صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یكشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

کارشناس ارشد رسانه با اشاره به اشکالات کار فیس بوک در سال88 گفت: همین قصه در دیماه 96 اتفاق افتاد و و هزینه ای که تلگرام 15روز بر دوش نظام گذاشت، 3برابر هزینه ای بود که آن 8ماه درپی داشت.

علیرضا داودی که در برنامه "انعکاس" سخن می گفت اظهار کرد: «همواره این سوال مطرح است که چرا مخاطب در فضای مجازی رواج دهنده ی شایعه است، اما این سوال را نمی پرسیم که چرا شایعه به مخاطب نزدیک می شود؟»

وی افزود: «در فضای مجازی آیا تلاش مخاطب برای نفهمیدن حقیقت بیشتر است یا سیاست گذار؟ ما از آموزش و پرورش سوال کردیم کتاب نوشته شده در رابطه با سواد رسانه ای، بر اساس کدام روش و اصول نوین بوده است؟ آیا بر اساس مطالبات منطقه ای یا اروپایی نوشته شده یا اینکه متد امریکایی را دخیل کرده اید؟»

داودی ادامه داد: «عزیزانی که این کتاب را نوشته اند، افرادی خوب و بزرگوار هستند اما پاسخی نداشتند که این کتاب برای کدام گروه از مخاطب نوشته شده است! همچنین از آقای وزیر می پرسیم آیا خودتان تا کنون حاشیه ای بر این کتاب نوشته اید؟ این بنده خدا اصلا در چنین فضایی نیست. سیاست گذاران نیز نه تنها اعتقادی بر این مهم ندارند، بلکه در راستای بیشتر ندیده شدن این فضا تلاش می کند.»

این کارشناس حوزه مجازی تصریح کرد: «شایعه یک جاندار هوشمند نیست؛ بلکه ساخته دست انسان است. ماشین ایجاد شایعه نمی کند؛ لذا محیط تولید و توزیع و نیز محیط انتشار برای بازتولید تغییر کرده است. از اینرو در سال 88 فیس بوک در قاب شبکه اجتماعی، میانِ کلونی میدانی و رئال ایجاد ارتباط کرده و تا 8 ماه همه را معطل می کند. همین قصه در دیماه 96 در قالب تلگرام اتفاق می افتد و کل مملکت را فلج می کند و هزینه ی که این 15 روز بر دوش نظام گذاشت، سه برابر هزینه ای بود که آن 8 ماه درپی داشت.»

داودی افزود: «آیا فرزندان ما این مطالب را باید مادرزادی و بعد از تولد دریافت کنند؟ خیر باید به آن ها تفهیم کرد و نهاد تفهیم کننده، به نهادی امنیتی و سیاسی تبدیل شده و لذا گزاره های تشیل دهنده و پارادایم های ما نیز تغییر کرده است.»

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو اذعان داشت: «ترویج فرهنگ تبدیل صفر و یک به گزاره های ذهنی مخاطب از مسیر آموزش صحیح، راهی دیگر ندارد.»

داودی با اعلام اینکه سواد رسانه ای به مردم آموزش می دهد که ابتدا باید حیاتی بودن هر پیام را بررسی و بعد آن را دنبال کرد، تصریح کرد: «بعنوان مثال تعطیلی مدرسه برای دانش آموز حیاتی است؛ لذا این مسئله باید از منبع [موثق] دریافت شود.»

وی افزود: «وقتی درباره شایعه و انواع تکنیک ها سخن می گوییم، باید از خود بپرسیم گاردهای حفاظتی برای ذهن مخاطب را تا چه میزان ایجاد کرده ایم. ما اپلیکیشن و کانال کم نداریم اما همین آمدنیوز چند یوزر داشت؟!»

داودی ادامه داد: «مگر با کمبود محتوای جذاب رو به رو هستیم؟ دستگاه های عریض و طویل نیز بسیار داریم ولی آمد نیوز با دو میلیون یوزر چرا توانست در مقابل 21 میلیون دنبال کننده ی 24 کانال خبری داخلی، محیط روانی و عملیات میدانی را در دست گیرد؟!»

وی با بیان اینکه آمد نیوز در آن برهه 16 روزه در حوزه امنیت ملی توانست کار خود را انجام دهد، تصریح کرد: «چرا کانال های داخلی نتوانستند بر این [کانال دو میلیونی فائق آیند]؟»

داودی افزود: «وزیر برای بستن آمد نیوز، در توئیتر [اطلاع رسانی می کند]. گارد های حفاظتی در حوزه اجتماعی قرار نیست با سلیقه و اعتقادات شخص ما جور در بیاید و مسئله ای شوخی بردارد هم نیست. اما وقتی 260 میلیون رکورد پیام با هشتک ظرف 10 روز بالا می آید، تعارف بردار نیست.»

وی با بیان اینکه گارد ذهنی حفاظتی مخاطب با چنین عملکردی پاره می شود، خاطرنشان کرد: «مخاطب نمی داند آمد نیوز راست می گوید یا دروغ و این اتفاقی است که مخاطب را در چند راهی تشخیص صحت منبع قرار می دهد. از این رو وقتی وزیر برای بستن یک مجموعه اطلاع رسان غیر قانونی یا دشمن یا مهاجم، به یک نرم افزار غیر قانونی متوصل می شود، در مهندس اجتماعی افکار عمومی [نخواهیم توانست مخاطب را نسبت به این مهندسی مومن کنیم].»

همچنین در این برنامه محمدصادق افراسیابی، مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران اظهار کرد :«اگر با نگاه ساختاری و سیستماتیک به فضای مجازی بنگریم، این فضا قابل مدیریت خواهد بود.»

وی با ذکر این نکته افزود: «فضای مجازی باید هویت و شناسه دار باشد تا قابل مدیریت شود.»

افراسیابی همچنین شناسه دار کرد فضای مجازی از طریق نشان شامد را بسیار تاثیر گذار دانست و ضمن انتقاد از عدم حمایت از این طرح به رادیو گفت وگو گفت: «اگر نهادهای فرهنگی کنار این ایده قرار می گرفتند، بسیار خلاقانه می بود.»

وی ارتقای سواد رسانه ای مردم را خاطرنشان کرد و افزود: «واژه سواد رسانه ای دارای تعریف علمی است اما در نگاهی عمومی، افزایش سواد اطلاعاتی مردم را در پی دارد.»

افراسیابی خود کنترلی مردم را اصلی ترین راهبرد سواد رسانه ای خواند و ادامه داد: «ما برای افزایش سواد رسانه ای مردم محتوای مناسب را در اختیار نداریم؛ از طرفی در جامعه احساس نیاز ایجاد نشده است.»

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای با انتقاد از تفکر عموم جامعه مبنی بر این که سواد رسانه ای تنها مختص فعالان رسانه است، افزود: «گروهی از افراد دغدغه مند و علاقمند کتاب سواد رسانه ای را تعریف کرده اند اما معلم و دانش آموز نگاهی تفننی نسبت به این کتاب دارند.»

افراسیابی با اشاره به اینکه هیچ نرم افزاری در فضای مجازی وجود ندارد که از فضای واقعی متاثر نباشد، ادامه داد: «دروغ شنیدن مردم از زبان افرادی که از آن ها انتظار ندارند، آن ها را به این سمت برده است.»

وی افزود: «با همه مصائبی که مردم دیدند، باز هم در 22 بهمن یک پدیده آفریدند؛ یعنی این مردم مستحق عملکرد صادقانه و راستی هستند.»

افراسیابی گفت: «بعد از بستن اولیه ی تلگرام، دیگر منطقی وجود نداشت که این نرم افزار بازگشایی شود؛ ضمن اینکه تنها به دلیل اشراف اطلاعاتی تلگرام، قرار بود آن را نقض کنیم.»

وی با اشاره به ضربات مهلک از سوی چنین نرم افزارهایی اظهار کرد: «وضعیت اقتصادی کنونی کمک می کند گوش افراد به بسیاری شایعات بدهکار شود؛ بنده نیز قبل از اینکه قیمت دلار به این میزان برسد، باور نمی کردم چنین اتفاقی رخ دهد ولی این مسئله را به ما باوراندند.»

مرتبط با این خبر

  • اتاق بازرگانی حاضر به شفاف سازی نیست!

  • رسانه نباید بر واقعیت های اقتصاد سرپوش بگذارد!

  • رسانه ملی درباره "رونق تولید" از دولت مطالبه کند!

  • بهره گیری از رسانه های نوین آموزشی؛ سیاستی جدی در آموزش و پرورش

  • رئیس مجلس و رئیس دولت باید مقابل معلمان زانو بزنند

  • هوش مصنوعی تا 50سال آینده بر انسان ها حکومت خواهدکرد

  • نبود خلاقیت؛ مشکل حاد رسانه های کنونی ماست

  • شکل گیری زبان معیار امروزی مدیون رادیوست

  • بستن صفحات ایرانی در اینستاگرام؛ استعمار آشکار امریکایی

  • رسانه های جریان انقلاب به ناتوانی در تزریق امید متهمند!