انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

برنامه "انعكاس" بررسی كرد؛ قطعه سازان داخلی در کشور چین چه می کنند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به واردات بیشمار قطعات خودرو به کشور گفت: قطعه سازان داخلی یک شرکت تولیدی نیز در کشور چین راه اندازی و سفارشات را در آنجا تولید می کنند.

1397/06/05
|
11:45

««خودروسازان اخیرا از وزیر صنعت موضوع آزادسازی قیمت خودرو را درخواست کرده اند و وزیر نیز ضمن موافقت نتیجه نهایی را منوط به نظر رئیس جمهور دانسته است. ساز و کار تعیین قیمت خودرو در کشور بر اساس تصمیم شورای رقابت است و این شورا موظف به خارج سازی صنایع از انحصار است. این در حالی است که بر اساس نظر خودروسازان، قیمت خودرویی مثل پراید ضمن نزدیکی به قیمت بازار، توسط خودروسازان به فروش می رسد. از طرفی اعلام شده اگر این تصمیم اجرایی نشود، 80 درصد صنعت خودرو با رکود مواج می شود. اما این اظهار نظر تاچه میزان کارشناسی است و یا آیا باز هم پای مافیای صنعت خودرو در میان است؟»»

عبدالرضا مصری در اینباره و در پاسخ به سوال برنامه "انعکاس" رادیو گفت وگو در رابطه با پیشنهاد اخیر خودروسازان به وزارت صنعت گفت: «در صنعت خودرو به زیر ساختی وابسته هستیم که متعلق به ما نیست؛ لذا نمی توان به خودکفایی مورد نظر در حوزه تیراژ و کیفیت دست یافت.»

وی افزود: «اگر در صنعت خودرو مستقل عمل می کردیم، عوامل موثر در قیمت کیفیت، نظارت و توزیع بدست داخل می بود و می توانستیم اهرم های مورد نظر را کاهش، ارتقا یا جا به جا کنیم.»

مصری اضافه کرد: «بالغ بر 90 درصد ظرفیت ریلی کشور از نظر حمل بار مبنی بر واردات قطعات خودرو است. ما نسبت به خودروی داخلی [تعصب نشان می دهیم] ولی همین قطعه سازان داخلی یک شرکت تولیدی نیز در کشور چین راه اندازی و سفارشات را در آنجا تولید می کنند.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «حتی مدیران خوردوسازی اعتقاد دارند این ساختار خروجی مورد انتظار را نخواهد داشت و وقتی تصمیم گرفته شود صنعت خودروسازی صد در صد دولتی باشد و یک نظام مثل وزارت صمت پاسخگو باشد یا اینکه کار کلا در دست بخش خصوصی باشد [وضعیت قابل حل خواهد بود].»

مصری در رادیو گفت وگو اذعان داشت: «یک مدیر دولتی اگر برای طراحی یک خودرو با یک شرکت خارجی قرارداد ببندد، باید صد در صد محرمانه پیش رود؛ بنابراین باید سفارش یک پلت فرم جدید را بدهد و بایستی 200 میلیارد تومان هزینه کند! اما هیچ مدیری جرات بستن چنین قراردادی ندارد و بلافاصله در مطبوعات، مجلس و دولت مورد خطاب قرار می گیرد.»

وی در عین حال گفت :«بخش خصوصی این هزینه های ریسک را تقبل می کند اما ممکن است ورشکسته شود. در بسیاری کشورها یک صنعت خودروسازی وجود دارد اما بسیار موفق هم هستند.»

همچنین در این میزگرد اقتصادی در رادیو گفت وگو علی خاکساری رفسنجانی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در حوزه صنعت خودرو با اعلام اینکه عرصه تولید باید با عمل، بازار مورد نیاز را ایجاد کند، گفت: «در اقتصاد آزاد، قیمت توسط بازار تعیین می شود و در یک بازار رقابتی، فرایند عرضه و تقاضا قیمت را به تعادل می رساند.»

وی با بیان این مطلب افزود :«صنعت خودروی کشور در دو دهه گذشته چارچوب های اقتصادی تولید را بر هم زده است؛ این صنعت همواره همچون یک طفل حمایت دولت ها را به خود جلب کرده است ولی قرار بود در مقابل خود را بازسازی کند!»

خاکساری تصریح کرد: «دو تولید کننده بزرگ ایران خودرو و سایپا همواره خواهان گرفتن امتیاز بازار بوده اند و بر این اساس بر بازار حاکم شوند.»

این تحلیلگر حوزه اقتصاد خودرو اظهار کرد: «این دو شرکت اجازه ندادند سایر خودروسازان جان بگیرند. کرمان خودرو یا زاگرس خودرو در شهری مثل بروجرد در حال اشتغال آفرینی بودند ولی سایپا اجازه نداد این خودروساز جان بگیرد.»

خاکساری با بیان این مطلب که این دو خودروساز خود را بر مردم حاکم می دانند، اضافه کرد: «در جایی که مصرف کننده قیمت و کیفیت و نوع تقاضا را تعیین کند به سمت پیشرفت می کنیم؛ ولی حاکمیت صرف تولید کننده بر بازار منجر شده هنوز شاهد تولید خودرویی بنام پراید هستیم که در سال 1987 توسط کمپانی فورد امریکا تولید، به کره جنوبی داده شد ولی هم اکنون پراید تولیدی در کشورمان دارای کیفیت دهه 70 است.»

در بخشی دیگر از این میزگرد اقتصادی در رادیو گفت وگو امیرحسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه قطب چهارم صنعت نیز در حوزه خودرو در کشورمان وجود دارد، اظهار کرد: «هم اینک در اصطلاح دو غول خودروسازی در کشورمان وجود دارد و پروه بهمن و کرمان موتور نیز جز شرکت های بزرگ خودروسازی خصوصی هستند.»

وی اضافه کرد: «بنده معتقدم ساختارهای کشور و اقتصاد اجازه بزرگ شدن دیگر صنایع خودروسازی را نمی دهند؛ حال آنکه خودروسازی برای بزرگ شدن هیچ راهی جز حرکت در ساختارهای بزرگ ندارد.»

کاکایی در مصاحبه با رادیو گفت وگو خاطرنشان ساخت: «خصوصی سازی چند سال در کشورمان در حال پیاده سازی است؛ اما در خصوصی سازی غول ها در کشورمان بهره وری چشم گیری داشته اند و چند شرکت به ورشکستگی رسیده اند؟!»

وی گفت: «ما باید ابتدا از این 20 سال فعالیت صنعت خودروسازی تجربه کسب می کردیم. هم اینک مجلس باید عارضه یابی کند و این مسئله جدا از تفحص است که بیشتر در پی مچ گیری هستند.»

دسترسی سریع
انعکاس