دنیای شیشه ای هر روز از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

دنياي شيشه اي

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما : فقدان سواد رسانه ای، یک کاربر چشم و گوش بسته می سازد

نعمتی انارکی عنوان کرد : اگر یک مخاطب دانش رسانه ای نداشته باشد ، هر آنچه که رسانه ها به او منتقل می کنند را می پذیرد و به مرور زمان به یک فرد چشم و گوش بسته تبدیل خواهد شد .

1398/07/15
|
09:15
|

برنامه " دنیای شیشه ای " با موضوع سواد رسانه ای و اخلاق کاربری با حضور دکتر داوود نعمتی انارکی ، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

داوود نعمتی انارکی در آغاز ، سواد رسانه ای را مهارت یادگیری در جهت انتخاب رسانه و پیام دانست و عنوان کرد : اگر کاربر مجهز به این نوع دانش باشد می تواند مصرف رسانه و دریافت و ارسال پیام دراین فضا را مدیریت کند. در واقع سواد رسانه ای یک ظرفیت برای دسترسی به رسانه های مختلف و کنترل نوع پیام دریافتی است .

وی افزود : تجریه و تحلیل پیام های دریافتی از رسانه ها اهمیت زیادی دارد چرا که صاحبان رسانه پیام را برای هدف خاصی تولید می کنند . گاه خبر مربوط به واقعیتی است اما رسانه نمی تواند همه آن را منعکس کند ، بنابراین در برخی موارد ، بخشی از واقعیت ها با زاویه نگاه خود رسانه و گاه با تحریف منتشر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در ادامه مصاحبه با رادیو گفت و گو تاکید کرد : اگر یک مخاطب نتواند پازل دریافتی خود را نسبت به واقعیت کنترل کند ، ناگزیر آنچه که رسانه ها به او منتقل می کنند را می پذیرد و به مرور زمان به یک فرد چشم و گوش بسته تبدیل خواهد شد که تحت تاثیر تمام محتویات رسانه ها قرار خواهد گرفت.

نعمتی انارکی در خصوص الزام اخلاق کاربری در استفاده از رسانه گفت : موضوع اخلاق در بن زندگی همه انسان ها و در همه جوامع وجود دارد ، گرچه شاخص و مولفه خاص خود را دارد. بین رسانه و اخلاق نیز رابطه تنگاتنگی وجود دارد . در واقع اخلاق یک چارچوب را برای استفاده از فضای مجازی تعیین می کند تا اثرات زیانبار فضای مجازی و رسانه ای را به حداقل کاهش یابد.

وی نظریه های مختلف در خصوص اخلاق کاربری را برشمرد و بیان کرد : برخی معتقدند اخلاق کاربری ، یک مبحث خود محوری است یعنی خود فرد است که تصمیم می گیرد حد ومرز اخلاق را رعایت کند یا آنها را زیر پا بگذارد . در مقابل افرادی هم اعتقاد دارند که اصول اخلاقی باید به صورت عمقی از همان کودکی به فرزندان آموزش داد تا در فضای مجازی از مخفی بودن هویت خود سو استفاده نکنند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد : برای رسیدن به اخلاق کاربری در رسانه باید نسبت به مکاتب اخلاقی شناخت داشته باشیم چرا که افراد بر اساس همین نگرش ها در جامعه و فضای مجازی حضور پیدا می کنند. بنابراین با آموزش مبتنی بر تحلیل و پذیرش واقع بینانه می توان نوع برخورد مخاطب با مسائل و رعایت اصول اخلاق را مدیریت کرد.

دسترسی سریع
دنیای شیشه ای