جرعه ای از ماه ماه رمضان از ساعت 19:30 به مدت 75 دقیقه

رادیو گفت و گو

جرعه اي از ماه

شرحی بر دعای "ابوحمزه ثمالی"؛ بوی بهشت بر رشوه دهنده حرام است

پیامبر (ص) در حدیثی علاوه بر لعن کردن فرد رشوه دهنده و رشوه گیرنده و واسطه این دو، وخامت رشوه را به اندازه ای دانستند که مرتکبان آن بوی بهشت را هم استشمام نخواهند کرد.

1399/02/30
|
10:31
|

به گزارش "سرویس فرهنگی" سایت خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، مهدی امین فروغی تاریخ پژوه و استاد ادبیات در برنامه "جرعه ای از ماه"، در مورد شیوه های مناجات خوانی در تهران قدیم گفت: یکی از مکان های تهران قدیم که آیین مناجات خوانی در آن برپا می شد در گورستان ها و سر قبرها بوده است.
در گذشته که تهران وسعت امروزی را نداشت مردم مردگان خود را در چند گورستان کوچک مانند گورستان چهارراه "حسن آباد"، گورستان "مسگر آباد"، مسجد "ماشالله"، "ابن بابویه" و صحن امامزادگان دفن می کردند، این گورستان ها مانند گورستان های امروزی کاملاً خارج از شهر نبودند و مردم به این گورستان ها رفت و آمد می کردند.
یکی از کاربردهای گورستان علاوه بر زیارت اهل قبور این بود که خانواده ها شب جمعه یا روز جمعه بساط پیک نیک را مهیا کرده و دسته جمعی به گورستان می رفتند و شام شب جمعه یا نهار روز تعطیل را در کنار قبور اموات خانواده می خوردند.
این تاریخ پژوه گفت: در کنار متولیانی که در جوار امام زادگان زندگی می کردند و کارهای رسیدگی به بقعه و سایر امور را بر عهده داشتند اشخاصی هم بودند که در گورستانها زندگی می کردند و به امور مربوط به مقبره ها می پرداختند.

*مناجات خوانی در گورستان های تهران قدیم

کسانی هم بودند که شب های جمعه مأمور روشن کردن فانوس و قرار دادن آن ها روی سنگ قبرها می شدند اما در کنار این افراد قاریان قرآن و خوانندگانی هم بودند که کارشان تلاوت قرآن کریم بر سر قبرها و خواندن روضه برای خانواده های داغدار بود و برخی هم در ماه مبارک رمضان در گورستان ها مناجات خوانی می کردند.

*شرحی اجمالی بر دعای "ابوحمزه ثمالی"

در ادامه، استاد غلامرضا کریملو کارشناس مذهبی با اشاره به فرازی از دعای "ابوحمزه ثمالی" بیان کرد: امام سجاد (ع) در فراز زیبایی از این دعا بیان می کنند که "من همان کسی ام که در نافرمانی های خدای بزرگ رشوه دادم."
وی در معنای کلمه رشوه گفت: رشوه یعنی کسی برای انجام یک کاری مبلغی را به دیگری پرداخت کند و حضرت در این فراز اشاره می کنند آن وجهی که داده شده در راستای معصیت و نافرمانی خدا بوده است.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: جنس هدف انسانهایی که غرق در مادیات هستند مادی است بطوریکه برای رسیدن به هدف خود حاضر به انجام هر کاری می شوند که یکی از آن کارها رشوه دادن و خریدن انسانها و به تعبیری نزدیک کردن باطل به حق است.

*رویکرد اسلام به عمل قبیح رشوه

کریملو با اشاره اثرات و پیامدهای رشوه گفت: رشوه جامعه را آلوده می کند و اگر جامعه ای به این بلا دچار شود امکان ندارد که مسیر صحیحی طی کند چراکه بسیاری از انسانها دچار ظلم می شوند و حق افراد ضایع خواهد شد از این روست که دین اسلام برخورد قاطعی با رشوه دهنده و رشوه گیرنده و رابط این دو نفر می کند.

*رشوه دهنده بوی بهشت را هم استشمام نخواهد کرد

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در مورد رشوه گفت: پیامبر (ص) در حدیثی ضمن لعنت کردن فرد رشوه دهنده و رشوه گیرنده و واسطه این دو وخامت عمل رشوه را به اندازه ای می دانند که مرتکبان این عمل حتی بوی بهشت را هم استشمام نخواهند کرد.
کریملو متذکر شد: تنها استثنائی که اسلام در دادن وجه به دیگری قائل شده این است که شخص کاری را منطبق با وظیفه خود انجام دهد.

*شرحی بر دعای "افتتاح"

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسین صدر کارشناس مذهبی در شرح فرازی از این دعا گفت: ما از خصوصیات دوران ظهور غافلیم و به خاطر همین هم برای فرج امام زمان دعا و نذر و نیاز نمی کنیم.
انسان به واسطه امام زمان (عج) است که در دنیا و آخرت رو سفید و عاقبت به خیر می شود و به وسیله حضرت است که اسیران در بند مسلمان آزاد خواهند شد. با ظهور امام زمان (عج) همه طلب ها وصول و وعده های الهی محقق خواهند شد و به همه آرزوهایمان می رسیم.

دسترسی سریع
جرعه ای از ماه