روزنامه دنیای اقتصاد: نحوه ارزشیابی پایان سال دبستانی‌ها اعلام شد

فارس : معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، نحوه ارزشیابی پایان سال دانش‌آموزان ابتدایی، در ایام كرونا را اعلام كرد.

1399/03/03
|
14:02

رضوان حكیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در «صبح و گفت‌وگو» رادیو با بیان اینكه در دوره ابتدایی یادگیری دانش‌آموزان بسیار مهم است، گفت: برای ما مهم است كه همه دانش‌آموزانمان به آموزش دسترسی داشته باشند و اشكالاتشان جبران شود به همین خاطر در دستورالعملی كه برای مدارس ابتدایی ارسال كردیم، مسؤولیت بازگشایی دوره ابتدایی را بر عهده آموزگاران و مدیران گذاشته‌ایم مبنی بر اینكه تك تك دانش‌‌آموزان‌شان را ارزیابی كنند و اطلاع دهند كه آیا اینها از آموزش‌های تلویزیونی استفاده كرده‌اند یا عضو شبكه‌های مجازی عضو بوده‌اند؟

وی با اشاره به اینكه بر اساس تشخیص معلم اگر دانش‌آموزی در یادگیری‌اش اشكالاتی وجود داشته باشد معلم موظف است یك برنامه مشخص برای دانش‌آموز طراحی كند تا بر اساس آن مشكلات یادگیری‌اش برطرف شود، افزود: معلم گزارش خود را به شورای مدرسه می‌دهد و بر اساس همان ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان، شورای مدرسه راجع به برگزاری امتحانات و اتمام محتوا تصمیم‌گیری می‌كند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با ارزیابی دانش‌آموزان اظهار كرد: برای ما دو نكته خیلی مهم است؛ یكی اینكه تمام دانش‌آموزان باید همه محتوا را دریافت كنند و هیچ قسمتی از محتوا نباید نادیده گرفته یا حذف شود و دیگر اینكه دانش‌آموزان یاد بگیرند.

*حساسیت آموزش و پرورش نسبت به آموزش كلاس اولی‌ها
حكیم‌زاده به كلاس اولی‌ها اشاره كرد و گفت: در خصوص كلاس اولی‌ها حساسیت خاصی داریم و در دستورالعمل ارسالی هم اعلام كردیم كه برای كلاس اولی‌ها كه آغاز دوره تحصیلی‌شان بوده، یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن و حروف الفبا خیلی مهم است و برای همین تأكید كردیم هم به صورت شفاهی و هم به صورت كتبی آموزگاران باید ارزیابی داشته باشند كه همه حروف الفبا را یاد گرفته باشند و این را باید مدرسه هم تأیید كند.

وی با بیان اینكه آزمون‌ها در مقطع ابتدایی لزوما حضوری نیست، اظهار كرد: تأكید این است كه دانش‌آموزان در قالب دو یا سه نفر با حفظ پروتكل‌های بهداشتی بتوانند در مدارس جهت ارزیابی حضور پیدا كنند اما اگر معلم بتواند به روش دیگری به این اطمینان برسد كه دانش‌آموز هم از جهت نوشتاری و هم از جهت خواندن، مهارت‌های لازم را كسب كرده اجباری برای حضور نداریم.

* «تقویت مهارت دانش‌آموزان» برنامه آموزش پرورش در ایام تابستان
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه كه در تابستان مدرسه‌ها باز نیست، گفت: با مذاكراتی كه با عوامل شبكه آموزش داشتیم یكسری برنامه‌های تابستانی برای دانش‌آموزان داریم كه تقویت مهارت‌هاست اما باز هم به صورت خاص تقاضای ما این بود كه برای كلاس اولی‌ها و نوآموزان پیش‌دبستانی كه باید زبان فارسی را یاد می‌گرفتند و آمادگی كسب می‌كردند تا وارد مدرسه شوند، بتوانیم یكسری برنامه‌های تقویتی در جهت یادگیری زبان و تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن داشته باشیم.

وی به اعلام نتایج در دوره ابتدایی اشاره و بیان كرد: در دوره ابتدایی ارزشیابی كیفی ـ توصیفی داریم با محوریت معلم هر زمانی كه تشخیص دهد دانش‌آموزان یادگیری ‌شان به اتمام رسیده می‌تواند نتایج ارزشیابی را در كارنامه دانش آموز ثبت كند.

دسترسی سریع