خبرگزاری پانا: توسعه «درس‌پژوهی» بیشتر از بودجه نیازمند باور است

تهران (پانا) - رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی آموزش و پرورش بر این اعتقاد است كه توسعه درس‌پژوهی در آموزش و پرورش بیشتر از بودجه و اعتبارات نیازمند باور و شناخت است كه خوشبختانه معلم‌ها با اینگونه مفاهیم و واژه‌های نو آشنا هستند.

1399/09/15
|
13:50

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، ذاكری عضو انجمن ایرانی تعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه فرهنگیان در برنامه «گفتگوی علمی» در رابطه با مفهوم درس‌پژوهی گفت: معلم‌ها باید فرصت یادگیری را برای دانش آموزان خود در مدارس فراهم كنند و به بیانی دیگر، درس را با یك پرسش شروع كنند و دانش آموزان را مشاركت دهند.

وی تصریح كرد: ما معلم‌ها گاهی فراموش می‌كنیم كه شناخت مقدم بر رشد است و به همین دلیل هم فقط بر رشد انسانی تأكید می‌كنیم كه بسیار پیچیده و پیش بینی ناپذیر است.

عضو انجمن ایرانی تعلیم و تربیت گفت: كار اصلی معلم ایجاد موقعیت‌های یادگیری و در واقع شعور و شور زندگی و خداشناسی و هستی‌شناسی است اما در نظریات جدید معلم را تسهیلگر معرفی می‌كنند.

مدرس دانشگاه فرهنگیان همچنین با اشاره به اهمیت علاقه و تعهد معلم‌ها گفت: سلامت روان مربی و فراگیران در گرو علاقه و تعهد معلم و احیای فضای یادگیری است.

در ادامه، حیدر تورانی رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: درس پژوهی به عنوان یك رویكرد بلند مدت و كیفی شناخته شده و به همین دلیل هم همواره در حال گسترش است.

وی وضعیت آموزش و پرورش ایران در حوزه درس پژوهی را نامطلوب و در عین حال تا حدی هم قابل قبول خواند و افزود: اقدامات و مطالعات بسیار خوبی در این زمینه طی دو دهه اخیر انجام شده و طرح‌ها و واژه‌هایی مانند «معلم پژوهنده» و «دانش آموز پرسشگر» هم از تأثیرات همین اقدامات در حوزه درس پژوهی است.

عضو هیئت علمی مطالعات آموزش و پرورش تأكید كرد: درس پژوهی باید در لایه‌های مختلفِ تدریس و طراحی و ارزشیابی معلم‌ها از دانش آموزان گنجانده شود و اسناد بالادستی كشورمان هم حامی چنین تفكراتی هستند.

تورانی بر این اعتقاد است كه توسعه درس پژوهی در آموزش و پرورش بیشتر از بودجه و اعتبارات نیازمند باور و شناخت است كه خوشبختانه معلم‌ها با اینگونه مفاهیم و واژه‌های نو آشنا هستند.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، «درس پژوهی» را یك چرخه پژوهشگری در فرآیند یادگیری دانش آموزان خواند و گفت: درس پژوهی یك نوع فعالیت اشتراكی معلم‌ها برای طراحی دروس و رویكردی برای توسعه حرفه‌ای معلم هاست چراكه منجر به ارتقای یادگیری و اصلاح و بهبود آموزش می‌شود.

وی با اشاره به مراحل درس پژوهی بیان كرد: درس پژوهی از مرحله تشكیل گروه درس‌پژوهی در مدرسه شروع می‌شود و با تعیین اهداف و طراحی توسط معلم به مرحله اجرا در می‌آید.

تورانی تفكرپژوهی را محصول روح جستجوگر، پرسشگر و نقاد و عقل جمعی دانش آموزان در مدرسه دانست و گفت: اكثر معلم‌های كشورمان در همین ایام كرونایی با خلاقیت كامل، دانش آموزان را مدیریت كردند و اجازه ندادند كه یادگیری تعطیل شود.

دسترسی سریع