انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

از تغذیه تا شستشو؛ الفبای پاکیزگی در پساکرونا

یک پزشک و روزنامه نگار در رادیو گفت‌وگو با اشاره به کارکرد نازل دستگاه‌های آموزشی کشور در ارتقای سواد بهداشتی و تغذیه‌ای جامعه گفت: بسیاری از مردم بعد از کرونا شستشوی صحیح دست را فرا گرفتند.

1399/06/22
|
09:15
|

امیر صدری با حضور در برنامه "انعکاس" رادیو گفت‌وگو؛ با اشاره به نگرشی که انسان و آدمی را صرفا موجودی فیزیکی می‌داند، به تعریف انسان از این منظر پرداخت و گفت: انسان آن چیزی است که می‌خورد و این نهایتِ تعریفی است که درباره اهمیت تغذیه می‌توان مورد اشاره قرار داد.

وی سواد سلامت جامعه را در سطحی نازل تعریف کرد و یادآوری کرد: از زمانی که جمعیت کشور 40 میلیون نفر بود تا امروز که جمعیتی 80 میلیون نفری داریم، رسانه‌های جمعی حدودا 20 برابر شده‌اند که به تعداد شبکه‌ها و حجم زمانی برنامه‌ها باز می‌گردد؛ اما آیا با دو برابر شدن جمعیت، سطح سوادِ تغذیه‌ای جامعه به 10 برابر فزونی یافته است؟

صدری پاسخ به این سوال را منفی دانست و افزود: همواره ایراداتی وجود داشته که ما نتوانستیم سطح سواد جامعه را در حوزه سلامت ارتقا دهیم و مثال بارزِ آن مسئله کروناست. تا قبل از این پاندمی مردم شستشوی بهداشتی دست‌ها را نمی‌دانستند. ما در این حوزه ساعت‌ها و روزها به دانش آموزن درس می‌دهیم اما نکات کلیدی و مهم را بازگو نمی‌کنیم.

صدری در عین حال سواد تغذیه‌ای مردم ایران را (بدلیل بین رشته‌ای بودنِ علمِ تغذیه) از بسیاری دیگر از شقوق سلامت محور بالاتر از سایرین دانست و با اشاره به اینکه در مدارس جبر و هندسه و... بعنوان دروس مهم تدریس می‌شود و دانش آموزان مدارسِ کشورهای پیشرفته چگونه زنده ماندن در محیط را بصورت مستقل و تنها فرا می‌گیرند، ادامه داد: برخی کشورها مباحث احیای قلبی را در دوره سربازی اجباری کرده‌اند ولی خدای ناکرده اگر در تهران زلزله‌ای رخ دهد، بسیاری مردم زنده، قادر به کمک دهی به مجروحان نیستند.

*پای رسانه در حوزه سلامت می‌لنگد

در ادامه سیمین برادران، دبیر علمی خبرگزاری برنا با اشاره به اینکه همواره بیشترین بازدیدهای رسانه‌ای به گروه‌های سلامت محور خبرگزاری‌ها تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: این کلیک‌ها حتی قبل از کرونا بخوبی مشهود بود. در این میان کافی است تیتری در یک خبرگزاری به چشم آید و به مخاطب اعلام کند با فلان ماده خوراکی لاغر شوید و شاهد کلیک خوردن با آمارهای بسیار بالا باشید.

وی با بیان اینکه تقاضا برای مطالب سلامت محور از سوی مخاطب به وفور دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی تقاضا از سوی مردم ایجاد شود، حوزه سرمایه داری به چنین رسانه‌هایی ورود می‌یابد و تبلیغاتی در حوزه تغذیه‌ی رسانه‌ای اتفاق می‌افتد که لزوما همگی سالم نیستند و ما رسانه ای‌ها باید مردم را نسبت به این مهم، آگاه کنیم.

برادران همچنین با انتقاد از عملکرد رسانه‌های رسمی در گزینش منابعِ خبریِ سلامت محور گفت: سلامت هم به مانند حوزه روانشناسی شاهد اظهار نظرهای متعددی است و هر کس با داشتن اندکِ سوادی شروع به اظهار نظر می‌کند و لزوما تمام گفته‌های چنین اشخاصی، برای مخاطبان مفید نیست.

وی این معضل را نیازمند آشتی میان رسانه‌های رسمی و دانشگاه‌ها دانست و افزود: رسانه‌های تصویری هنوز جای کار بسیاری دارند و تصور نمی‌کنم این رسانه‌ها درباره تغذیه سالم و ماده مغذیِ سلامت محور اطلاعات عمیق و خوبی در اختیار داشته باشند.

دسترسی سریع
انعکاس