دنیای شیشه ای هر روز از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

دنياي شيشه اي

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق: نبود سواد رسانه ای تولیدات دشمن رنگ و لعاب دین می دهد

عبدالکریم خیامی عنوان کرد: فقدان سواد رسانه منجر می شود توانایی تمایز میان تمدن اسلامی با تمدن رقیب و دشمن را از دست بدهیم که نتیجه آن تولید محصولات رسانه ای با تفکر غربی اما ظواهر دینی است.

1398/07/24
|
09:17
|

برنامه " دنیای شیشه ای " با موضوع نقش سواد رسانه ای در تمدن نوین اسلامی با حضور دکتر عبدالکریم خیامی ، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و دبیر علمی سومین همایش سواد رسانه ای روانه آنتن رادیو گفت و گو شد .

عبدالکریم خیامی در آغاز شرایط رسیدن به تمدن را تشریح کرد و گفت : اگر مبانی فکری یا نظام اندیشه و معرفتی وارد مرحله فرهنگ عمومی و فراگیر شود و پس از آن بتواند در مسائل مادی ، جلوه های آیینی ، شهرسازی ، معماری و دانش های روزمره بروز پیدا کند ، تمدن درآن جامعه شکل می گیرد.

وی افزود : اگر این تمدن مبتنی بر اندیشه وتفکر دین مبین اسلام باشد ، می توان پسوند اسلامی را برای آن در نظر گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق عمومی کردن مبانی فکری و معرفتی را یکی از کارکردهای اصلی رسانه دانست و عنوان کرد : یکی از ابزارهای مهمی که برای اشاعه و عمومی کردن اندیشه تمدن اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد ، رسانه است.

خیامی ادامه داد : در گام بعدی که مربوط به زندگی است ، رسانه نقش مهمی در تبدیل فرهنگ عمومی به دانش ها ، مجموعه جنبه های سخت افزارانه ، معماری ، شهرسازی و فناوری ایفا می کند که زمینه ایجاد تمدن را فراهم می کند.

وی به نقش سواد رسانه ای در تمدن سازی اشاره کرد و توضیح داد : دانش رسانه ای به افراد این توانایی را می بخشد که با تحلیل پیام های دریافتی از رسانه ها ، تشخیص دهند حامل چه فرهنگ و چه نوع فکری هستند . به عبارت دیگر کسی که سواد رسانه ای کافی داشته باشد در گام اول در می یابد که پیام دریافتی ، حامل ، ناظر و معطوف به چه تمدنی است.

دبیر علمی سومین همایش سواد رسانه ای در ادامه برنامه دنیای شیشه ای رادیو گفت و گو ، ویژگی کاربران هوشمند و عمیق از نظر سواد رسانه را برشمرد و بیان کرد : فردی که دارای عمق بالایی در این مقوله باشد متوجه می شود پیام رسانه ای ، حامل کدام یک از فرهنگ های صاحب تمدن است و کاربر مسلح به تحلیل و تفکرانتقادی می تواند هسته معرفتی حاکم بر پیا رسانه ای را درک کند.

خیامی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو خاطر نشان کرد : اگر نتوانیم با استفاده از ابزارهای سواد رسانه ای که شامل نحوه مصرف و چگونگی تولید رسانه است ، میان تمدن اسلامی با تمدن رقیب و دشمن تمایز ایجاد کنیم ، نتیجه آن تفسیر تولیدات رسانه ای با ظواهر دینی است. همچنین گاهی یک محصول رسانه ای را به دین اسلام منتسب خواهیم کرد حال آنکه آن تولید ، ادامه تفکر غربی است.

دسترسی سریع
دنیای شیشه ای