کرسی های آزاد اندیشی چهارشنبه ها از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

كرسي هاي آزاد انديشي

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی: هیچ نهادی حق دخالت در آموزش عالی را ندارد

سلطانی گفت: ما نباید اجازه دخالت هیچ نهادی را در هیچ سطحی به ویژه در حوزه آموزش عالی دهیم.

1398/04/15
|
10:45

برنامه "کرسی های آزاداندیشی" با موضوع آموزش عالی و آمایش سرزمین با حضور دکتر محمدعلی برخورداری مدرس دانشگاه، دکترای عمران و رئیس اسبق دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه یزد، زنجان و خوارزمی و همچنین دکتر مجید سلطانی عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

برخورداری ضمن مصاحبه با رادیو گفت و گو، با بیان اینکه انجام هر اقدامی در کشور نیازمند بررسی و آمایش سرزمینی است اظهار کرد: هر گونه برنامه ریزی در حوزه های مختلف اعم از کشاورزی و صنعت و غیره باید بر مبنای مطالعات و بررسی میزان امکانات و نیازهای کشور باشد.

رئیس اسبق دانشگاه علم و صنعت افزود: در برخی کشورهای صنعتی آموزش عالی هزینه خود را دریافت می کند اما در برخی کشورهای صنعتی دیگر دانشجویان به صورت رایگان و با هزینه دولت تحصیل می کنند در نتیجه دولت باید رشته های مورد نیاز و اشتغال آنها را بررسی و تعیین کند.

وی ادامه داد: وضعیت آموزش عالی در ایران به این صورت است که عمدتاً دولت پول تحصیل را از بیت المال پرداخت می کند و متاسفانه برنامه ریزی متناسب با آمایش سرزمینی هم ندارد، در نتیجه رشته ها و دانشگاه های مختلف تحت تاثیر عوامل اجتماعی و سیاسی تأسیس شدند که معضل امروز آموزش عالی کشور محسوب می شود.

برخورداری تصریح کرد: در حال حاضر ساماندهی وضعیت موجود دشوارتر شده اما آموزش عالی طی سالهای اخیر هیئت هایی را برای محدودسازی و یا تعطیلی برخی دانشگاه و رشته ها تعیین کرده تا تأسیس دانشگاه و ایجاد رشته ها با برنامه ریزی باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه رشته های پزشکی و رشته های وابسته به آن، بر مبنای عرضه و تقاضا دانشجوی می پذیرد و مشکلات آنها به مراتب کمتر است افزود: دانشگاه ها و رشته های صنعتی در جوامع صنعتی کاربرد بیشتری دارند درحالیکه رشته های علوم انسانی در کنار این رشته ها نقش اساسی در توسعه جامعه دارند اما ما توجهی نکردیم و در نتیجه بسیاری از رشته های علوم انسانی در صنعت و جامعه جایگاهی پیدا نکرده اند.

وی با انتقاد از عملکرد های سلیقه ای و بدون برنامه ریزی در برخی دانشگاه ها و آموزش عالی و دخالت نمایندگان مجلس و مدیران در آن افزود: امیدواریم برنامه ای که وزارت علوم برای آموزش عالی تهیه می کند با اقتدار پیش رود.

برخورداری یادآور شد: ما برنامه های خوبی داریم اما مشکل اینجاست که این برنامه ها کارشناسی شده و هماهنگ نیستند و تصمیم قاطعی هم برای اجرای آن وجود ندارد. حتی اکثر نمایندگان مجلس نیز برای حوزه های انتخابیه خود کار می کنند و هماهنگی برای انجام اقدامات در کل کشور وجود ندارد.

در ادامه " برنامه کرسی های آزاداندیشی "، سلطانی با بیان اینکه ایده اولیه دانشگاه به ما برنمی گردد اظهار داشت: دانشگاه به مفهوم امروزی در سراسر دنیا محصول صد درصد کشور ما نیست و ما فقط آن را بومی سازی کرده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطرح کرد: چرا دانشگاه ها و ساختمان های وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت نیرو و غیره در ایران ساختمان هایی بلند مرتبه با تعداد بسیار زیادی کارمند و دفتر مرکزی های عریض و طویل هستند؟ اگر دانشگاه های ما پویا نشوند و با همان سیستم قبلی ادامه دهند قطعاً با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

سلطانی گفت: نیازسنجی، کوچک شدن دولت و رقابت کردن دانشگاه در چارچوب قوانین باعث می شود بخش زیادی از کارهای بالادستی به دولت و ارگان های به درستی سپرده شود و دانشگاه ها وظایف خود را پیدا کنند.

این استاد دانشگاه در مصاحبه با رادیو گفت و گو عنوان کرد: اگر ما به برنامه ریزی اعتقاد داشته باشیم نباید اجازه دهیم هیچ نهادی در هیچ سطحی به ویژه در حوزه آموزش عالی دخالت کند تا آموزش عالی در برابر تصمیمات خود پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه های دنیا سیستم محور هستند و با تغییر رئیس دانشکده و دانشگاه سیستم دانشگاه و برنامه ریزی تغییری نمی کند عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما بیشتر بر پایه شخص محوری اداره می شود. به عبارتی برنامه ریزی برای آمایش سرزمینی در بخش نامه و کاغذ داریم اما مدیریت و اجرایی شدن آنها در لایه های پایین بسیار دشوار است.

سلطانی در پایان ابراز داشت: ما از عرصه فرهنگی حتی قبل از ورود به مدارس ابتدایی به شدت غافلیم و امیدوارم مدیران ارشد به این موضوع توجه نموده و در حوزه آموزش عالی نیز به متخصصان اعتماد کنند.

دسترسی سریع
کرسی های آزاد اندیشی