یك كارشناس رسانه گفت: شبكه ملی اطلاعات نیاز امروز جامعه در مواجهه با محتواهای تولید شده در شبكههای اجتماعی است.
علیرضا پورجعفری، كارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه با بیان این كه از ابتدای شكلگیری و گسترش فضای مجازی در كشور ما تا كنون نگاه تهدید محور به این فضا وجود داشته است، گفت: غلبه این نوع نگاه منجر به فرصتسوزی نهادهای متولی فرهنگ و رسانه جهت برنامهریزی برای حضور موثر در این فضا شده است.
وی افزود: به دلیل آن كه تاكنون در مواجهه با فضای مجازی یك دوگانه خود و دیگری تعریف شده طبعاً دیگری یعنی فضایمجازی به عنوان دشمن فرض میشود؛ بنابراین باید پذیرفت پیامد این نگاه، عدم توانایی در استفاده از فرصتهای فضای مجازی است.
برای جلوگیری از خشونت مجازی باید بسترها ایمنسازی شود
این كارشناس رسانه با اشاره به این كه برای جلوگیری از ایجاد خشونت در فضای مجازی میبایست بسترهای مجازی ایمنسازی شود، بیان داشت: پیرو نظریه فرصت جرم كه چارچوب مباحث پیشگیری از جرم مطرح است باید زمینه برای عدم شكلگیری جرم فراهم باشد.
وی ادامه داد: با تكیه بر همین مطلب به دلیل اینكه بسترهای مجازی هم اكنون ایمن نیستند، فرصت جرم فراهم است بنابراین اما شاهد آن هستیم كه در فضای مجازی به جای تولید محتوا و ایجاد بستر مناسب برای كاربران، زمینهای مناسب برای وقوع خشونتی فراهم شده كه در نهایت به وقوع جرم میرسد.
فیلترینگ صرفاً پاك كردن صورت مساله است
پورجعفری در بخشی دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سوال كه آیا فیلترینگ میتواند راهكار مناسبی برای مقابله با خشونت موجود در فضایمجازی باشد، گفت: مقوله فیلترینگ در كشور را باید از دو دیدگاه حاكمیت و جامعه مورد بررسی قرار داد.
استقرار شبكه ملی اطلاعات راهحلی عملی
پژوهشگر حوزه رسانه در خصوص نقش شبكه ملی اطلاعات در كنترل محتوای نامناسب در فضای مجازی گفت: شبكه ملی اطلاعات نیاز امروز جامعه در مواجهه با محتواهای تولید شده در شبكههای اجتماعی است.
وی همچنین با بیان اینكه حتی در صورت فیتلر شدن محتواهای نامناسب مجددا مخاطب نوجوان و جوان به سمت آن گرایش پیدا خواهد كرد، تصریح كرد: برای جلوگیری از این امر در شرایط كنونی میبایست با آموزشهای كاربردی، مهارت تولید محتوا را به كاربران فضای مجازی آموزش داده تا به این سبب خود از گرایش به محتواهای نامناسب اجتناب كنند.
اطلاعات به شكل ویروسی در رسانههای نوین دست به دست میشود
پورجعفری همچنین با اشاره به اهمیت ظرفیت رسانههای نوین و لزوم شناخت ظرفیتهای آن اظهار داشت: از آنجاییكه در فضای رسانههای نوین اطلاعات به شكل ویروسی در میان كاربران منتشر میشود، باید دقت داشت كه شناخت ظرفیتهایی از جمله تعاملی بودن این رسانهها میتواند به جلوگیری از مخاطرات آن كمك شایانی كند.
وی در پایان گفت: اطلاعات و محتوا در شبكههای مجازی به واسطه بی انتها بودن این فضا بسیار سریع منتشر شده و این خود نشان دهنده ظرفیت بالای این رسانهها در گفتمانسازی میان مخاطبان است.