ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز: نواقص طرح «رزاق» برطرف شود

نواقص طرح «رزاق» برطرف شوداقتصاد پنهان- نیری طرح «رزاق» را یك طرح معیشتی امنیتی و از طرح‌های پیشگیرانه در جهت مبارزه با قاچاق سوخت معرفی كرد و گفت: این طرح بر زمین نمانده اما نواقص و كمبودهایی دارد كه باید برطرف شود.

1399/12/13
|
10:02

به گزارش اقتصاد پنهان به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، حسن نیری، مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز در برنامه صبح و گفتگو اظهار كرد: قاچاق سوخت از انواع قاچاق خروجی و معكوس به شمار می‌رود.

وی افزود: كشورهای همسایه ما از جمله پاكستان نیاز مبرمی به سوخت و گازوئیل ما دارند و اگر نیاز پاكستان به صورت رسمی و قانونی برطرف نشود سراغ رویه‌های غیرمعمول و غیررسمی یعنی همان قاچاق می‌روند یا اینكه عربستان و قطر و امارات این بازار را دست می‌گیرند.

نیری طرح «رزاق» را یك طرح معیشتی امنیتی و از طرح‌های پیشگیرانه در جهت مبارزه با قاچاق سوخت معرفی كرد و گفت: این طرح بر زمین نمانده اما نواقص و كمبودهایی دارد كه باید برطرف شود.

مدیر روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز متذكر شد: طرح رزاق فقط 200 كیلومتر از مرزهای ما را پوشش می‌دهد و بخشی از قاچاق سوخت در دریا اتفاق می‌افتد.

وی افزود: طرح رزاق فقط حوزه مرزنشینان و طرح ساماندهی فروش سوخت گازوئیل از طریق مرزنشینان به كشور پاكستان را در بر می‌گیرد.

نیری با اشاره به فعالیت 6 هزار ماشین در حوزه سوخت‌بری گفت: با توجه به حوادث زیادی كه در این حوزه رخ می‌داد در تصویب‌نامه آبان‌ماه امسال مصوب شد كه وزارت نفت ضمن اعلام قیمت، مقدار سوخت مورد نیاز را هم تأمین كند و در اختیار سوخت‌برها قرار دهد.

مدیر روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، بحث تأمین سوخت را از جمله مشكلات این طرح عنوان كرد و افزود: مشكل دیگر، قیمت گازوئیل است كه حدود 10 دلار كمتر از قیمت بورس انرژی است و این برای ما به‌صرفه نیست.

نیری گفت: سامانه‌های مبارزه با قاچاق كالا و ارز از سال 97 حدود 10 درصد پیشرفت داشتند اما از آن سال تا به این لحظه شاهد پیشرفت بیش از 70 درصدی این سامانه‌ها هستیم كه كنترل فرآورده‌های نفتی یكی از همین سامانه‌هاست.

دسترسی سریع