تسنیم: سرعت تولید موسیقی كمتر از سرعت رشد رسانه‌های نوین است

صادق چراغی معتقد است كه سرعت تولید موسیقی در كشورمان كمتر از سرعت رشد رسانه‌های نوین است و دلیل این امر نداشتن برنامه از سوی رسانه‌ها برای تولید موسیقی است.

1399/09/15
|
14:38

صادق چراغی معتقد است كه سرعت تولید موسیقی در كشورمان كمتر از سرعت رشد رسانه‌های نوین است و دلیل این امر نداشتن برنامه از سوی رسانه‌ها برای تولید موسیقی است.

صادق چراغی در برنامه «ارغنون» با اشاره به نقش رسانه‌های نوین در توسعه موسیقی، گفت: رسانه‌های صوتی و تصویریِ نوین در بستر اینترنت به خوراك مناسب نیاز دارند. متاسفانه ما در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم خوراك‌های مناسب و به هنگامی برای رسانه‌های مختلف تهیه كنیم.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: مدیران و حتی هنرمندان – اهالی موسیقی – آمادگی كامل را برای حضور و فعالیت در رسانه‌های نوین نداشتند. هر یك از رسانه‌های قدیم یا جدید مخاطبان خاص خودشان را دارند. رسانه‌های گوناگون در بستر زمان توانسته‌اند مخاطبان خاص خودشان را جذب كنند.

صادق چراغی اضافه كرد: خوراك‌های رسانه‌ای مختلف – آثار موسیقیایی – باید با همكاری و همیاری فعالان این حوزه تولید شوند. در دهه‌های گذشته سازمان صدا و سیما در تولید موسیقی پیشتاز بود اما اكنون مدیران رسانه‌ای برای تولید محتوای مناسب برنامه‌ریزی‌های بلند یا كوتاه‌مدت ندارند.

این آهنگساز گفت: سازمان صدا و سیما در برخی از مقاطع به تناسب گرایش‌ها و سیاست‌ورزی‌های خاص برای تولید محتوا دست به برنامه‌ریزی می‌زند. رادیو و تلویزیون در دهه‌های 20 و 30 برای تولید موسیقی برنامه‌ریزی داشت و به تولید محتوای خوب فكر می‌كرد.

صادق چراغی تصریح كرد: در حال حاضر رسانه‌های استعماری گزینه‌های نادرست و باب میل خودشان را روی كار می‌آورند و آن گزینه را به مردم تحمیل می‌كنند، در حالی كه رسانه‌های داخلیِ ایران برای مقابله با الگوهای تحمیل شده گزینه‌ی مناسبی را در دست ندارند.

وی با اشاره به این كه رسانه‌های داخلی باید پاسخگوی اشتهای موسیقیایی مردم باشند، عنوان كرد: متاسفانه مدیران رسانه‌ای در ایران برای پاسخگویی به اشتهای موسیقیایی مردم الگو و برنامه‌ریزی ندارند. امروزه مردم محتواهای صوتی و تصویری را به راحتی می‌پذیرند. در دهه‌ی 1360 با وجود جنگ و شرایط خاص كشور مراكز مختلفی به تولید موسیقی‌های خود فكر می‌كردند و در این مسیر موفق بودند.

وی تاكید كرد: سرعت تولید محتوای موسیقیایی در ایران از سرعت رشد رسانه‌های نوین كمتر است

دسترسی سریع