تقاطع فرهنگ پنجشنبه ها از ساعت 18:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

تقاطع فرهنك (اصلي)

شهیدآوینی؛ یکه تاز میدان هنری "آقا روح اله"

نویسنده و پژوهشگر سینما گفت: بازتاب چهره امام(ره) و تاثیر ایشان در اندیشه های شهید آوینی امتداد یافته است.

1399/03/16
|
10:20

سیدحسام الدین حسینی در گفتگو با احسان زیورعالم (کارشناس مجری) در برنامه "تقاطع فرهنگ" به تاثیرپذیری سینمای بعد از انقلاب از شخصیت حضرت امام(ره) اظهار کرد: گاه امام به عنوان یک رهبر سیاسی مورد توجه قرار می گیرند و نگاهشان نسبت به مقوله سینما و فرهنگ تبیین می گردد.
دوستان حوزه سینما در این راستا به سخن امام(ره) در بهشت زهرا(س) نسبت به اینکه "ما با سینما مخالف نیستیم؛ با فحشا مخالفیم" اشاره دارند و آن را راهبردی سیاسی می دانند. بعدها واکنش‌های گهگاه امام(ره) به سینما، موجب مشروعیت آن و دوری نگاه‌های رادیکالی بر جولانگاه هنر کشور شد.
از دیگر سو امام(ره) به عنوان یک چهره کاریزماتیک و پدیدار تاریخی در صحنه مورد نظر قرار می گیرند و آن زمان با شرایطی دیگر روبرو خواهیم بود.

*شهید آوینی و دیگر هیچ...
حسینی معتقد است حضرت امام(ره) از نگاه حذفی نسبت به سینما پرهیز داشتند و این مسئله در سخنرانی و سلوک ایشان بروز و ظهور یافت و بعدها به شکلی تفصیلی میان اندیشمندان تاثیر گرفته از ایشان، بسط می یابد.
وی در ادامه سخنان زیورعالم که افرادی نظیر شهید بزگوار سیدمرتضی آوینی را تاثیر گرفته از اندیشه امام(ره) نام برد، اظهار کرد: پژوهش‌های کم خاصیتِ آکادمیک در مقالات داشگاهی به وفور یافت می شود اما بدلیل عدم برقراری نسبت وجودی این‌ها با شخصیت امام(ره) رونق نگرفته و لذا هیچ کس را به جز شهید آوینی در این میدان نمی‌بینیم.

*منطق بی منطق مدیران هنری
حسینی در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی خاطر نشان کرد: مسئولین هنری و مدیران این عرصه، دیر آمده و قصد دارند زود بروند و می خواهند در این مدت محدود، در کارزاری زودبازده و اقداماتی عینی دیده شوند؛ لذا پژوهش در باب اندیشه‌های سینمایی امام(ره) که باید در این هنر امتداد یابد، در زمره اولویت مدیران نیست.
حتی پژوهش‌های کاربردی هم مورد توجه آقایان قرار نمی‌گیرد و تنها می خواهند با عقلانیت روزمره کارها را پیش برند و "منطق روابط عمومی" بر این مسیر استوار است.

*معامله سکوت روشنفکران
این پژوهشگر سینمایی همچنین به مقوله "معامله سکوت" در فضای هنری کشور اشاره کرد و غلبه نگاه شبه روشنفکری در این فضا -که عمر سیدمرتضی آوینی برای جدال با آن سپری شد- را نخستین جرقه‌ی انحطاط فرهنگ دانست.
حسینی گفت: علی رغم جهدی که برخی چهره های هنر انقلاب به خرج دادند، این روند کم و بیش در هنر انقلاب دیده می شود؛ لذا هرگونه ملی و سیاسی بودنِ هنر، توسط جریان غالب هنر در ایران (دهه 20 تا کنون) سانسور شده است.

دسترسی سریع
تقاطع فرهنک (اصلی)