صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

چهارشنبه ها از ساعت 10:00 به مدت 60 دقیقه

مدیر موسسه فرهنگی و تبلیغاتی " بیان " گفت: سقط جنین آثار مخربی بر پیکره جامعه و فرد دارد و طبق آمار موجود چندین برابر کشته های سوانح رانندگی است.

برنامه "جوان بمان" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی تحولات جمعیت و فرزندآوری از منظر فقه و احکام شرعی و با حضور حجت الاسلام مهدی بیات پژوهشگر جمعیت و مدیر موسسه فرهنگی و تبلیغاتی " بیان " و دکتر صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت، نویسنده مجموعه "جنگ جهانی جمعیت" به روی آنتن رفت.

دکتر قاسمی پژوهشگر جمعیت در مصاحبه با رادیو گفت و گو گفت: اسلام به فرزندآوری رویکرد مطلوبیت ذاتی دارد و هیچ دلیلی برای نقض این رویکرد وجود ندارد مگر اینکه در شرایط اضطرار قرار بگیریم تا این حکم اولیه به صورت موقت متوقف و مجدداً حکم اولیه اجرا شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت افزود: سیره ائمه معصومین (ع) در فرزندآوری یک حجت شرعی برای ما محسوب می شود. همه حضرات معصومین (ع) تعدد فرزند داشتند و رفتار و سیره آنها کاملاً منطبق بر تکثیر نسل است.

وی در ادامه، رفتارهای پیشگیری از بارداری را به سه دسته تقسیم کرد و بیان داشت: دسته اول اقداماتی اند که ذاتاً حرام هستند یعنی هر جراحی و هر اقدامی که منجر به عقیم سازی دائمی شود.
دسته دوم، کارهایی است که با هدف عقیم سازی انجام می شود و خود فعل حرمت ندارد اما یک مقدمه حرام دارد لذا این کار هم حرام است. به عنوان مثال استفاده از IUD حرام نیست اما اگر این کار توسط کسی غیر از همسر و با لمس و نظر حرام انجام شود باعث حرام شدن مقدمه کار خواهدشد. دسته سوم کارهایی اند که مباح محسوب می شوند و می توان آن ها را انجام داد مانند مصرف قرص های مختلف.

این پژوهشگر جمعیتی در رابطه با جراحی های عقیم سازی در ایران طی دهه 60 و 70 یادآور شد: در دهه 60 و 70 با رویکردی مواجه بودیم که مرزهای شرع را زیر پا گذاشتند و انواع و اقسام روش های پیشگیری از بارداری و حتی عقیم سازی های دائمی را در ایران اجرا کردند و از نمونه های آن می توان به وازکتومی و توبکتومی اشاره کرد که رایگان انجام می شد.

قاسمی ادامه داد: این کار تحت حمایت دولت انجام می شد و حتی در برخی شهرستان ها وسیله نقلیه آقایان و خانم ها را به مرکز درمانی منتقل می کرده و بعد از جراحی آنها را به منزلشان می رساند. در آن دوره توضیحاتی داده می شد و اصرار داشتند که وازکتومی عقیم سازی دائمی نیست درحالیکه امروز به اذعان متخصصان، در وازکتومی 90 درصد امید بازگشت وجود ندارد. بنابراین هم اطلاعات غلط داده شد و هم جراحی هایی انجام شد که متاسفانه بسیاری از آنها ایراد شرعی داشتند.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفت: در این شرایط علماء و روحانیون نظرات خود را ارائه کردند که اگر وازکتومی عقیم سازی دائمی و با لمس و نظر حرام نباشد اشکالی ندارد درحالیکه عقیم سازی هم دائمی و هم با لمس و نظر حرام بود. در این میان عده ای فتاوای علماء را نقل کردند اما شروط آنها را به مردم نگفتند و لذا دیدگاه علماء مورد سوء استفاده قرار گرفت.

وی در رابطه با سقط جنین اظهار داشت: امروز بر اساس آمار موجود و اظهارات مسئولان وزارت بهداشت سالانه چیزی حدود 7 تا 8 هزار سقط رسمی در ایران و بیش از 250 هزار سقط غیررسمی و زیرزمینی انجام می شود.

قاسمی تأکید کرد: طبق نظر شارع اسلام، سقط مطلقاً از زمان انعقاد نطفه تا پایان بارداری حرام است اما شارع یک قید هم دارد که اگر ضرر جدی جانی برای مادر وجود داشته باشد می توان سقط را انجام داد و در غیر این صورت مطلقاً حرام است. سوال اینجاست آیا همه 8 هزار سقط رسمی برای مادر ضرر جدی جانی دارند؟! پژوهش ها نشان می دهند اینگونه نیست. بسیاری از پزشکان، قانون فعلی سقط را دور می زنند و مجوزهایی را برای سقط صادر می کنند.

وی افزود: چرا در رابطه با سقط یک اتفاق جدی و قاطع از طرف نهادهای مسئول انجام نمی شود؟ به نظر می رسد لازم است که حوزه با فوریت و تخصصی به موضوع سقط ورود کند و دیدگاه شارع را در این باره تبیین نماید ضمن اینکه مجلس هم با کمک از مشاوره های حوزه قانون تعالی جمعیت را اصلاح و به سرعت آن را تصویب کند.

در ادامه برنامه " جوان بمان " از رادیو گفت و گو، حجت الاسلام بیات اظهارکرد: نظر یک فقیه در مورد یک مسئله شرعی باید مستند بر یک دلیل متقن، محکم و مورد قبول شارع مقدس و خداوند متعال یعنی کتاب قرآن، روایات پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(ع)، برهان صرف عقلی و یا اجماع فقهای شیعه باشد.

وی افزود: فتوای فقهای ما در مورد اصل موضوع فرزندآوری، به مستحب موکّد است بدین معنا که واجب نیست اما اهمیت آن در حدی است که به مرز وجوب رسیده است.

پژوهشگر جمعیت گفت: کار یک فقیه در فتوا دادن، بیان حکم کلی است نه ارائه مصداق یعنی فقیه حدود شرعی را مشخص می کند و تعیین مصداق را بر عهده شخص مکلف می گذارد تا بر اساس بررسی هایی که خود مکلف انجام می دهد متوجه حرام بودن یا نبودن کار شود که البته شاید همین موضوع باعث سوءاستفاده هایی در مورد جراحی های عقیم سازی در دهه 70 شد.

مدیر موسسه فرهنگی و تبلیغاتی " بیان " مطرح کرد: سقط جنین یک قتل نفس محترمه محسوب می شود و موضوع فوق حاد است. این کار آثار مخربی بر پیکره جامعه و فرد دارد و طبق آمار موجود چندین برابر کشته های سوانح رانندگی است. حوزه علمیه باید از جنبه تئوری به این موضوع بپردازد، ائمه جماعات و مبلغین نیز در رابطه با مخاطرات سقط جنین نقش تبیینی دارند.

مرتبط با این خبر

  • بازخوانی سیاست ها و مشوق های فرزندآوری در جهان و الگوهای اتخاذ شده در ایران

  • جوان بمان آمارهای کنونی تحولات جمعیت در ایران را رصد می کند

  • بررسی بیو ترور در کنترل جمعیت جهان روی موج گفت و گو

  • ایران در معرض حمله بیوتروریسم/ 21درصد زوجین ایرانی نابارورند

  • واکاوی شیوع ناباروری و نقش آن در کاهش نرخ کل کشور

  • دولت، تأثیر جمعیت بر توسعه کشور را دست کم نگیرد

  • بررسی تحولات جمعیت و فرزندآوری در ایران را در جوان بمان بشنوید

  • بررسی تحولات جمعیت و فرزندآوری در ایران از نظر فقه و احکام شرعی

  • اجرای ابرپروژه های کنترل جمعیت علیه دنیای اسلام

  • بررسی جمعیت و فرزند آوری از منظر آیات قرآنی، دیدگاه اسلام و شریعت