صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

سه شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

معصوم زاده عنوان کرد : بانوان بر اساس فعالیت دوران جوانی خود غذا میل کرده اند و یک عادت غذایی در نهاد آنها شکل گرفته است اما در پیری این فعالیت کاهش یافته در حالی که عادات غذایی به همان صورت باقی مانده است.

برنامه " چشم و چراغ " با موضوع بایسته های زندگی سالمندان با حضور دکتر عباس معصوم زاده ، متخصص طب سنتی روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

عباس معصوم زاده در آغاز به تاثیر رعایت اصول طب سنتی بر زندگی افراد اشاره کرد و گفت : سن 60 سالگی مرز بین سالمندی و میان سالی است و تمامی مراقبت های پزشکی باید از سنین 35 سالگی شروع شود تا افراد شروع سالمندی مطلوبی داشته باشند.

وی افزود : تصلب شرایین ، سوتغذیه ناشی از کم اشتهایی ، آلزایمر ، پوکی استخوان ، افسردگی و اعتیاد به مواد مخدر که ترک آن در سالمندی بسیار مشکل است ، از عمده ترین بیماری هایی است که افراد در میان سالی و سالمندی با آن درگیر هستند. خوشبختانه پیشگیری از بروز این بیماری در سنین جوانی و پیش از پیری ممکن است.

متخصص طب سنتی در خصوص تشدید پوکی استخوان در بانوان در آستانه یائسگی هشدار داد و بیان کرد : در این دوران به دلیل کاهش هورمون های زنانه در تخمدان ، روند پوکی استخوان سریعتر پیش می رود . این افراد می توانند برای کاهش عوارض از عرق رازیانه که تعدیل کننده هورمونی است ، به میزان نصف استکان در روز استفاده کنند.

معصوم زاده تاکید کرد : این دوران در مسیر فیزیولوژیک زندگی فرد رخ می دهد ، پس باید تلاش کنند با خوردن کلسیم و ویتامین D تا حد ممکن از شدت عوارض بکاهند .ورزش نیز تکمیل کننده است اما نمی تواند پوکی استخوان را درمان کند بلکه با افزایش اشتها ، فرد را به دریافت مواد مغذی استخوان ساز ترغیب می کند. باید توجه داشت اثر پیش گیرانه ورزش در بلند مدت خود را نشان می دهد یعنی سالمندان برای داشتن بدن سالم باید از جوانی و میانسالی ورزش را آغاز کنند.

وی در بخش دیگری از برنامه "چشم و چراغ" رادیو گفت و گو درباره بیماری آنفولانزا عنوان کرد : پیشگیری این بیماری بسیار راحت تر و کم هزینه تر از درمان آن است. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در دمای زیر 17 درجه قدرت دفاعی سلول های بدن کاهش می یابد یعنی ممکن است شما خود را پوشانده باشید و احساس سرما نکنید اما هوای سردی که تنفس می کنید سلول های ایمنی ریه را تضعیف کند.

متخصص طب سنتی اضافه کرد : سالمندان پس از ابتلا به بیماری و حتی برای پیشگیری از آن حدالامکان در روزهای سرد از خانه خارج نشوند تا سلول های دفاعی در امان باشند . همچنین به میزان زیاد مایعات مصرف کنند حتی اگر احساس تشنگی ندارند.

معصوم زاده به سوتغذیه در سالمندان اشاره کرد و گفت : این بیماری تنها به معنای کم خوردن نیست بلکه گاهی غذای بیش از اندازه سبب چاقی سالمندی به خصوص در بانوان سالمند می شود .
دلیل بروز این عارضه این است که فرد بر اساس فعالیتی که در گذشته داشته غذا میل می کند و یک عادت غذایی در نهاد او شکل می گیرد اما در پیری فعالیت بدنی کاهش می یابد در حالی که عادات غذایی به همان صورت باقی مانده است.

وی خاطر نشان کرد : در سنین پیری به دلیل کاهش کارایی پرزهای روده در جذب غذا ، بهتر است سالمندان غذاهای اصلی مانند برنج و نان را کم و به جای آن از سبزیجات ، میوه و مکمل های غذایی که جذب را افزایش می دهد استفاده کنند .

مرتبط با این خبر

  • اقلیت های دینی وضعیت سالمندی بهتری دارند

  • ورزش های مناسب در جوانی، سالمندی خوبی را رقم میزند

  • دو راهکار اثربخش برای رهایی از بوی سیر

  • چگونه به فرزندانمان احترام به سالمند را بیاموزیم؟

  • کاهش جمعیت باعث تنها شدن خانواده ها می شود

  • برای کم شدن گرایش جوانان به استفاده از خانه سالمندان باید کار فرهنگی کرد

  • عدم تطابق حقوق بازنشستگی با میزان هزینه ها مشکل عموم سالمندان بازنشسته است

  • بیشترین آزار سالمند توسط خویشاوندان و نزدیکان در محیط خانه اتفاق می افتد

  • سالمندی یک فرصت است؛ نه یک بار اجتماعی

  • سالمندی بحران نیست