آغاز یک پایان پنجشنبه ها از ساعت 18:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

آغاز يك پايان

عضو كمیسیون صنایع مجلس: نبود فضای رقابتی در صنعت خودرو مانع توسعه این صنعت شده است

عبدالله رضیان گفت: وقتی فضای خودروسازی در ایران رقابتی نباشد و هر محصولی که در کشور تولید می شود به سرعت به فروش می رود و تقاضا برای آن وجود داشته باشد، انگیزه ای برای این تولید کننده وجود ندارد که کیفیت خودروهای خود را افزایش دهد.

1398/07/25
|
10:53

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص چالش های حذف برخی خودروها از چرخه تولید با دکتر عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و دکتر خلخالی استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت به صورت تلفنی گفتگو کرد.

عبدالله رضیان در آغاز با بیان اینکه در حوزه خودرو، پلتفرم هایی که در حال حاضر وجود دارند، سال های سال است که در حال استفاده اند، گفت: حق مصرف کننده این است که خودرویی با کیفیت بهتر استفاده کند و در این راستا باید پلتفرم هایی را که در طول سال ها تغییر نداشته اند حذف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه تحریم ها علیه ایران اعمال شود، قراردادهایی با شرکت هایی همچون پژو، رنو و سیتروئن امضا کردیم تا خودروهایی از نسل های جدید و پیشرفته تولید کنیم. قراردادها منعقد شدند و برخی از این خودروها حتی به مرحله تولید نیز رسیدند اما به دلیل خروج آمریکا از برجام این روندها تغییر کرده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه امروز تلاش می شود نیاز خودرویی کشور در داخل را تامین کنیم، گفت: به دلیل ممنوعیتی که در واردات خودرو وجود دارد مجبور هستیم با تولید هر نوع خودرویی نیاز داخل را تامین کنیم.
وی درباره حذف برخی پلتفرم ها و خودروها از چرخه تولید بیان کرد: هنوز وزیر صمت در این رابطه طرحی به مجلس ارائه نداده است و معتقد هستم در این رابطه باید کار دقیق و فنی انجام شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی فضای خودروسازی در ایران رقابتی نباشد و هر محصولی که در کشور تولید می شود به سرعت به فروش می رود و تقاضا برای آن وجود داشته باشد، انگیزه ای برای این تولید کننده وجود ندارد که کیفیت خودروهای خود را افزایش دهد.

در ادامه خلخالی در گفتگو با رادیو گفت و گو با تصریح بر اینکه در حال حاضر بسیاری از پلتفرم های صنعت خودرو در ایران قدیمی محسوب می شوند، اظهار کرد: پلتفرم 405 در ایران خودرو و پلتفرم پراید در سایپا قدیمی هستند. در دنیا یک پلتفرم بعد از پنج سال اصلاح می شود و تا 15 سال محصولات مختلف روی آن قرار می گیرد اما این کار با اصلاحات سالیانه و فصلی انجام می شود.

وی تصریح کرد: اینکه از یک پلتفرم تا 20 سال محصول تولید کنیم منطقی نیست و باید جلوی این کار را به صورت جدی گرفت. باید برنامه توسعه محصولات در کشور را جدی بگیریم و این مهم نیازمند این است که تحقیق و توسعه در بخش های مختلف خودروسازی شکل جدی به خودشان بگیرند و رویکردهای واقعی به خودشان داشته باشند.

استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت از ضرورت کارهای تحقیقاتی در حوزه خودروسازی گفت و اشاره کرد: خودروسازهای کشور ارتباط جدی با مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ندارند. اگر خودروسازی ارتباط جدی، واقعی و موثر با مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان داشته باشد، می تواند به توسعه محصولات جدید برسد.

وی تصریح کرد: با هیچ دلیلی نمی توان توجیه کرد یک پلتفرم 20 سال تولید شود، آن هم در حالی که نه کیفیت و نه ایمنی لازم را ندارد. علت این مسئله آن است که مدل های مدیریتی در مجموعه های خودروسازی قدرتمند نیستند بلکه مدل های مدیریتی در این مجموعه ها، مدل های دولتی با بهره بری پایین و نیروی انسانی متورم است و این مسائل سبب می شود تحقیق و توسعه در خودروسازی کشور بر اساس هزینه و فایده نباشد.

دسترسی سریع
آغاز یک پایان