انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

متخصص فضای مجازی: سواد رسانه ای حریم افراد را در فضای مجازی مشخص می کند

مستوره عزت‌زاده گفت: امروز در فضای مجازی ادبیات گفت‌وگو و مرز رفتار و پوشش ما تعریف شده است و هر کسی را با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانیم تشخیص دهیم که از چه حد و مرز و پایگاهی برخوردار است.

1398/09/02
|
15:00
|

برنامه "انعکاس" با موضوع (ارتقاء سواد فرهنگی مردم از طریق رسانه‌ها) با حضور دکتر خانم دکتر مستوره عزت‌زاده، دکترای مدیریت رسانه و متخصص فضای مجازی روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

مستوره عزت‌زاده در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: امروز می‌توانیم بگوییم بخشی از سواد رسانه، سواد فضای مجازی است. به عبارتی انتظار می‌رود مخاطب امروز و کاربر فضای مجازی ابتدا تسلط کاملی بر خودش، هویت ملی و شخصی داشته و باز تعریفی از خودش در فضای مجازی و ارتباط با دیگران و تبادل اطلاعات داشته باشد، برای مثال برای پیام دادن به یک استاد دانشگاه ساعت مشخصی وجود دارد و غیر از آن ساعت مقرر به خود اجازه نمی‌دهیم که پیامی رد و بدل کنیم و از حد مجاز عبور نمی‌کنیم.

وی افزود: در فضای مجازی نحوه نگارش پیام و استفاده از عدد و زبان فارسی، خلاصه‌نویسی، حتی ارسال استیکرها و عکسی که در پروفایل گذاشته می‌شود، دال بر سواد مصرف فضای مجازی است، ساعات مصرف، نحوه تبادل، عضویت در گروه‌های مورد نیاز، ارتباطات دوستانه یا تخصصی بخشی از فضای مجازی است و بخش کامل‌تر آن که در حوزه سواد فرهنگی معنا پیدا می‌کند، بخشی است که به آن اشاره کردم.

متخصص فضای مجازی ادامه داد: همان‌طور که در ارتباطات روزمره طی ساعات روز هر عبارت و کلامی را با توجه به شان، شخصیت و پایگاهمان و تخصصمان به زبان نمی‌آوریم، ادبیات گفت‌وگو و مرز رفتار و پوشش ما تعریف شده است و هر کسی را با توجه به این ویژگی‌ها قابل تشخیص برایش داریم که از چه حد، مرز و چه پایگاهی برخوردار است، در حوزه سواد فرهنگی نیز به راحتی قابل تشخیص است.

مستوره عزت‌زاده گفت: برای مثال در کشور ژاپن چند سال پیش زلزله آمد، نتیجه آن خیلی اسفبار بود و تقریبا مردم در اثر سونامی زلزله هر چه داشتند، از دست دادند، اما با وجود این تخریب و از دست دادن شرایط زندگی اجتماعی و فردی و شغل وقتی به جامعه آنها نگاه می‌کردید، نوعی صبر، بردباری، تواضع و احساس عدم نیاز را به وضوح مشاهده می‌کردید که مردم همه در صف خیلی مرتب ایستاده بودند برای این‌که آب معدنی بگیرند، تصاویری که از تلویزیون خودمان پخش شد، اما کسی صف را به هم نمی‌زد، به جای یک بطری، پنج بطری آب برنمی‌داشت و تنها به مقدار نیازش آب دریافت می‌کرد.

وی افزود: نخستین چیزی که درباره زلزله ژاپن در رسانه‌های جهانی پوشش داده شد، فضای برای آموزش دانش‌آموزان در شرایط زلزله ایجاد شده بود، یعنی اولویت در مرحله بحران نشان دهنده سطح توسعه آن کشور است، لذا آموزش اولویت نخست بود و این دال بر سواد فرهنگی مردم آن جامعه است. یکی از مرزهای که در سواد فرهنگی به آن اشاره کردم، مرز انتخاب، تصمیم و تحلیل که در حوزه تصمیم‌گیری مسئولان و سیاستگذاری‌هاست، در حوزه افراد نیز صبر، قدرت تسلط و برخورد سالم نیز قابل مشاهده است، وقتی پتو در کنار چادرها توزیع می‌شود، رفتارهای دور از شان انسانی را ببینید.

متخصص فضای مجازی ادامه داد: امروز رسانه وارد بخش اقتصاد و درآمدزایی شده است. حال باید دید آیا این هنر ماست که از بستر آماده شده برای تطمیع جامعه خودمان با فرهنگی غنی که داریم، استفاده کنیم، این استفاده به چه نحوی باشد؟ آیا امروز با وجود رسانه‌های اجتماعی که توسط ما اداره نمی‌شوند، مورد مصرف و اقبال عمومی است و اصلا ذات رسانه‌های اجتماعی شخصی دیجیتالی و الکترونیک است که ما تولید نمی‌کنیم و صرفا برای ما آمده و بستر استفاده است. ما چه استفاده ای از این فضا می بریم و تا چه اندازه می‌توانیم از تهدیدهای آن به دور باشیم؟ پویایی ما در فضای مجازی تا چه اندازه ناشی از سواد فرهنگی است و ما چگونه می‌توانیم از این بستر استفاده درست کنیم و بر اساس نیازهای جامعه آن را سامان دهیم؟

دسترسی سریع
انعکاس