الف ب بسم الله هر روز از ساعت 13:30 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

الف ب بسم الله

مدیرعامل انتشارات سوره مهر: وزارت ارشاد نقش تصدی‌گری دارد تا تنظیم‌گری!

علی‌اکبر شیروانی با انتقاد از نقش وزارت ارشاد در این دوره اظهار کرد: وزارت ارشاد نقش تنظیم‌گری دارد درحالی‌که دارد تصدی‌گری می‌کند.

1401/02/23
|
09:58
|

برنامه «الف ب بسم‌الله» رادیو گفت‌وگو ویژه نمایشگاه کتاب با علی‌اکبر شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر و دکتر عابد اکبری مدیرعامل انتشارات ترنجستان به روی آنتن رفت.

علی‌اکبر شیروانی با انتقاد از همزمانی نمایشگاه مجازی و نمایشگاه حضوری در این دوره، گفت: همزمانی نمایشگاه مجازی، نمایشگاه کتاب تهران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، از طرفی تکرار نمایشگاه مجازی در بازه زمانی کم به بدنه نشر ضربه می‌زند.

وی تاکید کرد: نمایشگاه مجازی اهداف، الزامات و ماموریت‌هایی دارد ولی اگر ما برای نمایشگاه حضوری هم اهدافی را در نظر می‌گیریم، این همزمانی یا ناهم‌زمانی به این نمایشگاه‌ها شدیداً آسیب می‌رساند.

مدیرعامل انتشارات سوره مهر با انتقاد از نقش وزارت ارشاد در این دوره اظهار کرد: وزارت ارشاد نقش تنظیم‌گری دارد درحالی‌که دارد تصدی‌گری می‌کند. وزارت ارشاد به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی به میدان آمده و گویی یک کتاب‌فروشی بزرگی را تأسیس کرده است. این اقدام صحیح نیست و در بلندمدت بدنه نشر، شبکه توزیع و کتاب‌فروشی‌ها را از بین می‌برد.

وی متذکر شد: به‌جز خانه کتاب هیچ جایی انحصار اطلاعات ناشران و کتاب‌ها را ندارد. دلیل آن هم به‌خاطر چرخه‌ای است که ناشران باید اعلام وصول داشته باشند، مجوز و فیپا بگیرند. ارشاد توسط آن پایگاه‌داده فروشگاه درست می‌کند. ولو اینکه ارشاد دارد هزینه می‌کند دارد جریان نشر را به سمت خودش سوق می‌دهد.

شیروانی با اشاره به اینکه بیش از 200 نمایشگاه در دنیا احصا کرده‌ایم که کمتر از 10 درصد فقط برای فروش رایت دارد تشکیل می‌شود و عمدتاً برای فروش کتاب است، گفت: این نمایشگاه‌ها به‌صورت بین‌المللی، استانی، منطقه‌ای هستند. اینکه بیاییم به دنبال اجرای یک الگوی ده، بیست درصدی باشیم درست نیست.

نمایشگاه کتاب به‌سوی تبادلات فرهنگی می‌رود

در ادامه عابد اکبری در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه در خارج از کشور نمایشگاه کتاب صرفاً جنبه نمایشگاهی دارد، گفت: ناشران و یا نماینده آن‌ها مراجعه‌شان برای خریدوفروش رایت و تبادل فرهنگی است.

وی افزود: بنده فکر می‌کنم وزارت ارشاد به دنبال چنین هدفی است که هم‌زمان اینجا رویکردش برای چند سال آینده گونه نمایشگاهی پیدا کند اما گونه فروشش از جمله تخفیفات و ارتباط با مشتری در بستر مجازی برود چون بعداً دایرکتوری خوبی برای ناشران دارد و ناشر می‌تواند متوجه شود چند نفر در فلان شهر از یک کتاب پرفروش خرید کرده‌اند. اگر ارشاد این دیتاها را در اختیار ناشر مربوطه قرار بدهد آورده خوبی دارد. همچنین کتاب‌فروش‌ها هم با این دیتاها می‌توانند از کتاب‌های پرفروش باخبر شوند و درآمد بهتری داشته باشند.

مدیرعامل انتشارات ترنجستان اظهار کرد: همچنین جدای از این نیست که سبد هم نمایشگاه مجازی و هم نمایشگاه فیزیکی در نهایت در دست ناشر است. آفر دیگری که در نمایشگاه مجازی امسال وجود دارد این است که هزینه پست به‌شدت کاهش کرده است.

وی در خصوص همزمانی نمایشگاه حضوری و مجازی بیان کرد: نکته جناب شیروانی را نه رد و نه تأیید می‌کنم. باید ببینیم در چه جایگاهی این را می‌بینیم. اگر در جایگاه ناشر نگاه کنیم باید گفت ناشر تمام امیدش برای دریافت نقدی حاصل از فروش کتاب به نمایشگاه کتاب بوده است در غیر این صورت شرکت‌های پخشی هستند که کتاب‌ها را با فرمولی از ناشرین می‌گیرند و توزیع می‌کنند حالا در نظر بگیریم که تورمی در کاغذ وجود داشته و این موضوع می‌تواند دغدغه ناشر را افزایش دهد.

وی اقدام وزارت ارشاد را صحیح دانست و گفت: اگر در آینده بتوانیم با این مدل اثر گزینی در بازار نشر تحول ایجاد کنیم خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

دسترسی سریع
الف ب بسم الله