خبرگزاری فارس: ایرانِ فضایی رسانه های جهان را متحیر كرد

عضو حقیقی شوریعالی فضای مجازی با اشاره به توفیقات اخیر سازمان هوافضای سپاه، پرتاب ماهواره را دارای خروجی هایی مهم در رسانه های دنیا و متحیر ماندن آن ها دانست.

1399/03/07
|
14:17

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، محمدحسن انتظاری مجری طرح های ماهواره ای مصباح و زلزله شناسی آیات در برنامه رادیو گفت وگو با اشاره به اهمیت و نقش فناوری های هسته ای در ارتباطات موثرتر رسانه ای اظهار كرد: بحثی نیست كه یكی از ابزارهای فضای مجازی، استفاده از ماهواره هاست اما فضای مجازی به كلی منوط بر خدمات فضایی نیست و در این بحث كاربری های خدمات فضایی با فناوری فضایی خلط می شود.

وی ضمن مهم برشمردن ارتباطات رسانه ای كه پیرامون دانش فضایی شكل می گیرد، ادامه داد: فناوری فضایی بسیار حساس، راهبردی و دارای پروژه های بسیاری پیچیده و نیازمند مدیریت تخصصی است؛ اما فناوری های كاربردی همچون استارتاپ های پردازش عكس های فضایی –كه در جای خود شایسته است- مقوله ای كاملا متفاوت می باشد.

انتظاری با اشاره به توفیق بی چون و چرای ایران در پرتاب ماهواره اخیر و متحیر ماندن رسانه های خارجی و بیگانه در این حوزه اظهار كرد: پرتاب ماهواره جزء فناوری های راهبردی و در حوزه اقتدار كشور محسوب می شود. بعنوان مثال پرتاب ماهواره "نور" توسط هوافضای سپاه حاوی دو خروجی سنگین در رسانه های بین الملل بود. یكی ماهواره بری كه ماهواره را به ارتفاع 450 كیلومتر رساند و دوم اینكه توانست ماهواره را در مدار قرار دهد.

به گفته انتظاری پرداخت رسانه ها به مقوله ای از دانش فضایی كه به پردازش عكس های ماهواره ای مشغول است، معطوف نمی شود. چنانچه این استارتاپ ها عموما از عكس های ماهواره ای خارج از كشور استفاده می كنند و با مقوله فضایی كشور در یك مقوله نمی گنجد.

وی افزود: ایجاد سازمان فضایی ایران كه مورد نظر دغدغه مندان كشور است، یكی از اركان فناوری فضایی و دسترسی به فضاست و این مهم ترین نكته ای است كه باید مورد تبلیغ رسانه های داخلی قرار گیرد.

این عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی استارتاپ های فضایی را یك مقوله محدود و كوچك خواند و گفت: نمی توان منتظر بود تا این شركت ها تكنولوژی فضایی را توسعه دهند. توسعه بازار در این حوزه مسأله ای واجب است، مسئولیت فضایی كشور پرتاب ماهواره و توسعه آن است تا بتوان ماهواره ای در قد و قواره 500 كیلوگرم را در مدار 36هزار كیلومتری قرار دهد و چنین موضوعاتی است كه باید در حوزه رسانه بازگو شود؛ نه مقوله ای نظیر پردازش عكس های ماهواره ای!

وی با اشاره به اینكه پرتاب ماهواره نقش مؤثری در ارتقای دانش رسانه خاصه در حوزه مجازی دارد، افزود: ایران برای ارسال یك ماهواره مخابراتی كم ظرفیت با ماهواره برهای داخلی محتاج یك نقشه راه است. در هیئت امنای پژوهشگاه فضایی تاكید كردم تا زمانیكه این نقشه راه در پژوهشگاه و سازمان فضایی ایران روشن نشود و بر آن اساس حركت نشود، به افق مورد نظر نخواهیم رسید.

دسترسی سریع