عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: پژوهشهای توسعهای در شركتهای دانش بنیان حامی دارند اما پژوهشهای كاربردی و مهمتر از آن پژوهشهای بنیادی در دانشگاهها متولی خاصی ندارند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسكانیوز)، امیرعلی سیف الدین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در برنامه «گفتگوی علمی» درباره ویژگیهای یك دانشگاه مطلوب گفت: بر اساس بند چهارم و سیزدهم از اصل سوم قانون اساسی، دولت موظف به تأمین خودكفایی كشور در حوزه علوم، صنعت، كشاورزی، امور نظامی و تقویت روح بررسی و تحقیق و ابتكار در تمام زمینههای علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراكز علمی تحقیقاتی و تشویق محققان است.
وی افزود: بر این اساس كلیه دانشگاههای دولتی موظفند كه علوم و فنون و صنایعی را توسعه دهند كه كشور را به خودكفایی برساند و به بیانی دیگر دانشگاه مطلوب از نظر قانون اساسی دانشگاهی است كه نیازهای علمی جامعه را به صورت كامل پاسخ دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأكید بر لازم الاجرایی بودن این قانون گفت: دولت باید این بندهای قانونی را اجرایی كند.
سیف الدین «خودكفایی» را توانمندی در تولید معنا كرد و گفت: خودكفایی لزوماً به معنای تولید همه چیز نیست اما میتوان آنها را اینگونه معنا كرد كه ما توانمندی تولید همه چیز را داشته باشیم بدون اینكه آنها را تولید كنیم.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامههایی با دانشگاه شهید بهشتی در حوزههای نفتی و نیز تفاهم نامه سازمان هواپیمایی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه صنعتی امیركبیر برای هواپیمای 150 نفره گفت: با وجود این تفاهم نامهها و پروژهها اما شاهد روندی از توسعه علوم هستیم كه با این قراردادها همخوانی ندارد.
رئیس پژوهشكده فناوریهای نرم دانشگاه تهران تأكید كرد: دولت باید چالشهای اساسی علمی را به دانشگاهها ارجاع دهد.
سیف الدین اقدامات انجام شده در راستای اجرای قانون اساسی مبنی بر تقویت روح بررسی و ابتكار در تمام زمینههای علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراكز علمی تحقیقاتی و تشویق محققان را مثبت ارزیابی كرد و گفت: خوشبختانه با تأسیس معاونت علمی و فناوری و رویكرد شركتهای دانش بنیان این موضوع تقویت شده است.
وی با بیان اینكه معاونت علمی بر اساس رسالت خود، بیشتر به حوزه شركتهای دانشبنیان اهمیت میدهد تا بحثهای دانشگاهی گفت: پژوهشهای توسعهای در شركتهای دانشبنیان حامی دارند اما پژوهشهای كاربردی و مهمتر از آن پژوهشهای بنیادی در دانشگاهها متولی خاصی ندارند.
سیف الدین درمورد ادغام سه وزارتخانه آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت و درمان كشور اظهاركرد: یكپارچهسازی نهاد آموزش در سالهای قبل تجربه شد و هیئت امنایی و مستقل شدن دانشگاهها هم در همین راستا بود اما بزرگترین معضل دانشگاههای وزارت علوم و وزارت بهداشت این است كه آئین نامهها در دفتر هیئت امنای این وزارتخانهها تدوین میشوند.
رئیس پژوهشكده فناوریهای نرم دانشگاه تهران افزود: در واقع این آئیننامهها باید در هیئت امنای دانشگاه تصویب شوند و به همین دلیل هم همه آئیننامههای دانشگاهها یكسان است اما هیئت امنا اجازه دستكاری آئیننامه متناسب با شرایط زمان و مكان خودشان را ندارند.