دنیای شیشه ای هر روز از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

دنياي شيشه اي

پژوهشگر حوزه رسانه مطرح كرد: "اینترنت شبانه" بسترساز سبک زندگی مخرب است

سمانه ناظریان اظهار کرد: سرویس های رایگان اینترنتی اپراتورها که ساعات نیمه شب کاربران به حضور در فضای مجازی ترغیب می کنند ، منجر به ایجاد سبک زندگی مخرب در جامعه خواهد شد.

1398/07/22
|
09:15
|

برنامه " دنیای شیشه ای " با موضوع سواد رسانه ای و نقد و بررسی نقش رسانه های جمعی با حضور دکتر سمانه ناظریان ، مدرس دانشگاه ، پژوهشگر حوزه رسانه و سواد رسانه ای و فعال حوزه بین الملل روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

سمانه ناظریان در آغاز ضمن بیان این موضوع که در عصر ارتباطات مرزهای زمان و مکان از بین رفته است ، عنوان کرد : ابزار اصلی دنیای ارتباطات رسانه است که به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم می شود. نوع نخست همان رسانه های خبری هستند که در آنها پیام توسط شخصی که تخصص در تکنیک ها و حقه های خبرنویسی و پیام دارد تولید می شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه اپراتورهای ما در ارائه اینترنت به شکل فرهنگی عمل نکرده اند ، اظهار کرد : فعالیت های این شرکت ها مانند ارائه سرویس های اینترنتی رایگان در ساعات 2 تا 7 صبح منجر به ایجاد سبک جدید زندگی خواهد شد. در واقع مدیران اپراتورها به این موضوع توجه ندارند که اگر تنها به سود اقتصادی بیاندیشند ، در آینده خانواده های خود نیز از این موضوع دچارآسیب خواهند شد.

این مدرس دانشگاه به نحوه ترویج فرهنگ عدم استفاده از دخانیات توسط شرکت های تولیدکننده آن اشاره کرد و گفت : تولید کننده سیگار به صورت کاملا خنثی ، بدون اقناع تنها با ترسیم شش یک فرد سالم و یک فرد سیگاری مضرات محصول مورد نظر را هشدار می دهد. درواقع این رفتار از رسانه ها نیز باید مشاهده شود تا مردم جامعه به آگاهی برسند.

ناظریان در بخش دیگری از برنامه دنیای شیشه ای بر لزوم اقدام مشترک میان سه قوه برای ساماندهی فضای مجازی تاکید کرد و گفت : با توجه به اینکه میزان جرم در این فضا خیلی بالاست ، باید هر سه قوه در خصوص ارتقای سواد رسانه ای وارد شوند و خود به عنوان رسانه عمل کنند و از رسانه ها حمایت کنند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی رسانه ها باید گسترش سبک زندگی درست باشد ، تاکید کرد : یک رسانه به لحاظ سیاسی و اقتصادی نباید وابسته باشد و طوری برخورد کند که توانایی جذب اعتماد مخاطب را نداشته باشد.

پژوهشگر حوزه رسانه و سواد رسانه ای و فعال حوزه بین الملل خاطر نشان کرد : اگر رسانه های رسمی و اجتماعی و به طور کلی تولید کنندگان محتوا و پیام در جامعه به درجه ای از بی نیازی اقتصادی دست پیدا کند که ترویج سبک زندگی درست را به صرفه اقتصادی و منافع سیاسی خود ترجیح دهد ، آن زمان است که می توانیم ادعا کنیم رسانه های ما سواد رسانه ای پیدا کرده اند.

ناظریان در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو تصریح کرد : بیشترین مشکلی که ما در دنیای امروز با آن مواجه هستیم به دلیل سبک زندگی نادرست ماست.انتظاری که از سازمان متولی وجود دارد این است که با حمایت از رسانه ها درترویج سبک زندگی صحیح نقش پررنگ تری را ایفا کنند.

دسترسی سریع
دنیای شیشه ای