صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

دوشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

پژوهشگر مطالعات سیستمی با اشاره به مدارسی که به امر آموزش در حوزه کارآفرینی برای دانش آموزان می پردازند، نخستین قدم را مهارت یابی در یافتن عارضه های جامعه و خلق راهکاری اقتصادی برای آن دانست.

سیدحسین حسینی با بیان اینکه دانش آموزان باید دارای روحیه کارآفرینی باشد تا قادر به ورود به این حوزه شوند، اظهار کرد: «مدرسه ها امروز به سمتی رفته اند که به کاربرد حفظیات در دانش آموزان توجه دارند و بدون شک دانش آموزان با عنایت به این مهم، باید برای اشتغال و کار آمادگی یابند.»

وی روند آموزش کارآفرینی در مدارس را موجب گسترش فضای کارمندی در ذهنیت دانش آموزان تعریف کرد و افزود: «این افراد اگر در دانشگاه با روحیه کارآفرینی آشنا شوند، باز هم ممکن است به سمت مشاغل کارمندی کشیده شوند.»

***مدرسه قرار نیست اشتغالزایی کند

حسینی ادامه داد: «در مدرسه کسی قرار نیست از دروس خود جدا شده و ضمن آموزش کارآفرینی دست به اشتغالزایی بزند. هم اینک متخصصان آموزشی می دانند چه باید آموزش داده شود چراکه مشخص نیست ظرف 5 سال آینده چه مشاغلی در دنیا وجود دارد.»

وی با بیان اینکه تخصص آموزش داده شده ی امروز شاید در سال هاب آتی کاربردی نداشته باشد، افزود: «برای حل همین معضل باید مسئله یابی را به دانش آموزان آموزش دهیم. آن ها باید عارضه یابی کرده و مشکلات جامعه را بررسی کنند و برای آن راه حلی در حوزه کار آفرینی خلق نمایند.»

***آموزش نخست به دانش آموزان، کار تیمی است

حسینی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو سواد رسانه ای، پژوهش، مسئله یابی، نقد و پرسشگری را از دیگر مهارت های مورد نیاز برای کارآفرین شدن دانش آموزان دانست و افزود: «اگر دانش آموزش اطلاعات غلط جمع آوری کند، کسب و کاری به راه خواهد انداخت که حول همین اطلاعات شکل می گیرد و با شکست مواجه خواهد شد.»

وی کار تیمی را در حوزه استارتاپ ها یک خلأ عنوان کرد و افزود: «گاه اعضای چنین تیم هایی باز هم تفکر کارمندی داشته باشند در حالیکه ارتقای تفکر تیم وورک در میان افراد کارآفرین مهم ترین مسئله است.»

***دانش آموزان در شهرهای کوچک استعداد خود را بهتر می شناسند

در ادامه محمد ساجد کرامتی فرد، بنیان گذار مدرسه کارآفرینی پروتون با بیان اینکه آموزش باید بدرستی به دانش آموز منتقل شود تا بعدها به راحتی اشتغالزایی کند، افزود: «زمانی تصور می شد فرد باید با ریسک کم کارمندی را انتخاب کند اما امروز همه اصرار دارند رو به کارآفرینی بگذارند.»

وی با بیان این مطلب، به خلاقیت دانش آموزان در مناطق کمتر برخوردار اشاره کرد و گفت: «فرزندانی که در شهرستان تحصیل می کنند، بسیار خلاق تر بوده و به شناخت درستی از خود رسیده اند.»

***چرا استارتاپ های دانش آموزی به درآمد نمی رسد؟

کرامتی فرد به رادیو گفت وگو گفت :«امروز در زیست بوم کارآفرینی چالشی وجود دارد و دانش آموز یا دانشجو در رنسانس کارآفرینی قصد ایجاد استارتاپ دارد در حالیکه همه این استارتاپ ها خود نوعی پلت فرم هستند و در خروجی آن ها نیز به درآمد نمی رسد.»

وی خاطرنشان کرد: «دانش آموزان امروز با چالش انتخاب رشته دانشگاهی روبرو هستند. در حالیکه انتخاب رشته لیسانس جدی ترین تصمیم برای فرد و مطابق با اشتغال فردای اوست.»

***تسهیل گران کارآفرینی در مدارس حضور دارند

همچنین رویا پورشعبان کارکردن با دانش آموزان را مشکل تر از آموزش برای دانشجویان دانست و گفت: «تاثیر گذاری این آموزشها روی دانش آموزان بیشتر است اما این گروه بدلیل هوش هیجانی بسیار بالا، قدرت درونی بالایی از مدرسان می گیرد.»

وی با بیان اینکه کنترل خشم و سایر مهارت ها در مواجهه با دانش آموزان باید محسوس تر باشد، گفت: «بنده طی دو سال گذشته در یکی از دروس دنیا فعالیت دارم و بیشتر با نگاه پژوهش به این قضیه می نگرم.»

پورشعبان مدرس کارآفرینی برای دانش آموزان همچنین از دغدغه ها گفت: «معلم کارآفرین برای آموزش در مدارس تربیت نشده و گاه تصور می شود کسی هست که باید کارآفرینی را آموزش دهد؛ اما ما مربی تسهیل گر در امر کارآفرینی تربیت می کنیم.»

مرتبط با این خبر

  • مشکل دلالان هستند نه وجود سایت ها و کانال های فروش

  • ماجرای 52 حکمی که روحانی قولش را داد، چه بود؟

  • اراده ملی برای بهبود فضای کسب و کار وجود ندارد

  • عرصه ی تولید نیازمند شبکه ی راهبرد نوآوری است

  • رتبه ی ضعیف کسب و کار ایران نتیجه ی دولت زدگی اقتصاد است

  • ثبات در بازار ارز به تولید جان تازه ای می بخشد

  • ضرورت آموزش به نیروهای کار برای افزایش بهره وری

  • 96درصد واحدهای صنعتی متعلق به بخش خصوصی است

  • بهبود فضای کسب و کار مقدم بر واگذاری است

  • کم کاری وزارتخانه ها؛ مانع بهبود فضای کسب و کار