خیابان فرصت دوشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

رادیو گفت و گو

خيابان فرصت

پروفسور آهنگری: علم؛ تنها راه نجات کشور

استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی، آینده یک کشور را در گرو آموزش عنوان دانست و گفت: جامعه به علم نافع احتیاج دارد و صرف گرفتن مدرک راه‌حلی برای نجات کشور نیست.

1400/01/18
|
09:13
|

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رادیو گفت‌وگو، پروفسور قاسم آهنگری، متخصص ایمونولوژیک و استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با برنامه « خیابان فرصت » در مورد اکوسیستم علم و فناوری در بیانیه گام دوم، به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

ایشان ضمن اشاره به تغییر دیدگاه و تفکر نسبت به آموزش، گفت: آینده یک کشور را نگاه عمیق به آموزش رقم می زند و باید با نیازسنجی جامعه و سلایق به سمت محقق کردن علم بازار پسند و نافع پیش برویم.

وی ضمن اشاره به سیاست کشورهای پیشرفته در مدیریت علم و فناوری، گفت: در این کشورها ابتدا با در نظر گرفتن نیازهای جامعه و آینده نگری به تبیین سیاست های علمی می پردازند و سپس با گفتمان علمی در جهت تعریف نیازهای جامعه، در بخش مدیریت، به اجرای آن پرداخته می شود و در نهایت بر اساس بازخوردهای آن، مدیریت بهینه را اجرا می کنند.

آهنگری از اهمیت مدیریت تغییرات و بازنگری در دیدگاه های مدیریت آموزش و تحقیقات در بیانیه گام دوم خبر داد و بیان کرد: باید با برنامه ریزی کیفی، کیفیت علم را بالا ببریم در حالی که با زیاد شدن تعداد دانشجو تنها تعداد مقاله های بی ارزش زیاد می شود.

استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی، علم را تنها راه نجات کشور از منظر رهبری عنوان کرد و افزود: جامعه به علم نافع احتیاج دارد و صرف گرفتن مدرک راه حلی برای نجات کشور نیست و باید با شناسایی تهدیدها و فرصت ها برنامه ریزی کنیم.

آهنگری نگاه جدید به زیرساخت ها و دقت در برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی را نتیجه شکوفایی علم دانست و خاطر نشان کرد: در آینده ای نزدیک شاهد تغییرات عظیمی در حوزه آموزش، پژوهش و مدیریت کلان خواهیم بود و اگر ما نتوانیم خودمان را بروز کنیم آن چیزی که در دنیا اتفاق می افتد، به ما نیز تحمیل خواهد شد.

**حضور در عرصه رقابت نیازمند علم روز است

دکتر احمد شریف کارشناس امور خط و مشی گذاری عمومی بیشترین تأثیر در ترسیم برنامه توسعه کشور را مربوط به دو قوه مجریه و مقننه که مهم ترین ویژگی آن قابلیت اجرایی است، عنوان کرد و افزود: برنامه توسعه برآورد واقعی تری در دولت دارد و متأسفانه وقتی در کمیسیون های مجلس این موضوع مطرح می شود، رویکرد ملی نسبت به این برنامه غالباً برداشته می شود.

او نگاه و سلایق متفاوت دولت های مختلف به برنامه های توسعه ای را از مشکلات دانست و بیان کرد: 73 درصد برنامه ها اجرایی نشده و با وجود سند چشم اندازی که در سال 1404 به پایان می رسد، اهداف کمی و کیفی تحقق پیدا نکرده است.

شریف با بیان اینکه درک مشترکی از برنامه توسعه در کشور وجود ندارد، توصیه کرد: باید یک تفاهم ملی خصوصاً میان مجلس و دولت بر اساس صیانت و ارتقاء منافع ملی در برنامه توسعه ای صورت گیرد تا با تغییر دولت ها، شاهد تغییرات بنیادی در این برنامه نباشیم.

این کارشناس ضمن اشاره به علم و پژوهش به عنوان اصل اول در بیانیه، علمی نگاه نکردن به مسائل کشور را، بحران تلقی کرد و گفت: ما در عرصه علمی خود را بروزرسانی نکردیم و خیلی اوقات برای ظاهرسازی، آمار غیر واقعی از تولید علم می دهیم، همچنین با درک نادرست از نیاز جامعه و جوانان، مدیران نیازسنجی درستی از جامعه ندارند.

شریف با اشاره به عدم موفقیت در اداره کیفی، اصلی ترین عامل توسعه را معلم دانست و خاطر نشان کرد: ایران با 200 کشور بر سر کسب منافع ملی رقابت می کند و برای سربلند بیرون آمدن از این رقابت باید به علم روز مسلح باشیم.

ایشان ضمن اشاره به محتوا نداشتن تولید علم در کشور، تصریح کرد: باید با هدایت فرزندان، آموزش را از پایه اصلاح کنیم و با استفاده از منابع انسانی، تجربه دیگر کشورها و مدیریت و برنامه ریزی به حفظ منابع کمک کنیم.

دسترسی سریع
خیابان فرصت