین سر یک چاه دعوا می کردند. دیدم که از دل این چاه چیز جدیدی بیرون آمده به نام آب. در آنجا فهمیدم واژه فطر در جایی استفاده می شود که یک چیز جدیدی تحقق بپذیرد.

وی افزود: ما می گوییم عید فطر یعنی بعد از 30 روز عبادت خدا و کنترل چشم، قلب، گوش حالا باید بعد از این با آن 30 روز قبلش آدم متفاوت و جدیدی شده باشید. البته عید فطر معنای ظاهری هم دارد به معنای افطار. آن محدودیتی که خدا قرار داده بود شکسته می شود و می توانید بخورید اما باید از دل این کافتن چیزی بیرون بیاید و بعد از 30 روز این آدم باید تغییر کرده باشد بر همین پایه است که عید فطر، عید بندگی خداست.

این کارشناس مذهبی با اظهار به اینکه ماه رمضان، یک مدیریت درونی و خودنگهداری است، عنوان کرد: انسان در ماه رمضان، مدیریت درونی نسبت به خود پیدا می کند و یک تجربه خوب بدست می آورد. انسانی که بتواند یک ماه خودکنترلی داشته باشد راحت می تواند ارتباطات فردی و اجتماعی اش را که تلاطم های پیش بینی نشده ای برایش ایجاد می کند در مواقع خاص کنترل کند.

وی در خصوص حکمت منتهی شدن ماه رمضان به عید فطر بیان کرد: خداوند می فرماید روزه برای من است برای همین یک ماه بخاطر من خودکنترلی داشته باشید و بعدش جزا و پاداش را خواهید دید لذا این پاداش حداقلی است و از طرفی خداوند به ما می خواهد بفهماند اگر از هر آدمی توقع داشتید که کاری را انجام بدهد این کار را بی مزد قرار ندهید.

حجت الاسلام والمسلمین بصیری در گفتگو با رادیو گفت و گو با تاکید بر اینکه نشاط واقعی در جایی است که گناه نکنیم، توضیح داد: همه ما گناه را جز انبیا الهی و معصومین تجربه کرده ایم، وقتی گناه می کنیم یک ناراحتی و دل مردگی و اضطراب درونی ایجاد می شود و زمانی که توبه می کنیم دقیقا بعد از آن، آرامش می آید چون توبه انسان را به دامن خدا باز می گرداند.

وی در پاسخ به این پرسش که بعد از ماه مبارک رمضان چه باید بکنیم، گفت: باید عقل رحمانی را در زندگی مان بعد از عید فطر در کنار آموزه های دینی داشته باشیم و اجازه ندهیم عقل شیطانی بیاید حتی در قالب دین بخواهد اندیشه های شیطانی خودش را با رنگ و لعاب دینی در زوایای زندگی مان جا بدهد.

این کارشناس مسائل خانواده تاکید کرد: هر حرکت و اندیشه ای که در مسیر خدا باشد، لاجرم بحث نشاط و فرح را به دنبال دارد و اگر برخلاف آن باشد چون در تقابل با فطرت است لذا عدم آرامش را می آورد.

وی با بیان اینکه آرامش یک گمشده بسیار مهم در زندگی بشر است، ابراز داشت: متاسفانه امروزه آسایش را بدست آورده ایم اما آرامش را از دست داده ایم. ما آرامش و فرح و نشاط را قربانی آسایش کرده ایم. وقتی نشاط واقعی گرفته شد انسان به سمت نشاط های غیر واقعی می رود در حالیکه خداوند می فرماید نشاط واقعی جایی است که در مسیر من حرکت کنید.

حجت الاسلام والمسلمین بصیری با اظهار به اینکه شادی و شعف متعلق به روح است و مرتبط با جسم نیست تاکید کرد: شعف، فرح و نشاط واقعی متعلق به روح است و روح نیز سنخیتی با عالم ماده ندارد اما دنیای امروز که انسان ها را مسحور کرد برایشان با ورود به مرزهای گناه، معصیت و مسایل غیر اخلاقی فرح درست کرده در حالی که اصلا شادی نیست.

وی با بیان اینکه به فرح و شادی واقعی نیز آفت زده می شود، گفت: پیامبر فرمودند خدایا اگر یک آن بنده را به حال خودش رها کنی، انسان از آسمان به زمین می آید. یعنی شیطان دائما در کمین است تا وقتی که از آن فرح واقعی بخاطر یک غفلت دور شدیم شیطان برایش جایگزین درست می کند و توجیه هم می کند.

مرتبط با این خبر

  • ویژگی های ماه رمضان در خطبه پیامبر اسلام (ص)

  • وقت مُرده برای اکران وجود ندارد

  • نگران بازگشت سرمایه نیستم

  • فیلم های هنر و تجربه در هر سالن قابلیت اکران دارند

  • فیلم سازان امروزی با توجه به وضعیت فروش کار می کنند

  • فیلم سوزی در ماه رمضان...

  • بحران خرما ارتباطی به اصناف ندارد؛ زیرسر ترامپ های ایرانی است

  • تقویت وحدت و تعاون در پرتو برکات ماه رمضان!

  • مدح پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) در رمضان خوانی مردم بیرجند

  • هدررفت مواد غذایی در ماه رمضان