روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

نگاهی به آموزش ‌مجازی و كرونا؛ هزینه‌ای که دانشگاه‌های وزارت‌علوم به کشور تحمیل کردند

نماینده شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در رادیو گفت‌وگو بهره‌مندی دانشگاه‌های ذیل وزارت‌علوم از چندین اپلیکیشن و برنامه‌ی آموزش مجازی را موجب تحمیل هزینه گزاف و اضافی به کشور عنوان کرد.

1399/07/02
|
11:45
|

سیدامیر اصغری در برنامه "روزنه" از شبکه رادیویی گفت‌وگو، پاندمی کرونا را تاثیر گذار در آموزش عالی کشورها دانست و تاکید کرد: از این رو ما به سرعت خود را ریکاوری کرده و به مسیر اصلی باز گشتیم.

وی ادامه داد: با فرض اینکه محتوای آموزشی بهینه است، در کشور دچار مشکل در زیر ساخت هستیم.

اصغری در عین حال رویکرد آموزش مجازی در سطح آموزش عالی را بر دو قسم تعریف کرد و گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی یک اپلیکیشن واحد برای کلیه شعب فعال است و در مقابلِ آن دانشگاه‌هایی ذیل وزارت علوم قرار دارند که در هر دانشگاه از یک پلتفرم و بستر برای آموزش مجازی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: هر دانشگاه در مدت زمان اندکی که پیش رو داشت، گلیم آموزشی خود را از آب بیرون کشید و در مقایسه، هر رویکرد مزایای خاص خود را داشت.

اصغری همچنین مشکل دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم را ناظر بر نوشتن قراردادهای مختلف توسط هر دانشگاه با یک شرکت بسترساز عنوان کرد و گفت: در اینجا هر دانشگاه باید ذخیره سازی خاصی از داده‌ها برای خود انجام می‌داد و زیر ساخت‌های سخت افزاری را فراهم می‌آورد.

وی رویه دانشگاه‌های وزارت علوم (دولتی ها) را موجب هزینه کرد بسیار زیاد برای آموزش مجازی به دانشجویان عنوان کرد و گفت: این روند به کل کشور هزینه‌ای زیاد تحمیل می‌کند.

اصغری رویکرد متوازن دانشگاه آزاد در استفاده از یک بستر خاص و واحد برای آموزش مجازیِ تمام دانشجویان را مثال زد و گفت: در این رویکرد هم اگر قادر به بالانس کردن نباشیم و نیازهای کل کشور را احصا نکنیم، نارضایتی را در سطح عموم شاهد هستیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی نمونه‌ی این نارضایتی عمومی را متوجه اپلیکیشن "شاهد" هم دانست و افزود: یک اپلیکیشن و زیر ساخت واحد برای دانش آموزانِ کل کشور مشکلاتی را درپی داشت.

اصغری همچنین رویکرد مطلوب را استفاده‌ی ترکیبی از چند بستر عنوان کرد و گفت: در اینجا باید از بسترهای متمرکز و توزیع شده استفاده نماییم.

وی ادامه داد: در این مسیر، یک رویکرد واحد باید ایجاد شود ولی زیر ساخت‌های آموزشیِ آن توزیع شده باشد.

اصغری در توضیح این مطلب گفت: بعنوان مثال اگر می‌خواهیم از اپلیکیشن "شاد" استفاده کنیم، باید زیر ساخت‌های آن را در چند استان توزیع کرده و بار آموزشی را بصورت متوازن پخش کنیم.

وی ادامه داد: از این طریق، همه نیازها به سمت تهران نمی‌آمد تا مجدد درخواست‌ها به سمت مراکز استان بازگردد و بار ترافیکی عظیمی ایجاد کند.

اصغری گفت: ما باید قشر معلم را همچنان پر رنگ نگه می‌داشتیم ولی از زیر ساخت‌هایی بهره می‌بردیم که از نظر سخت افزاری قوی بودند و می‌بایست آن را در چند نقطه از کشور پخش می‌کردیم.

دسترسی سریع
روزنه