ایسنا : دبیر اجرایی مركز تحقیقات اینترنت اشیاء با اشاره به كاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و حوزههای آموزشی، گفت: ما از طریق نرمافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی توانستیم بسیاری از افراد مبتلا به كرونا را در شهرها و كشورها مختلف شناسایی كنیم.
مهندس محمد قیصری در رادیو گفتگو با بیان اینكه هوش مصنوعی مشابه هوش انسان است كه توسط ماشینها و رایانهها مدیریت میشود، افزود: هوش مصنوعی با ورود به هر صنعت خروجیهایی مشابه با عملكرد انسانی را تحویل میدهد، ضمن آنكه سرعت یادگیری هوش مصنوعی از انسان بیشتر است.
وی با بیان اینكه هوش مصنوعی نباید فقط بر اساس اطلاعات از پیش تعیین شده عمل كند، بلكه باید قادر باشد از اطلاعات موجود تحلیلهایی ارائه دهد، خاطر نشان كرد: این حوزه دارای كاربردهای زیادی است كه از آن جمله میتوان به كاربردهای آن در پیشگیری از ویروس كرونا اشاره كرد. ما از طریق نرمافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی توانستیم بسیاری از افراد مبتلا به كرونا را در شهرها و كشورهای مختلف شناسایی كنیم.
دبیر اجرایی مركز تحقیقات اینترنت اشیاء با بیان اینكه هوش مصنوعی باید علاوه بر صنایع در حوزه آموزش مورد بهرهبرداری قرار بگیرد، افزود: دوره ساكت نشستن دانشآموز یا دانشجو در سر كلاس درس به پایان رسیده و در حال حاضر با استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی دانشجو با استاد تعامل دارد و اساتید دانشگاهها و معلمان تمایل دارند كه با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مشاركت دانشآموز و دانشجو را در مباحث آموزشی افزایش دهند.
به گفته وی، عناصر گرافیكی و مدلسازیهای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، به موضوعات آموزشی جذابیت میدهند و از طرفی دیگر میزان خلاقیت دانشجویان را بیشتر میكنند.
قیصری با بیان اینكه اكثر نرمافزارهای موبایلی در بخش backend (زیرساخت) از تكنولوژیهای مختلف هوش مصنوعی استفاده میكنند، توضیح داد: اگر دادههای نرمافزارهای مختلف در كنار یكدیگر قرار بگیرند، هوش مصنوعی میتواند به حوزه بزرگتری از دادهها دست پیدا كند و با تحلیل حجم بسیار زیادی از دادهها به حوزه آموزش ورود كند.
دبیر اجرایی مركز تحقیقات اینترنت اشیا با ابراز تاسف از اینكه بسیاری از محتواها و دروس دانشگاهی ایران قدیمی هستند، گفت: ما با استفاده از هوش مصنوعی میتوانیم محتوای دروس مختلف را به روز رسانی كنیم. هر دانشآموز در یك سری از درسها توانایی و ظرفیت بیشتری را از خود نشان میدهد و هوش مصنوعی به دقت و سرعت میتواند ظرفیت و استعداد و تواناییهای دانشآموزان مختلف را ارزیابی كند و بخشهای قابل فهم برای دانشآموز را به نحوی بیشتر و جذابتر ارائه دهد.