از پارسی تا فارسی شنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

رادیو گفت و گو

از پارسي تا فارسي

سخنگوی انجمن ملی سواد رسانه ای: اینستاگرام بدون تصویر یک برنامه مرده است

امیدعلی مسعودی گفت: در فضای مجازی متن در کنار تصویر معنا می یابد؛ یعنی اگر تصویر را از این برنامه اجتماعی بگیریم، قادر نخواهد بود احساسات و افکار ما را بیان نماید.

1398/04/25
|
15:35
|

به گزارش رادیو گفت وگو امیدعلی مسعودی، سخنگوی انجمن ملی سواد رسانه ای در مصاحبه با برنامه "از پارسی تا فارسی" با بیان اینکه نوشتار فارسی با واژگان انگلیسی از سه دهه گذشته آغاز شده است، افزود: «در دهه 1990 که ایمیل تولد یافت و تحولی در ساختار زبانی فرهنگی دنیا ایجاد کرد، یونسکو جلسات متعددی به عنوان پاسداشت فرهنگ های بومی برگزار کرد و چون زبان انگلیسی مسلط بود، ادعا شد سایر زبان ها از بین خواهند رفت و این نقطه آغاز خطر بود.»

وی ادامه داد: «در برگرداندن یک عبارت انگلیسی به فارسی، ترجمه ی کلمه به کلمه کارساز نیست و باید معنا و مفهوم آن جمله را در نظر گیریم تا دریابیم این جمله انگلیسی چه معنایی را متبادر می کند.»

مسعودی با اشاره به اینکه کره موفق به تهیه نرم افزاری برای نگاشتن زبان خود شده، تصریح کرد :«وقتی فناوری، بحرانی را ایجاد می کند، خود نیز قادر به برطرف سازی آن بحران خواهد بود.»

این استاد دانشگاه زبان را حامل فرهنگ هر قوم و کشور دانست و افزود: «فناوری ها نسبت به زبان قوم ها و کشورهای مختلف تاثیر گذاشته است؛ لذا امروز وقتی از سواد رسانه ای سخن می گوییم، تفکر انتقادی باید آموزش داده شود و این روند باید در دوران دبستان رواج یابد.»

مسعودی با بیان اینکه سواد رسانه ای تنها در رسم الخط فارسی تجلی نمی یابد، تصریح کرد :«سواد رسانه ای در تصویر و موسیقی و سایر عرصه نمود می یابد.»

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای خاطرنشان کرد: «در دنیای مجازی برای انتقال اطلاعات تلاش کمتری صورت می گیرد و مثال بارز آن، سرواژه سازی هایی نظیر "خخخخخخخ" است. همچنین ایموجی ها نیز همین رسالت را اجرا می کنند.»

مسعودی پرهیز از رسمیت را اصل دیگر در زبان اینترنت دانست و افزود: «افراد در فضای مجازی تصور می کنند در اتاقی در بسته هستند و این تفکر اشتباه، فضای مجازی را غیر رسمی جلوه گر می کند و از اینرو مخاطب بر اساس نیاز خود واژه سازی می کند.»

وی ادامه داد :«در فضای مجازی متن در کنار تصویر معنا می یابد و اگر غیر از این بود، ابزاری نظیر اینستاگرام، هیچ کارکردی نداشت. اگر تصویر را از این برنامه اجتماعی بگیریم، قادر نخواهد بود احساسات و افکار ما را بیان نماید.»

در ادامه مهدی صالحی، دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی با بیان اینکه نوشتار باید آئینه زبان گفتار باشد، تصریح کرد: «ساحت گفتار دارای طبقه بندی های مختلفی است که در گروه های دوستان، خانواده، همکاران و... تفاوت می یابد؛ لذا ویژگی انسان در نطق، به جایگاه زبانی متفاوتی باز می گردد.»

وی ادامه داد: «دنیای نوشتار ساحت دیگر زبان است و در مقابل آن، دنیای دیجیتال می باشد و این دنیا نیز ساحتی جدید برای زبان ایجاد می کند.»

صالحی افزود: «نباید تصور شود دنیای دیجیتال ارتباطی با دنیای واقعی ندارد و در زبان نیز همین گونه است.»

وی به رادیو گفت وگو گفت :«قرار بر این بود که دنیای دیجیتال به دنیای واقعی کمک دهد اما امروز گویی دیجیتال، دنیای واقعی را مدیریت می کند و زنگ خطر همین جاست.»

صالحی با اشاره به کم کاری ها در دنیای واقعی گفت :«در مدرسه باید به فرزندان خود چگونه نوشتن را یاد می دادیم و رسانه باید دقت و ملاحظه لازم را اجرایی می کرد. در دنیای مجازی اما همگان اجازه انتشار اطلاعات را دارا هستند و این کار نیز با سهولت انجام می گیرد.»

دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی افزود: «برخی از فعالان سواد رسانه ای بعد از بحران پا به میدان گذاشتند در حالیکه آینده پژوهان باید این بحران را پیش بینی می کردند.»

صالحی گفت: «گزارش هایی بدست ما می رسد که 75 درصد دانش آموزان از درس ادبیات فارسی نفرت دارند و همین شبکه رادیویی گفت وگو و صداوسیما ما را در این نظر سنجی یاری نمود. اما کدام نهاد رسمی زیر بار این خفت می رود و کدام نهاد این مسئله را بررسی می کند.»

وی خاطرنشان کرد: «حتی اگر ادعا شود این گزارش اغراق آمیز است، باید سراغ دانشگاه بروید. یکی از اساتید می گفت اگر دانشجویان فقط 10 جمله معنا دار بنویسند، به آن ها نمره قبولی می دهم. این سخن بسیار مهم است و گویی بحران در حقیقت در نوشتار واقعی رخ داده و به تازگی آن را در دنیای مجازی مشاهده کرده ایم.»

دسترسی سریع
از پارسی تا فارسی