همشهری آنلاین: جزئیات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، جزئیات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان در دوره متوسطه و امتحانات نهایی پایه دوازدهم را تشریح كرد.

1399/03/11
|
09:25

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، امسال به دلیل شرایط خاص كرونایی مدارس كشور، امتحانات دانش‌آموزان به دو شیوه حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود.

طبق اعلام وزارت آموزش وپرورش، امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه 12 و امتحانات پایه 9 حضوری است.

در دوره ابتدایی ارزشیابی دانش آموزان به شیوه توصیفی و بدون نیاز به حضور آنها در مدارس توسط معلم انجام خواهد شد همچنین امتحانات هماهنگ پایه ششم حذف شده است.

در دوره متوسطه اول، ارزشیابی دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم به شیوه غیر حضوری و توسط معلم انجام می‌شود اما دانش‌آموزان پایه نهم به جهت اهمیت نمرات آنها در هدایت تحصیلی باید در امتحانات حضوری شركت كنند.

در دوره متوسطه دوم نیز دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در امتحانات غیرحضوری شركت كرده و ارزشیابی آنها با محوریت معلم انجام می‌شود اما در پایه دوازدهم كه امتحانات نهایی است دانش‌آموزان از 17 خرداد باید برای امتحانات حضوری آماده باشند.

در همین رابطه "پانته آ دری" معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در این‌باره اظهار كرد: تلاش می‌كنیم با تمام توان سال تحصیلی را با یك ارزشیابی خوب به پایان برسانیم.

وی افزود: بعد از اینكه آموزش‌های غیرحضوری رونق گرفت، منتظر بودیم این آموزش‌ها به سنجش و ارزشیابی تحصیلی منجر شود و پیش‌بینی می‌شد در استان‌هایی كه وضعیت آنها همانند تهران است، منع حضور دانش‌آموزان را داشته باشیم و مدل ارزشیابی دانش‌آموزان از آموزش حضوری به سمت غیرحضوری برود.

دری گفت: در دوره ابتدایی، پایه اول بیشتر مورد توجه قرار گرفته به واسطه اینكه دانش‌آموزان در پایه اول ابتدایی پایه‌های سواد خواندن و نوشتن را فرا می‌گیرند.

نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان در پایه‌های هفتم و هشتم
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در سایر پایه‌ها، سنجش به شكل عملكردی، فرایندی و كیفی است؛ در دوره متوسطه اول پایه‌های هفتم، هشتم و نهم را داریم كه در پایه‌های هفتم و هشتم با مجموعه اقداماتی كه براساس جمع آوری مستندات و شواهد از فعالیت‌های دانش‌آموز، فعالیت‌های تربیتی داخل و خارج كلاس، آزمون‌های مجازی، ارزشیابی‌های برخط یا آنلاین به شكل غیرحضوری، پرسش و پاسخ، خلاقیت‌ها و همه آنچه كه در آموزش از راه دور در دست معلمان است می‌توانند ارزشیابی را انجام داده و نمره را برای دانش‌آموز تعیین كنند.

دری بیان كرد: پس از آنكه معلم، نمره را به مدیر مدرسه ارائه كرد، در ستون ارزشیابی تكوینی و پایانی تراكمی در نوبت خرداد ثبت می‌شود همچنین مرجع رسیدگی به تقاضاهای تجدیدنظر دانش‌آموزان طبق آیین نامه اجرایی مدارس شورای مدرسه است.

امتحانات حضوری پایه نهم
وی متذكر شد: در پایه نهم وضعیت متفاوت‌تر است، سهم نمره خردادماه دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی آنها ضریب بالاتری دارد و تعیین رشته تحصیلی دانش‌آموزان بر سوابق تحصیلی استوار است به همین دلیل طی هماهنگی با ستاد ملی كرونا و ملاحظات آموزش و پرورش، دانش‌آموزان پایه نهم امتحانات حضوری دارند. بودجه بندی، مدل سوالات و برنامه امتحانی به اختیار مدرسه یعنی معلم بوده و با تایید شورای مدرسه انجام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران عنوان كرد: بعد از آنكه چند روزی از بازگشایی مدارس گذشت و اشكالات دانش‌آموزان به شكل داوطلبانه رفع شد، امتحانات پایه نهم با تشخیص شورای مدرسه به شكل حضوری و با رعایت پروتكلهای بهداشتی برگزار می‌شود.

حوزه‌های امتحانات نهایی با تراكم جمعیت پایین
وی درباره امتحانات پایه دوازدهم تصریح كرد: در پایه دوازدهم، نمرات دانش‌آموزان در كنكور سراسری تأثیر دارد به همین دلیل امتحانات حضوری است، امتحانات نهایی از 17 خرداد آغاز می‌شود و دانش‌آموزان به حوزه‌های امتحانی می‌روند و حوزه‌ها را در شهر تهران كم جمعیت‌تر از گذشته درنظر گرفتیم؛ مدل سنجش بدین صورت است كه دانش‌آموزان آزمونی خواهند داد كه متناسب با شرایط ویژه كرونا است یعنی 80 درصد آموزشی كه به صورت حضوری ارائه شد 20 نمره و 20 درصد باقیمانده، 4 نمره به صورت اختیاری دارد كه اگر دانش‌آموزان تمایل داشتند، پاسخ دهند.

وی درباره كنكور سراسری یادآور شد: در اینباره مرجع اصلی، سازمان سنجش است كه اعلام كرد 30 و 31 مرداد آزمون سراسری برگزار می‌شود.

دری درباره اینكه آیا برای امتحانات دستورالعمل خاصی به مناطق ارسال شده است، گفت: امتحانات پایه دهم و یازدهم، غیرحضوری است و متناسب با مصوبه شورای مدرسه و با ارزشیابی فرایندی عملكردی اقدام می‌كنند؛ در تاریخ 23 اردیبهشت آموزش و پرورش دستورالعملی را به تمام استان‌ها ابلاغ كرد و در ستاد امتحانات استان متناسب با شرایطی كه دارند پیش بینی‌های لازم را انجام داده و اقدام می‌كنند؛ مدرسه محوری كه همیشه آرزوی آن را داشتیم به واسطه كرونا مقداری جای خود را در آموزش و پرورش باز كرده و ظرفیت قانونی شورای مدرسه و ظرفیت معلم به عنوان راهبر آموزشی عملیاتی می‌شود.

دسترسی سریع