دنیای شیشه ای هر روز از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

دنياي شيشه اي

مدرس سواد رسانه ای عنوان كرد: شک 100درصدی به بی بی سی برآمده از تکنیک نقادانه است

سعید مدرسی شک راهبردی را یکی از تکنیک های نقادانه به رسانه دانست وگفت: وقتی میزان اعتماد ما درباره نیت خیر صاحبان بی بی سی صفر درصد است، شک ما به پیام ها و محتوای تولیدی این شبکه 100درصد خواهد بود.

1398/07/28
|
13:15
|

برنامه " دنیای شیشه ای " با موضوع سواد رسانه ای و مهارت های تجزیه و تحلیل محتوا با حضور دکتر سعید مدرسی ، پژوهشگر، مدرس سواد رسانه ای و مدرس دانشگاه روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

سعید مدرسی در ابتدا به ارائه تعریفی از سواد رسانه ای پرداخت و اظهار کرد : سواد یا تربیت یافتگی رسانه ای یک مفهوم منظومه ای است و در قالب یک مفهوم تک بعدی نمی گنجد و با توجه به اینکه رسانه ها در زندگی ما گستره ای متفاوتی پیدا کرده اند از ابعاد مختلف باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود : فضای رسانه های نوین به نوعی خلاهای وجودی بشر را جبران می کند . در واقع وقتی در فضای بی زمان و بی مکان سایبر قرار می گیریم متوجه می شویم این محیط تمام نیاز انسان امروزی به انتشار پیام خود و دریافت اطلاعات را بدون در نظر گرفتن زمان و مکان برآورده می کند.

این پژوهشگر به مهارت های لازم در برخورد با رسانه ها اشاره کرد و گفت : باید در این دنیای پرهیاهو و شلوغ رسانه ای به یک مدیریت رسانه ای دست پیدا کنیم تا رژیم مصرف خود را بر اساس آن تنظیم و نوع محتوایی مناسب را تشخیص دهیم . در مرحله بعدی باید توانایی رمزبرگردانی داده های دریافتی را به دست آوریم.

مدرسی در ادامه برنامه دنیای شیشه ای رادیو گفت و گو اظهار کرد : زمانی که حجم انبوهی از اطلاعات به صورت سازمان یافته از طرف فرستنده ارسال می شوند نگرشی در ما شکل می دهد که منجر به ایجاد وابستگی و گرایش به محتوای آن رسانه ها می شود.

وی با تاکید بر اینکه صاحبان رسانه با هدف ایجاد تغییر در مخاطبان خود اقدام به تهیه محتوا و پیام کنند ، ادامه داد : این تمایل به مرور زمان سبب شکل گیری یک رفتار به خصوص در مخاطب و در نهایت سبک زندگی جدید می گردد.

این مدرس سواد رسانه ای از شک راهبردی یا تردید منطقی به عنوان یکی از تکنیک های برخورد نقادانه با رسانه ها نام برد و گفت : هر مخاطب به میزان اعتماد به فرستنده و تولیدکننده های پیام و محتوا ، میزان شک منطقی و تردید راهبردی خود را تنظیم می کند. به عنوان مثال وقتی میزان اعتماد ما درباره نیت خیر صاحبان بی بی سی صفر درصد است ، شک ما به پیام ها و محتوای تولیدی این شبکه 100درصد خواهد بود.

مدرسی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو در خصوص آموزش سواد رسانه ای تاکید کرد : پدر و مادری که فرزند خود را از سنین کودکی تحت تربیت والدین دنیای مدرن که همان رسانه ها ، بازی های رایانه ای و سلبریتی های ناآگاه فضای مجازی است قرار می دهد ، یک مدیریت گرایش نامطلوب را در فرزند خود پیاده سازی می کند . بنابراین والدین باید ضمن تعلیم سواد رسانه ای آن را به فرزندان خود نیز منتقل کنند.

دسترسی سریع
دنیای شیشه ای