از سکوت تا بایکوت دهه اول محرم از ساعت 17:00 به مدت 50 دقیقه

رادیو گفت و گو

از سكوت تا بايكوت

در برنامه شعبده شوم مطرح شد: رسانه ها همیشه به دنبال الگو دهی هستند

یک پژوهشگر عرفان های نو ظهور اظهار داشت: رسانه ها با ارائه الگوهای زندگی، تفکر و ذهن مخاطبان خود را به نوعی هدایت می کنند، که مخاطب سبک دیگری از زندگی را تصور نکند و جهانی به غیر از الگوی ارائه شده را مطلوب نداند.

1397/11/06
|
14:30
|

برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی ادیان و جنبش‌های معنوی نو پدید، با حضور حجت الاسلام دکتر محمد حسین شیخ شجاعی (دکترای عرفان، نویسنده و پژوهشگر عرفان های نو ظهور) و دکتر سید مسلم مدنی (دکترای عرفان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام دکتر محمد حسین شیخ شجاعی با اشاره به شیوه ارتباط افراد دارای رفتارهای ناهنجار با فرقه های نوظهور، گفت: عضویت رسمی، وابستگی فکری و تقلید رفتاری عامل مهمی هستند که شیوه ارتباط افراد با فرقه های نوظهور را تعریف می کند.

وی با اشاره به این که رسانه ها در سوق دادن یک فرد به سمت فرقه ای خاص نقش بسیار موثری را دارند، اظهار داشت: رسانه های مختلف می توانند به واسطه ایجاد ارتباطات خود افراد متعددی را به عضویت رسمی یک فرقه نوظهور درآورند.

این پژوهشگر عرفان های نو ظهور با اشاره به این که رسانه های مختلف همیشه به دنبال الگودهی در حوزه زندگی هستند، عنوان کرد: رسانه ها همیشه به دنبال ارائه الگو هستند به طوری که چگونه زندگی کردن را به مخاطبان خود القا کنند.

وی با اشاره به این آموزه های دین اسلام در حوزه ترغیب افراد به دین، تصریح کرد: شایسته است که افراد متدین با رفتار پسندیده خود سایر انسان ها را به سمت دین اسلام گرایش دهند.

حجت الاسلام دکتر محمد حسین شیخ شجاعی در ادامه اضافه کرد: رسانه ها با ارائه الگوهای زندگی تفکر و ذهن مخاطبان خود را به نوعی هدایت می کنند، که مخاطب سبک دیگری از زندگی را تصور نکند و جهانی به غیر از الگوی ارائه شده را مطلوب نداند.

وی افزود: رسانه ها در اغلب مواقع از روی آگاهی و اشراف به موضوع سبک خاصی از زندگی را تبلیغ می کنند، در حالی که برخی از مواقع رسانه ها بدون آگاهی و ناخودآگاه دست به تبلیغ سبک های خاصی از زندگی می زنند.

این پژوهشگر عرفان های نو ظهور در ادامه تاکید کرد: رسانه های مختلف در بسیاری از مواقع به ابزار تبلیغ معنویت ها یا فرقه های نوظهور تبدیل می شوند.

وی با اشاره به این که مخاطب ها باید آمادگی دریافت پیام های رسانه های مختلف را داشته باشند، تصریح کرد: در موضوع جنگ نرم ابزار متعددی به کار گرفته می شوند و از آنجایی که نوع و تعداد ابزار و سلاح ها در این نوع جنگ به صورت دقیق مشخص نیستند کاربران مختلف باید با دیدگاه و ذهنی آگاه به مقابله با جنگ نرم بپردازند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو دکتر سید مسلم مدنی با اشاره به این که مصرف مواد مخدر مهم ترین آسیب فرقه های نوظهور هستند، گفت: برخی از افراد تحت تفکر فرقه هایی نوظهور با تکیه بر مصرف مواد مخدر حالتی از عالم ماورای طبیعت را تجربه می کنند.

وی افزود: در فرقه های نوظهور تجربه شخصی عارف با تجارت شخصی پیروان یک مکتب یکسان نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به کمبود فعالیت های پژوهشی میدانی در حوزه معنویت های نوظهور در کشور، عنوان کرد: در حال حاضر حدود 2 هزار مرکز در سطح شهر تهران در حوزه معنویت های نوظهور فعالیت های متعددی را پیش می برند.

وی با اشاره به موضوع خلسه عرفانی، تصریح کرد: موضوع مصرف مواد مخدر در فرقه های نوظهور در کشور باید به صورت ویژه مورد تحقیق میدانی قرار بگیرد.

دکتر سید مسلم مدنی در ادامه اضافه کرد: احساس خلسه یا سرخوشی ایجاد شده در عرفان نوظهور برای عارف یک مسیر و محل عبور است و این مرحله معنای غایت یا هدف را به خود نمی گیرد.

دسترسی سریع
از سکوت تا بایکوت