صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

پنجشنبه ها از ساعت 12:00 به مدت 60 دقیقه

بیژن محمدی با اشاره به دستاوردهای بین المللی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: دانشگاه علم و صنعت بر اساس سرانه استنادات رتبه نوزدهم دانشگاه های جهان را دارد.

برنامه "فردای روشن" رادیو گفت و گو با موضوع دستاوردهای دانشگاه ها در چهل سال اخیر با حضور دکتر منصور سلطانیه مدیر امور پژوهشی دانشگاه علم و صنعت، دکتر نور الله کثیری مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علم و صنعت و دکتر بیژن محمدی رئیس دانشکده مکانیک دانشگاه علم وصنعت روانه آنتن شد.

محمدی در ابتدای این برنامه، دانشگاه ها را به سه نسل آموزش محور، پژوهش محور و کارآفرین تقسیم کرد و گفت: چشم انداز دانشکده مکانیک علم و صنعت در راستای اهداف و برنامه های راهبردی برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین است.

رئیس دانشکده مکانیک دانشگاه علم وصنعت با اشاره به ویژگی های دانشگاه کارآفرین گفت: در این نوع دانشگاه، دستاوردهای پژوهشی باید به محصولات تجاری تبدیل شوند و از فضای نمونه سازی خارج شده باشند. این دانشگاه ها باید قادر به حل و فصل کردن مشکلات روزمره مردم و معضلات کنونی باشند. درغیراین صورت دستاوردهای پژوهشی تاثیرگذاری خاص خود را نخواهد داشت.

وی همچنین گفت: دانشکده مهندسی مکانیک در یک سال اخیر کارگاه های آموزش محور را به مراکز نوآوری تبدیل کرده تا ایده ها به محصول تبدیل شوند و این محصولات را با حمایت های معاونت فناوری ریاست جمهوری به سمت تجاری سازی سوق دهند.

بیژن محمدی اظهارکرد: دانشگاه علم و صنعت تلاش دارد تا خود را به دانشگاه کارآفرین تبدیل کند و به صورت مستقل ایده هایی را بپروراند و از نگاه دولتی به نگاه مستقل تغییر کند. اگر اهداف و چشم انداز دانشگاه های کشور به این سمت معطوف نشود قاعدتاً ایده اصلی دانشگاه های روز در همان حد باقی خواهد ماند.

رئیس دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت با اشاره به چالش های این دانشکده عنوان کرد: بدنه دانشجویی و اساتید ما با ذهنیت سنتی دست به گریبان هستند. ما سی سال با محوریت آموزش سپری کردیم، روحیات و تجارب افراد در این فضا شکل گرفته و تغییر ذهنیت افراد از آموزش به پژوهش و فناوری و کارآفرینی با مقابله هایی همراه است.

وی اضافه کرد: فرهنگ حاکم بر دانشجویان نسل جدیدی که وارد دانشگاه می شوند از دیگر چالش های ماست. ما با نسلی مواجهیم که خیلی عجول و متمایل به حوزه های زودبازده هستند.

محمدی با اشاره به دستاوردهای بین المللی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: ما تفاهم هایی را با دانشگاه آلمان، هلند، لبنان، عراق و سوریه داشتیم. دانشگاه علم و صنعت بر اساس سرانه استنادات رتبه نوزدهم دانشگاه های جهان را دارد.

همچنین در ادامه این برنامه، دکتر سلطانیه بیان داشت: وظیفه ما در بخش پژوهش دانشگاه هدایت منابع انسانی و مالی دانشگاه یعنی اساتید و همچنین دانشجویان و امکانات مالی در جهت برآورده کردن نیازهای پژوهشی و صنعتی جامعه است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علم و صنعت گفت: بیشتر فعالیت های دفتر ما در جهت انتشار مقالات، چاپ کتب، ثبت اختراعات و جهت دهی پژوهشی دانشگاه ها در راستای برآورده کردن نیازهای پژوهشی و صنعتی جامعه است.

وی افزود: دانشگاه های ما از جمله علم و صنعت آموزش محور بودند بدین معنی که تعدادی دانشجو پذیرفته می شدند و آموزش های فنی و مهندسی به آنها ارائه می شد و پژوهش در دانشگاه جایگاه بالایی نداشت. اما به تدریج جهت گیری ها از سمت آموزش به سمت پژوهش حرکت کرد.

سلطانیه یادآور شد: در حال حاضر رتبه دانشگاه علم و صنعت در نظام های مختلف رتبه بندی دنیا، حدود 600 تا 700 است. دانشکده مکانیک علم و صنعت سی و سومین دانشکده مکانیک در جهان است و با امکاناتی که ما داریم این اتفاق خوبی است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علم و صنعت متذکر شد: 19 نفر از اساتید ما به عنوان دانشمندان برتر جهان شناسایی شده اند. ما در دانشگاه مجلات تخصصی داریم تعداد این مجلات ده تاست که دو مجله به وسیله موسسات بین المللی جزو مجلات isi شناسایی شده اند و این یک دستاورد بزرگ برای دانشگاه است.

سلطانیه در رابطه با چالش های پژوهشی در کشور گفت: امکانات پژوهشی در کشور بسیار گران قیمت اند و چنین دستاوردهایی با این امکانات فعلی و در رقابت با دنیا قابل قدردانی و ارزنده است.

در پایان این برنامه، دکتر کثیری مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علم و صنعت گفت: یکی از محوری ترین رسالت های دانشگاه علم و صنعت ایران توسعه تعاملات صنعتی است.

وی افزود: هر سال صدها پیشنهاد فعالیت تحقیقاتی از این دانشگاه به صنایع و دستگاه های مختلف اجرایی عرضه می شود و هر سال بین 100 تا 200 فعالیت صنعتی توسط اساتید برای صنایع مختلف صورت می گیرد.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علم و صنعت مطرح کرد: امروز ارائه خدمات صنعتی توسط اساتید در دانشگاه علم و صنعت یک فعالیت جانبی قلمداد نمی شود و یک الزام است.

کثیری افزود: مراکز تحقیقات متعددی با هدف ارائه سرویس ها و خدمات به صنایع کشور در دانشگاه تاسیس شده اند. در سال 97، حدود 26 سرویس صنعتی در دانشگاه شکل گرفته و توسعه یافته که طی پنج نمایشگاه تخصصی در شش ماهه دوم سال عرضه شده است.

وی اظهار کرد: جایگاه ایران از نظر رشد شاخص های بین المللی توسعه دانش بسیار متمایز است و همواره طی سالهای اخیر جزو کشورهای تراز اول محسوب می شده و بازارهای خارجی دانش آموختگان دانشگاهی را جذب می کنند این نشانه وجود ظرفیت متمایز در دانشگاه ها به ویژه علم و صنعت است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علم و صنعت در پایان گفت: هیچ مشکلی در کشور نیست که بخش دانشی آن توسط دانشگاه های کشور غیرقابل حل باشد و بنابراین امیدوارم با اعتماد بیشتر به خودکفایی بیشتری برسیم.

مرتبط با این خبر

  • نیازمند ایجاد الگوی جدید برای جذب دانشجو در مقطع کارشناسی هستیم

  • رشته‌های میان رشته‌ ای بر اساس انتقال فناوری شکل گرفتند

  • مهارت، حلقه مفقوده دانشجویان در دانشگاه ها است

  • باید در فعالیت‌های تحقیقاتی تیمی، مزیت نسبی کشور را در نظر بگیریم

  • وجود هسته های متمرکز تیمی در کارهای تحقیقاتی یک الگوی جهانی است

  • پدافند غیر عامل، نتیجه طراحی ها و ساخت و ساز شهری است

  • جایگزین کردن معدل با کنکور حس عدم امنیت به دنبال دارد

  • بعد کیفی مکان های شهری در حد شعار باقی مانده است

  • دانشگاه ها باید قدرت خود را به صنعت ثابت کنند

  • پدیده نوآوری لازمه توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها است