انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

مدیریت رسانه در ایران به درستی اتفاق نمی افتد

مریم جلالی با اشاره به ضعف ها در حوزه رسانه بیان کرد: وقتی مدیریت رسانه درست اتفاق نمی افتد و خط مشی ها بر اساس یک نقشه از قبل تعیین شده، به برنامه تبدیل نمی شود، دچار سرگردانی می شویم.

1399/05/11
|
15:30

مریم جلالی در برنامه "انعکاس" با بیان اینکه تصوری که از اقتصاد رسانه داریم، تصوری سنتی است، گفت: این تصور سنتی در حوزه اقتصاد توانسته است خود را به روز کند. امروز رسانه دارای چند وجه است و تنها وظیفه خبر رسانی را بر عهده ندارد و فرهنگ، اقتصاد، سیاست و قدرت نیز از جنبه های دیگر رسانه است.

وی با تصریح بر اینکه متأسفانه با مکانیزم های سنتی، رسانه داری می کنیم، اظهار کرد: رسانه سنتی و منحصر به فرد یک روزگاری هیچ رقیبی نداشت و هر حرفی که نقل می کرد، مورد وثوق عموم مردم قرار می گرفت. اما امروز آحاد مردم که دسترسی به فضای مجازی دارد، می تواند به عنوان یک رقیب برای رسانه عمل کند و یک روایتی جدید از اتفاق را منتقل کند.

این کارشناس رسانه بیان کرد: وقتی مدیریت رسانه درست اتفاق نمی افتد و خط مشی ها بر اساس یک نقشه از قبل تعیین شده، به برنامه تبدیل نمی شود، دچار سرگردانی می شویم.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: وقتی مغز فرمان های درستی را ارائه می کند، باید از طریق سیستم عصبی به اندام ها برسد و سیستم عصبی اگر دچار مشکل باشد، این پیام ها به درستی به اندام ها نمی رسد. متأسفانه در حوزه رسانه چنین وضعیتی دچار هستیم و وظیفه ها به درستی انجام نمی شود.

جلالی با بیان اینکه در حوزه رسانه چرخه دانش به درستی اتفاق نمی افتد و معادله وظیفه و اختیار بر هم می خورد، عنوان کرد: تهیه کننده که قرار است محصول رسانه ای تولید و روایتی معتبر و با مرجع درستی روایت کند، تبدیل به یک کارمند می شود که فقط منتظر است بالادستی چه دستوری می دهد درحالی‌که همان بالادستی نیز منتظر است، ببیند آن بالادستی چه دستوری می دهد و به این شکل، اجتهاد رسانه ای را از بین می برد.

وی به موضوع سواد رسانه ای اشاره و اظهار کرد: این فرض اشتباه وجود دارد که فکر می کنیم سواد رسانه ای فقط برای مخاطب و مصرف کننده رسانه است درحالی‌که موضوع سواد رسانه ای و کارکردهای آن مختص همه افراد اعم از مجریان، مدیران و کارگزاران رسانه ای و همچنین مخاطبین است.

این کارشناس مسائل رسانه از گرایش رسانه های جهان به سمت تولید محتوا گفت و بیان کرد: امروز مولفه ای به نام برنامه رادیویی و تلویزیونی و یا متن خبرگزاری نداریم و همه این‌ها محتواهایی هستند که می توانند صداپایه، تصویر پایه و یا متن پایه باشند و در ابزارهای مختلف امتداد پیدا کند.

دسترسی سریع
انعکاس