دنیای شیشه ای هر روز از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

دنياي شيشه اي

كارشناس حوزه سواد رسانه ای: اساتید دانشگاه پژوهش های معتبر را مطالعه نمی کنند!

تقی کمالی عنوان کرد: متاسفانه بیشتر اساتید دانشگاه پژوهش های مجلات معروف جهانی را مطالعه نمی کنند و در صورت نیاز به برخی از آنها مراجعه می کنند.

1398/07/16
|
12:15
|

برنامه " دنیای شیشه ای " با موضوع نقد و بررسی پژوهش های سواد رسانه ای با دکتر سید تقی کمالی پژوهشگر، کارشناس حوزه سواد رسانه ای و عضو هیئت موسس انجمن سواد رسانه ای ایران روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

تقی کمالی در آغاز با بیان اینکه در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی ، سیاستگذاری کلان نداریم ، عنوان کرد : علی رغم اینکه 90 سال است که دنیا در این زمینه در حال تولید محتوا و برنامه است ، در کشور کار در خور توجهی صورت نگرفته است.

وی افزود : این مقوله نیازمند برنامه ملی آموزش است اما با توجه به اینکه مرجع حکم رانی و تصمیم گیری در این حوزه وجود ندارد ، برنامه ای در راستای آموزش عملیاتی نشده است. کشور ما فاقد شبکه ملی اطلاعات و درگاه جامع برای دسترسی به برنامه ، قوانین و اقدامات این حوزه در نهادهای مرتبط وجود ندارد.

عضو هیئت موسس انجمن سواد رسانه ای ایران هشدار داد : پژوهش ها نشان دهنده وضعیت نامطلوبی برای حوزه سواد رسانه ای هستند . با توجه به حساسیت هایی که جامعه ما متاثر از هجمه رسانه ای دارد ، سازمان های مختلف در سواد رسانه ای ورود پیدا کرده اند که این دخالت ها بدون در نظر گرفتن صلاحیت ها و اقتضائات لازم ، شرایط نامساعدی برای سواد رسانه ای ایجاد می کند.

کمالی با بیان اینکه پژوهش های سواد رسانه ای در کشور پر از آسیب است ، اظهار کرد : عمده پژوهش های دانشگاهی به سنجش و پیمایش وضعیت اشاره دارد و ابعاد راهبردی آموزش سواد رسانه ای نادیده گرفته می شود به معنای دیگر سیاستگذاری در پژوهش وجود ندارد.

وی به عدم وجود مطالعات ملی در خصوص سواد رسانه ای اشاره کرد و گفت : متاسفانه پژوهش ملی در این حوزه متوقف شد . تکیه اصلی بر کمیت قرار گرفته و کیفیت مطالعات در حال فراموشی است و از سوی دیگر به جای تکیه به محتوای پژوهش ، به اینکه چه نهادی و با چه وابستگی آن را انجام داده است ، توجه می شود.

کارشناس حوزه سواد رسانه ای تاکید کرد : منتشر نشدن گزارش و نتایج پژوهش های دانشگاهی تبعات نامطلوبی به دنبال دارد . به عبارت دیگر پژوهش باید منتشر و جامعه هدف در جریان آن قرار بگیرد . جای تاسف است که بسیاری از اساتید ما پژوهش های صورت گرفته را مطالعه نمی کنند.

کمالی بر انتخاب سن مناسب برای آموزش سواد رسانه ای تاکید کرد و گفت : دانش آموزدر پایه دهم که برای آموزش سواد رسانه ای درنظر گرفته شده است ، سن پایه تربیتی را پشت سر گذاشته است ، بنابراین بهتر است برای چنین مقوله مهمی آموزش ابتدایی را جدی بگیریم.

عضو هیئت موسس انجمن سواد رسانه ای ایران در پایان تاکید کرد : سیاستگذاری این حوزه بر عهده دولت است و شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش پررنگ تری در این خصوص داشته باشند. همچنین در دولت باید یک شورای هماهنگی ایجاد شود تا بتوانیم شکل واحد و سازمان یافته ای برای آموزش سواد رسانه ای ایجاد کنیم.

دسترسی سریع
دنیای شیشه ای