بی قاب، بی نقاب هر روز از ساعت 16:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

بي قاب بي نقاب

نگاهی به ضرر و زیان "ال90" و "پژو" آنهایی که از امضای برجام باخبر بودند پای فرانسه را به ایران باز کردند

عضو اسبق کمیته تحقیق و تفحص خودروسازی با اشاره به دست مافیای برجام در قرارداد ایران-فرانسه گفت: حاصل آن ضرر 12هزارمیلیاردی به مردم ایران در پروژه ال90 بود.

1399/03/10
|
10:15
|

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو؛ علی علیلو با حضور در برنامه "بی قاب ؛ بی نقاب" از قیمت گذاری خودرو در نهادهای دولتی انتقاد و عنوان کرد: اخیرا قیمت خودرو در کارخانه 5 درصد زیر نرخ بازار تعیین شده که آسیب بسیار جدی به مردم وارد خواهد کرد. به همین دلیل تلاش کردیم عواقب این تصمیم را به گوش وزیر صمت ، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع و بخش های دیگر برسانیم.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو در کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیست، اظهار کرد: از آنجایی که تصمیمات درست برای این صنعت گرفته نشد و سیاست ها دچار مشکل هستند امروز تنها یک نام از صنعت خودرو باقی مانده.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی به تجربه موفق کشور کره جنوبی در پیشرفت صنعت خودرو اشاره کرد و گفت : روزی که این کشور بر آن شد که یک صنعت قدرتمند داشته باشد درهای واردات خودرو را به تمام کشورهای دنیا حتی اروپا بست ، با چند کارشناس صنعت خودرو از اروپا مشورت کردند ، تمام توان دانشگاهی و صنعتی خود را به کار بستند و روزی که کیفیت تولیداتشان به استانداردهای بین المللی رسید درهای واردات را گشودند.

علیلو در بخش دیگری از برنامه بی قاب بی نقاب رادیو گفت و گو تاکید کرد : تا امروز در حوزه هایی مانند نانو ، پزشکی ، موشکی و فضایی که اراده راسخ در آن داشتیم ، طعم شیرین پیشرفت را چشیده ایم اما در هر بخش که به تصمیمات سیاسی و مدیریتی وابسته بوده ایم درجا زدیم؛ چرا که دسته های فساد با سیستم های اجرایی گره خورده است.

وی یکی از دلایل اصلی عدم پیشرفت در صنایع وابسته به سیاست را در ظهور مافیا دانست و عنوان کرد : در این سیستم ها صاحبان ثروت به صاحبان قدرت گره می خورند و در این شرایط مانع افزایش می شود. متاسفانه رانت های صنعت خودرو از داخل همه دولت ها چه اصولگرا و چه اصلاح طلب حمایت می شوند.

عضو اسبق کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی به فساد مالی درباره دو خودروساز پژو و رنو در ایران اشاره کرد و گفت : چند نفر در ایران که از امضای برجام در تاریخ مشخص با خبر بودند ، دو روز پیش از رخداد برجام آماده بودند که به فرانسه سفر کنند تا با این دو خودرو ساز قرارداد امضا کنند و حاصل آن ضرر 12 هزار میلیاردی فقط در پروژه ال نود به مردم بود.

علیلو به موضع قوه قضاییه در این باره اشاره و اظهار کرد : متاسفانه قراردادهای منعقد شده یک سویه است و هیچ التزامی دربرابر آن وجود ندارد. حتی وقتی مجلس از محتوای قرارداد خودروسازی از آقای نعمت زاده سوال کرد ایشان گفتند "محرمانه است " و قوه قضاییه باید همان زمان از طریق نهادهای بین المللی اقدام می کرد اما انجام نشد.

وی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو کمسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی را منفعل خواند و عنوان کرد : کمیسیون اصل 90 می تواند حتی قوه قضاییه و مجریه را به چالش بکشاند اما خاستگاه مجلس دهم از بعد نظارتی آن چیزی نبود که انتظار می رفت. از مجلس یازدهم می خواهیم که مقتدرانه در این حوزه حضور یابد.
انتهای پیام/

دسترسی سریع
بی قاب بی نقاب