صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

چهارشنبه ها از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: وقتی به مدیر و کارشناس برجسته صنعت مجوز تدریس در دانشگاه داده نمی شود نمی توان از دانشجو انتظار کارآفرینی داشت.

برنامه "کرسی های آزاداندیشی" با موضوع دانشگاه تحول آفرین با حضور دکتر مسعود شفیعی استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس جمعیت ارتباط صنعت و دانشگاه و دکتر عطاالله سینایی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و عضو هیئت مدیره جمعیت ارتباط صنعت و دانشگاه از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

شفیعی در ابتدای این برنامه عنوان "تحول آفرین" برای دانشگاه را نشان دهنده انتظارات جامعه از دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه ها در دنیای پیشرفته به دو طیف تقسیم می شوند؛ دانشگاه هایی که وظیفه خود را پاسخگویی به نیازهای اجتماعی می دانند و دانشگاه هایی که مانند بنگاه های اقتصادی عمل می کنند.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه دانشگاه در ایران یک پدیده وارداتی است افزود: دانشگاه در ایران به شکل مدارس علمیه و نحوه درس خواندن کاملاً متفاوت بوده، بنابراین پیشرفت دانشگاه ها در آمریکا امری طبیعی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه های درجه بالا روی فارغ التحصیلان ما حساب باز می کنند و این نشان می دهد که دانشگاه های ایران از نظر وظیفه ای (تربیت دانشجو) خوب عمل کرده اند اما درآمد دانشگاه ها نباید وابسته به جای دیگری باشد.

شفیعی در رابطه با اداره دانشگاه به شکل هیئت امنایی گفت: در دانشگاه هایی که هیئت امنایی اداره می شوند هیئت امنا رئیس دانشگاه را انتخاب می کند و اکثر دانشگاه های پیشرفته دنیا از جمله آمریکا اینگونه اداره می شوند اما شرط کشور ما برای رئیس دانشگاه، استاد تمام بودن فرد است. البته این موضوع منفی نیست چراکه محور دانشگاه های ما آموزش و پژوهش است.

رئیس جمعیت ارتباط صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: اداره دانشگاه در ایران به شکل هیئت امنایی از سال 1380 مطرح شد و یکی از وظایف هیئت امنا تولید درآمد مالی برای دانشگاه و ایجاد ارتباط با صنعت است اما متاسفانه به مدیر و کارشناس برجسته صنعت مجوز تدریس در دانشگاه داده نمی شود بنابراین نمی توان از دانشجو انتظار کارآفرینی داشت.

شفیعی در ادامه مطلب گفت: مشکل اشتغال دانشجویان و جوانان به معنای عملکرد بد دانشگاه ها نیست، چراکه هم اکنون بسیاری از فارغ التحصیلان ما در خارج از کشور جذب می شوند، بنابراین ما باید به سمت تجدد دانشگاه ها حرکت کنیم.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتقاد از مدشدن مدرک گرایی در ایران بیان داشت: این مدرک ها دردی از جوانان دوا نمی کند.

شفیعی اضافه کرد: متاسفانه برخی اساتید هم وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند، به عبارتی مخارج زندگی به گونه ای است که یک استاد مجبور به شغل دوم است و همین مسائل مشکل ایجاد می کند.

در ادامه"کرسی های آزاداندیشی" ، سینایی مفهوم تحول آفرینی را از سویی به کارآفرینی و از سوی دیگر به مفهوم دانشگاه توسعه گرا و توسعه آفرین تعبیر کرد و گفت: افق سیاستی برای چنین دانشگاهی را می توان توسعه اقتصادی کشور قلمداد کرد.

وی افزود: دانشگاه متناسب با نیازهای روز جامعه شکل می گیرد و انتظارات از دانشگاه به مأموریت سازمانی دانشگاه ( پاسخگویی به نیازهای سیاست گذاری شده) تبدیل می شود.

سینایی با اشاره به تعریفی از دانشگاه کارآفرین بیان داشت: دانشگاهی که مسئله آن پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه است و این نیازها از طریق ساختار به سیاست های رسمی و مأموریت های دانشگاهی تبدیل شود، دانشگاه تحول آفرین نام دارد.

عضو هیئت مدیره جمعیت ارتباط صنعت و دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه ها در نظام هدفگذاری دچار مشکل هستند افزود: متاسفانه تولیدات ما به صورت کلی و خارج از نظام برنامه ریزی و تجدید برنامه انجام می شوند.

سینایی تصریح کرد: در حال حاضر 80 درصد هزینه های آموزشی توسط دانشجویان پرداخت می شود اما بهره بردار خدمات دانشگاهی عملا نقشی در تصمیم گیری دانشگاه ایفا نمی کند و این نقص بزرگی است.

عضو علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه دانشگاه همچون جامعه یک اکوسیستم است و تحریک هر بخش آن باعث تغییرات بخش های دیگر خواهد شد گفت: دانشگاه بخشی از یک نظام بوده که برای گرایش به تحول آفرینی نیازمند فرهنگ تحول آفرینی است.

سینایی توسعه را یک امر اجتماعی خواند و گفت: توسعه، شاخص ها و حیطه های مختلفی دارد و فرهنگ نیز در آن دخیل است.

مرتبط با این خبر

  • تجهیزات آزمایشگاهی؛ ایجاد نوآوری و ارتقاء رتبه دانشگاه ها

  • ضرورت اثرگذاری معدل در ورود به دانشگاه

  • مقالات دانشگاه گره ای از صنعت باز نمی کند

  • استیضاح وزیر علوم در سایه ارتباط ضعیف صنعت با دانشگاه

  • ارتباط سیستماتیک بین دانشگاه ها و صنعت با آیین نامه حل نمی شود

  • ارتباط دانشگاه و صنعت درست پایه گذاری نشده است

  • دانشگاه ها در ایران فقط رفع تکلیف می کنند

  • عدم تربیت نیروهای متخصص یکی از مشکلات حوزه آموزش عالی است

  • کاربردی شدن رساله و پایان نامه ، یک چالش در کشور است

  • با سوق یارانه ها به مقطع کاردانی، نیاز کشور به کاردان فنی مرتفع خواهد شد