مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران گفت: در حوزه بازی های رایانه ای، هنوز به تأمین 5 درصد از نیاز خودمان هم نرسیدهایم و 95 درصد از نیاز ما را بازیهای خارجی تأمین میكنند.
به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، سیدمرتضی موسویان مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران در برنامه گفتوگوی اجتماعی با موضوع «بازیهای رایانهای سرگرمی یا سرنگونی»، درباره تأثیر بازیهای رایانهای روی مغز گفت: از موارد ثبت شده بازیهای رایانهای تأثیر مستقیم آن روی اعصاب كودكان است كه این موضوع در پژوهشهای مختلف به ثبت رسیده و امكان گفتوگو درباره آن وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه در هر زمینهای اگر رژیم مصرف نداشته باشیم، با مشكلاتی روبهرو خواهیم بود، افزود: در عادات روزمره كسی كه دچار وسواس است، هم به خودش و هم به دیگران لطمه میزند.
مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران، با بیان اینكه بازی در عین حال موجب برانگیختن خلاقیت افراد میشود، عنوان كرد: بازی از سرگرمی فراتر رفته و امروز سرگرمی به اضافه آموزش را داریم. ما در یك جامعه شبكهای زندگی میكنیم و برای هر كاری مجبوریم وارد یك شبكه شویم تا نیازمان را برطرف كنیم.
وی بیان كرد: بعضی گرافیك ها و نوشتارها میتوانند جای خود را به بازیها بدهند و اگر جایی بخواهد فروش داشته باشد، باید با یك بازی كار خود را شروع كند تا برای مشتریان جذابیت ایجاد كند.
موسویان با ذكر مثالی در خصوص كاركرد بازیها در فروش گفت: یك ارائه كننده مبل در آمریكا استانداردها را حفظ كرده و به مشتری اجازه میدهد استانداردها را خودش طراحی كند؛ یعنی مشتری میتواند برای خرید هر چیزی از اندازههای استاندارد استفاده كند و طرحی كه مشتری انتخاب میكند بیانگر سلیقه اوست كه برای فروشنده مشخص میشود. زمانی كه كار فرد تمام میشود یك دست مبل آماده را می بیند كه امكان ثبت آن به نام مشتری وجود دارد. این روشها در فروش و بازاریابی در حال وارد شدن است.
وی با بیان اینكه هر پارادایمی نیازمند سیاستگذاری، فرهنگسازی و در نهایت اجرا دارد، تصریح كرد: ما به سرعت سراغ اجرای كار میرویم و اگر بخواهیم اقدامی را انجام دهیم، سیاستگذاری میكنیم، اما روی فرهنگسازی كاری نمیكنیم. ما استانداردی به نام «اسراء» داریم و درگذشته مدیرعامل وقت بسیار برای رده بندی سنی بازیهای رایانهای تلاش كرد و نظام مصرف بازیها را مشخص كرد كه چه بازی برای چه سنی مناسب است.
مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران افزود: انتظار داریم در دبستان و پیش دبستانی والدین و بچهها با رژیم مصرف؛ یعنی فرهنگ درست بازیها آشنا شوند، چون بازیها بالذاته بد نیستند، بلكه افراط در آنها افراد را دچار مشكل میكند.
وی درباره حوزه محتوایی بازیهای رایانهای تشریح كرد: در حوزه محتوا هدفهای مختلفی دنبال میشود، اما اگر بخواهیم فرض كنیم كه آنچه تولید میشود با هدف تغییر دیگران اتفاق میافتد، باید بررسی كنیم این بازیها از لحاظ تجاری چه نوع تمهایی را باید ارائه دهند تا مشتری داشته باشند؛ بنابراین، ایجاد یك فرهنگ جدید با بازیهای رایانهای را رد نمیكنم، اما تمهایی كه مطرح شد، در فیلمها و داستانها هم دیده میشود.
موسویان اظهار داشت: ما با داستانهای جادوگری نظیر هری پاتر مشكل داریم، اما میزان زیادی كتاب در این رابطه ترجمه و منتشر شد و هنوز هم بین نوجوانان طرفدار دارد.
وی بیان كرد: نكته اساسی این است كه آیا به سهم خود تولید محتوا داشتیم، یا خیر؟ بازیسازان امروز بیشتر برای بازارهای خارجی بازی میسازند و ممكن است به رغم نامناسب بودن در مسابقات شركت كنند، اما اگر در بازار توزیع شوند با مشكل روبهرو میشوند و درجهبندی اسراء هم نمیگیرند.
مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران تأكید كرد: ما هنوز در زمینه بازی تصوری برای مدیران ارشد نظام ایجاد نكردایم كه یكی از اصلیترین راههای درآمد حوزه اسكاندیناوی بازی رایانهای است و سهم آنها هر روز در این زمینه در حال افزایش است.
وی درباره شكلگیری صنعت بازیهای رایانهای در كشورمان عنوان كرد: معتقدم از دهه 90 صنعت بازی رایانهای به وجود آمد، اما هنوز كامل نشده و به تأمین 5 درصد از نیاز هم نرسیده ایم و 95 درصد از نیاز ما را بازیهای خارجی تأمین میكنند. علاوه بر این، سرانهای كه برای بازیهای رایانهای اختصاص میدهیم، باید در بودجه سالانه بیشتر باشد و به صورت فعال بازارهای دیگر را نیز هدف قرار دهیم، چون جذابیت برای تولید افزایش مییابد.
موسویان در پایان در توصیهای خطاب به خانوادهها گفت: همانگونه كه خانوادهها به مواد خوراكی بچهها اهمیت می دهند به بازیهای رایانهای كه با روح آنها سروكار دارد، اهمیت بدهند و در نظر بگیرند كه اثرات منفی این بازیها می توانند آسیب بیشتری به آنها وارد كنند.