روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

بعد از ماه مبارک رمضان، از غذاهای پرچرب و قندهای ساده پرهیز کنیم

دکترای تغذیه دانشگاه تهران توصیه کرد: روزه‌داران بعد از ماه مبارک رمضان حتما قبل از ساعت 8 صبح صبحانه کامل بخورند.

1399/03/05
|
10:31
|

برنامه «روزنه» ما موضوع بررسی الگوی تغذیه پس از ماه مبارک رمضان، در ارتباط تلفنی با دکتر فاطمه تورنگ (دکترای تغذیه از دانشگاه تهران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

فاطمه تورنگ در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: تغذیه نادرست در ماه مبارک رمضان باعث می‌شود تا بدن انسان با کمبودهای مختلف مواجه شود. روزه‌داران پس از اتمام ماه مبارک رمضان با اصلاح رژیم غذایی خود می‌توانند بسیاری از کمبودهای بدن را جبران کنند.

دکترای تغذیه دانشگاه تهران با اشاره به این که بسیاری از خانم‌هایی که در سنین باروری هستند معمولا از کمبود آهن رنج می‌برند، اظهار داشت: تغذیه مناسب و دریافت منابع آهن و مصرف موادی مانند گوشت و ماهی و مرغ کمبود‌های سطحی آهن را جبران می‌کنند.

وی ادامه داد: برای جبران کمبودهای شدید آهن در بدن، افراد باید با نظر یک متخصص مکمل‌های مختلف استفاده کنند.

فاطمه تورنگ با تاکید به این که استفاده از مکمل‌ها بدون نظر پزشک کار نادرستی است، عنوان کرد: ویتامین D تنها مکملی است که مردم ایران می‌توانند بدون نظر پزشک آن را مصرف کنند. توصیه می‌شود که هر ایرانی – بالغ – در بازه‌های زمانی یک ماهه یک قرص 50 هزار واحدی ویتامین D مصرف کند، البته این میزان از مصرف در کودکان یا سالمندان متفاوت می‌شود.

فاطمه تورنگ در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به فایده امساک در ماه رمضان، ادامه داد: افراد با پرهیز از مواد غذایی مختلف به تقویت بدن خود کمک کرده‌اند.

وی افزود: شایسته است روزه‌داران پس از اتمام ماه مبارک رمضان امساک و پرهیز از مواد غذایی مختلف را ادامه دهند و همانند رمضان در ساعاتی از روز غذاهای ناسالم را مصرف نکنند.

دکترای تغذیه از دانشگاه تهران تاکید داشت: ما باید غذاهای مختلف را به اندازه‌ای که نیاز داریم مصرف کنیم.

وی با اشاره به فواید مهم ماه رمضان، توضیح داد: ما در ماه رمضان یاد می‌گیریم که باید منظم زندگی کنیم و با نظم غذا بخوریم.

به گفته فاطمه تورنگ همه انسان‌ها باید تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهند و به میان و‌عده توجه داشته باشند. مصرف 3 وعده اصلی و 2 میان‌وعده برای هر فرد ضروری است. مصرف غذا به طور منظم یکی از مهم‌ترین اصول حفظ تغذیه سالم و سلامتی افراد به شمار می‌آید.

وی در خصوص الگوی تغذیه پس از ماه مبارک رمضان، توضیح داد: بهتر است که ما بعد از ماه مبارک به آرامی چرخه عادی مصرف وعده‌های غذایی را تجربه کنیم، برای مثال چون بدن ما در این ماه به دریافت وعده ناهار عادت نکرده ما باید برای مدتی وعده‌های ناهار را از غذاهای سبک انتخاب کنیم.

فاطمه تورنگ با اشاره به این که اکثر ایرانی‌ها در ماه رمضان به کبد و کیسه صفرا استراحت نمی‌دهند، اظهار داشت: برخی از افراد در بازه افطار تا سحر غذاهای پر چرب مصرف می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا کبد در معرض فشارهای شدید قرار بگیرد.

وی توصیه کرد: رژیمی که بعد از ماه مبارک رمضان داریم باید مقدار چربی کم‌تری را داشته باشد و قند‌های ساده در این رژیم چشم‌گیر نباشند.

دکترای تغذیه از دانشگاه تهران با اشاره به این که اکثر بیسکوییت‌ها مقدار زیادی قند دارند، ادامه داد: نوشابه و شربت‌های شیرین از جمله موادی هستند که قندهای ساده را به راحتی به بدن می‌رسانند.

وی با اشاره به شرایط قرنطینه، عنوان کرد: در ماه رمضان همه ما قبل از اذان صبح و حدود ساعت 4 وعده غذایی نسبتا سنگینی را می‌خوردیم و طبیعتا بعد از ماه مبارک دیگر این وعده غذایی را تجربه نمی‌کنیم.

فاطمه تورنگ با بیان این که متاسفانه اکثر ایرانی‌ها به وعده صبحانه توجه نمی‌کنند، تصریح کرد: به دلیل این‌که در هنگام سحر همه ما وعده نسبتا سنگینی می‌خوردیم، بعد از ماه مبارک پرهیز از صبحانه می‌تواند فشار شدیدی را به بدن تحمیل کند.

وی تاکید کرد: لازم است تا روزه‌داران بعد از ماه مبارک رمضان حتما قبل از ساعت 8 صبح صبحانه کامل بخورند.

دکترای تغذیه از دانشگاه تهران با اشاره به این که برخی از افراد ممکن است بعد از ماه مبارک افزایش وزن داشته باشند، اظهار داشت: وقتی که دریافت کالری کم می‌شود، بدن به حجم کمِ کالری عادت می‌کند و متابولیسم را کاهش می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: بعد از ماه رمضان ما نباید غذاهایی با کالری زیاد را مصرف کنیم.

فاطمه تورنگ با اشاره به نقش مهم ورزش در سلامتی، توضیح داد: افزایش فعالیت بدنی باعث می‌شود تا سوخت و ساز بدن بیشتر شود و در نتیجه وزن مطلوب را به ارمغان آورد.

وی با اشاره به این که بسیاری از افراد حاضر در قرنطینه ورزش بدنی را فراموش کرده‌اند، توصیه کرد: مردم باید در پارک‌های خلوت و با رعایت موارد بهداشتی پیاده‌روی و ورزش‌های سبک را تجربه کنند و یا در داخل خانه حداقل 45 دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشند.

دسترسی سریع
روزنه