انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

در گفتگو با معصومه نصیری؛ رسانه چگونه رسانا می شود

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای با انتقاد از عدم نقش آفرینی رسانه امروز در حوزه مدنی گفت: امروز رسانه بیش از اینکه وام دار مردم باشد، صدای دستگاه هاست و در این میان به رسانا تبدیل شده است.

1398/10/16
|
11:15
|

معصومه نصیری در برنامه "انعکاس" رادیو گفت‌و‌گو از فقدان محتوا در رسانه های حال حاضر کشور سخن گفت و افزود: «امروز مخاطب خود نقش رسانه را ایفا می کند و لذا محتوا، بین رسانه و مخاطب در رفت و آمد است.»

وی با اشاره به شعار "محتوا پادشاه است"، گفت: «این شعار متاثر از رسانه های جدید است.»

نصیری با انتقاد از عدم نقش آفرینی رسانه امروز در حوزه مدنی گفت: «امروز رسانه ها بیش از اینکه وام دار مردم باشند، صدای دستگاه ها هستند و در این میان به رسانا تبدیل می شوند.»

وی به برنامه "انعکاس" گفت: «رسانای امروز بیشتر نظیر یک بلندگو نقش روابط عمومی دستگاه ها را ایفا می کند؛ اما آیا صدای مردم را نیز به دستگاه ها می رساند یا خیر؟ پاسخ منفی است.»

نصیری افزود: سرعت تحولات و اتفاقات در صد سال، امروزه طی 10 سال بروز می کند و در این میان نگاه به رسانه حتی سنتی نیست و خود را متناسب با تحولات 10 ساله به روزرسانی نکرده ایم.»

وی تصریح کرد: «نمی توان از رسانه انتظار داشت وظیفه دیده بانی را بدرستی انجام دهد؛ چراکه رسانه در ایران به معنای رسانه ای جریان و گفتمان و فرهنگ ساز و تامین کننده نظر مردم نیست.»

نصیری خاطرنشان ساخت: «رسانه ها در ایران ظاهرا متکثر هستند اما صدا و نگاه تکثرگرا ندارند. یک روزنامه یا صفحه در شبکه مجازی محتواهای مشابه دارند و به واقع هیچیک تولیدکننده محتوا نیستند و تنها منتشر کننده می باشند.»

وی با بیان اینکه رسانه ها مؤلف نیستند، افزود: «96درصد محتوا باز نشر داده می شود یا برای دیگران ارسال می شود و تنها 4درصد تولید محتوا در فضای رسانه ای داریم و این آمار نشان می دهد اگر یک یا چندین رسانه داشته باشیم، [تفاوتی نمی کند].»

نصیری با بیان این مطلب تصریح کرد: «قطعا وقتی یک صدا از رسانه نیویورک تایمز شنیده می شود، از روزنامه ای دیگر در آن کشور به گوش نمی رسد.»

وی افزود :«در ایران گاه سرمقاله ها متفاوت هستند؛ آن هم اگر به قلم فرد خاصی باشد چون بیان کننده استراتژی آن رسانه است.»

نصیری ادامه داد: «ما حتی در شبکه های اجتماعی کماکان نمی توانیم محتوای دقیقی را تولید کنیم؛ چراکه نوع نگاه در این میان مسئله است.»

وی افزود: «رسانه های ما مسائل جامعه را نمی شناسند و اگر هم بشناسند ادبیات خوبی را بر آن حاکم نمی کنند که قدرت انتشار داشته باشد.»

نصیری گفت: «رسانه های خارج از کشور ادعا دارند محتوایی وجود ندارد که قادر به انتشار آن نباشند؛ لذا اینکه چه ادبیاتی بر محتوا حاکم می شود و با چه ظرفیت هایی بتوان محتوایی نقادانه را منتشر کرد، [کارکرد رسانه است] و اگر ما از این فضا دوریم، چون یا ادبیات رسانه را بخوبی نمی شناسیم یا دچار مصلحت اندیشی و تنبلی فکری و رفتاری هستیم.»

دسترسی سریع
انعکاس