صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

هر روز از ساعت 10:00 به مدت 120 دقیقه

بنیانیان با بیان اینکه استفاده از کالای خارجی نوعی نگاه ارزشی در بین مردم است، گفت: هر موضوعی که مقام معظم رهبری بر رویش دست می گذارند حتی وقتی ظاهرش اقتصادی باشد بعد فرهنگی اش بیشتر مد نظر ایشان است.

برنامه نو...روز؛ جنگ صبحگاهی رادیو گفت و گو با موضوع گام دوم انقلاب و تکلیف شورای انقلاب فرهنگی با حضور حسن بنیانیان مسئول کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به روی آنتن رفت.

حسن بنیانیان با بیان اینکه در کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه ما تحلیل شرایط فرهنگی جامعه است، تصریح کرد: اعتقادات، ارزش ها و الگوهای رفتاری در همه عرصه های زندگی روزمره ما حضور و جریان دارد گرچه ممکن است بسیاری از مردم وقتی کلمه فرهنگ را می شنوند ذهنشان به سمت شعائر دینی و فعالیت های هنری برود.

وی خاطر نشان شد: فرهنگ با مفهوم جامع اش موضوع بحث ما است؛ معمولا در کمیسیون ها و جلساتی که داریم مقدمات سیاست گذاری ها و اقداماتی که وزارت خانه ها و سازمان ها و نهادهای حکومتی و دولتی و مردمی باید در حوزه فرهنگ ایفا کنند، موضوع بحث ما است.

مسئول کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ابعاد فرهنگی شعار سال، اظهار داشت: مثلا این بحثی که امسال مقام معظم رهبری تکلیف کردند که مجموع شرایط به نحوی است که باید رونق تولید را محور بحث ها قرار دهیم، از دید ما در این کمیسیون که در حال بحث و بررسی اش هستیم این است که هر موضوعی که مقام معظم رهبری بر رویش دست می گذارند حتی وقتی ظاهرش اقتصادی باشد بعد فرهنگی اش بیشتر مد نظر ایشان است و ایشان احساس می کنند که ما باید همه مردم و مسئولین در کنار هم یک نگاه تازه و یک رویکرد جدیدی را نسبت به یک موضوعی داشته باشند.

وی متذکر شد: اگر بینش مردم این باشد که همچنان به دنبال کالای خارجی باشند حتی اگر کیفیت کمتری داشته باشد این مربوط به نوع بینشی و ارزشی است که از قبل در ذهن مردم اتفاق افتاده و این پدیده رخ می دهد و مردم علی رغم اینکه ما در بسیار از محصولات خوب هستیم به سمت این کالاها می روند.

بنیانیان با اشاره به اهمیت فرهنگ آموزش استفاده از کالای تولید داخل، عنوان کرد: ما به عنوان مصرف کننده کالا باید در خدمت ایرانی باشیم و به این مصرف مان هم افتخار کنیم و برای اینکه کالای ایرانی مصرف کنیم کالای ایرانی را مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم و رویش تذکر دهیم و بر سازماندهی هایمان تجدید نظر کنیم تا این کالا کیفیت پیدا کند و طبیعتا این نیازمند تحولات جدی در همه ساختارهای فرهنگ ساز ما مانند آموزش و پرورش، روحانیت، رسانه های عمومی و افرادی است که در شبکه های اجتماعی فعال هستند تا رونق تولید را بهبود ببخشند و آن را به یک جریان سازنده رو به پیشرفت کشور تبدیل کنند.

وی تاکید کرد: مسایل اقتصادی وقتی وارد توده مردم می شود، شکل فرهنگی پیدا می کند و این به نظام باورها و ارزش ها و الگوهای رفتاری ما بر می گردد. اگر دستگاه های فرهنگی رسالت خودشان را اجرا کنند نقشی که در جامعه دارند نقش اقتصادی هم هست.

مسئول کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار داد: اینکه در کشور فضایی اجرا شود که فرهنگ خرج کردن، پول دور ریختن تلقی شود بسیار خطرناک است، چون ما بسیاری از مشکلات اقتصادی مان را ابتدا با اصلاحات فرهنگی باید برطرف کنیم.

مرتبط با این خبر

  • بنگاه های تولیدی؛ یگان های رزمی در جنگ اقتصادی اند!

  • راهکارهای عملیاتی کردن شعار حمایت از کالای ایرانی در کشور

  • شعار سال در بخش کشاورزی با تکیه بر توانمندی های داخلی محقق می شود

  • تحقق شعار سال، مستلزم حرکتی جهادی و انقلابی است

  • رونق تولید صادرات محور؛ در سایه وضع محدودیت های وارداتی!

  • مجلس نیاز به اصلاح رویکرد دارد

  • موضوع اشتغال در حال تبدیل شدن به چالش اساسی در نظام است

  • تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی همت مردم و مسئولان را می طلبد

  • خرید کالای ایرانی اشتغال زایی جوانان را به دنبال خواهد داشت

  • حمایت از کالای ایرانی؛ درگرو افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده!