خبرگزاری دفاع مقدس: تكنیك شبكه‌های ماهواره‌ای برای ایجاد شكاف میان مردم و حاكمیت

منعمی گفت: شبكه‌های ماهواره‌ای با استناد به آماری كه همه مردم به آن دسترسی ندارند موجب شكاف میان مردم و حاكمیت می‌شوند.

1400/05/06
|
08:51

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مجید منعمی» پژوهشگر و مؤلف حوزه رسانه در گفت‌وگویی درباره جنگ ماهواره‌ای معاند علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروزه شاهد پدیده‌ای به نام «سپهری شدن رسانه» هستیم یعنی در دنیای امروز هر كسی می‌تواند، در هر زمانی و به هر محتوا در هر قالبی كه می‌خواهد دسترسی داشته باشد.

تغییر ذائقه؛ هدف اصلی شبكه‌ای ماهواره‌ای

وی افزود: شبكه‌های ماهواره‌ای كاركرد خود را در سپهر رسانه‌ای دارند، درواقع هریك از پلت فرم‌ها در اینترنت و شبكه‌های تلویزیونی و رادیویی فعالیت خود را انجام می‌دهند و در كنارهم موجب هم‌افزایی می‌شوند.

به عقیده منعمی تغییر ذائقه مخاطبین، كار ویژه رسانه‌های معاند است و هدف اصلی تلاش‌های آن‌ها جابه‌جایی اولویت‌های مخاطبان است چرا كه با این روش، بدون نیاز به جنگ و درگیری می‌توانند یك جغرافیای خاص را تسخیر كنند.

القای بی‌تفاوتی اجتماعی با استناد به آمار غلط

عضو كارگروه نخبگان قرارگاه ستاد كل نیرو‌های مسلح در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفتگو مبنی بر این كه شبكه‌های ماهواره‌ای از چه روش‌هایی برای تأثیرگذاری بر مخاطبان استفاده می‌كنند، توضیح داد: هر رسانه برای نوع اثری كه می‌خواهد بر مخاطب داشته باشد، تكنیك‌های متفاوتی را به كار می‌گیرد.

وی، القای بی‌تفاوتی اجتماعی از طریق استفاده از آمار و اطلاعات غلط را به‌عنوان یكی از تكتیك‌های رسانه‌های معاند برشمرد و گفت: بخشی از اطلاعات موجود در هر كشوری، استراتژیك است كه هر دولت و حكومتی اجازه انتشار آن را ندارد و بخشی از آن قابل انتشار است، اما همه به آن دسترسی ندارند. به‌عنوان مثال اینكه ما چند نیروگاه برق داریم و تولیدات آن‌ها چطور استفاده می‌شود، اطلاعاتی است كه در اختیار مردم قرار ندارد.

مدرس دانشگاه ادامه داد: شبكه‌های ماهواره‌ای با استناد به آماری كه همه مردم به آن دسترسی ندارند و در یك برهه زمانی برایشان ارزشمند می‌شود، ذهن آن‌ها را مشوش و درگیر می‌كنند و باعث می‌شود مخاطب نسبت به ماجرا سوءبرداشت داشته باشد، به‌مرور زمان این موضوع موجب شكاف میان مردم و حاكمیت می‌شود.

برجسته‌سازی مسائل كم‌اهمیت برای انحراف ذهن مخاطب

به گفته منعمی، برجسته‌سازی یكی دیگر از روش‌های رسانه‌ها برای تأثیرگذاری بر مخاطب است یعنی راه و موضوعاتی كه پیگیری آن‌ها می‌تواند برای زندگی مردم راهگشا باشد و مسیری را برای بهبود شرایط جامعه بگشاید كنار گذاشته می‌شود و به مسائلی با اولویت كم پرداخته می‌شود.

دسترسی سریع