روزنه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9:30 به مدت 25 دقیقه

اسلامیان در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو؛ میوه‌های نارنجی دستگاه تنفسی را تقویت می‌کنند

یک متخصص تغذیه اظهار داشت: «کدو حلوایی» و «هویج» و «خرمالو» و «نارنگی» و «فلفل دلمه‌ای نارنجی رنگ» منابع سرشار ویتامین آ هستند و دستگاه تنفسی را تقویت می‌کنند.

1399/10/14
|
13:47
|

برنامه «روزنه» با موضوع تغذیه در دوران شیوع بیماری کرونا، در ارتباط تلفنی با دکتر غزاله اسلامیان (عضو هیئت علمی گروه تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

غزاله اسلامیان در گفتگوی تلفنی با برنامه «روزنه» با اشاره به نقش مفید مایعات در سلامتی بدن، گفت: بدن با دریافت مایعات مناسب می‌تواند سموم مختلف را به راحتی دفع کند.

وی با اشاره به این که در هنگام آلودگی هوا سلامت دستگاه تنفسی باید مور توجه باشد، افزود: برخی افراد تصور می‌کنند مصرف شیر و لبنیات زیاد در هنگام آلودگی هوا خوب است، اما مصرف این مواد بیش از دستگاه تنفسی به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: در مواقع افزایش آلودگی هوا ما باید مصرف آب و آبمیوه‌های طبیعی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که مصرف بیش از حد آبمیوه طبیعی منجر به اضافه وزن می‌شود، تصریح کرد: موادی مانند نوشابه و قهوه و شکلات که کافئین زیادی دارند، آب بسیار زیادی را از بدن جذب می‌کنند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را در موضع ضعف قرار می‌دهند.

غزاله اسلامیان با اشاره به این که ویتامین آ دستگاه تنفسی انسان را تقویت می‌کند، اظهار داشت: ویتامین آ به طور پیش فرض در منابع حیوانی یافت می‌شود، در حالی که ما می‌توانیم پیش‌سازهای این ویتامین را از منابع گیاهی دریافت کنیم.

وی ادامه داد: «کدو حلوایی» و «هویج» و «خرمالو» و «نارنگی» و «فلفل دلمه‌ای نارنجی رنگ» منابع سرشار ویتامین آ هستند و دستگاه تنفسی را تقویت می‌کنند.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مصرف غیر معمول قند و شکر سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌های قرمز رنگ مانند «انار» و «چغندر» و «کلم قرمز» به دلیل برخورداری از آنتی‌اکسیدان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

غزاله اسلامیان در مورد بهترین زمان مصرف میوه، توضیح داد: اکثر میوه‌ها پس از جدا شدن از پوست آنتی‌اکسیدان‌های درون‌شان را آزاد می‌کنند، بنابر این بهتر است میوه بلافاصله پس از پوست‌گیری مصرف شود.

وی با اشاره به این که مصرف مکمل همیشه ضرورت ندارد، عنوان کرد: ما با مصرف متنوع منابع غذایی می‌توانیم ویتامین‌های مختلف را دریافت کنیم.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: «لیمو ترش» و «پرتغال» و «نارنگی» و «گیوی» بهترین منابع ویتامین c هستند.

دسترسی سریع
روزنه