خبرگزاری دانشجو: محصولات راهبردی دانش‌بنیان كلید دستیابی به مرجعیت و اقتدار علمی است

رئیس مركز نوآوری و تحقیقات سیاست علمی كشور با بیان اینكه كشور‌های غربی محصولات استراتژیك دانش‌بنیان خود را در اختیار كشور‌های دیگر قرار نمی‌دهند، گفت: این محصولات، مرجعیت و اقتدار علمی و ملی را فراهم می‌كنند.

1399/03/18
|
13:10

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، رضا تقی زاده رییس مركز نوآوری و تحقیقات سیاست علمی كشور در برنامه رادیویی «گفت‌وگوی علمی» با بیان اینكه در تمام حوزه‌های مدیریت، تعدد تعاریف وجود دارد، در رابطه با تعریف مرجعیت علمی تصریح كرد: باید در این زمینه گرفتار بازی تعاریف شویم و آنچه اهمیت دارد، درك جامعه از اقتدار علمی است.

وی با ذكر نمونه‌ای اظهار كرد: در موضوع كرونا شاهد اقتدار ملی بودیم، زیرا در دنیا و كشور‌های توسعه یافته شاهد بودیم با مشكلات بسیار زیاد و حتی با كمبود دستگاه‌های تنفسی رو به رو شدند، اما در ایران كه با مشكلات تحریم رو به رو است، این مشكلات بسیار كمتر وجود داشت. علت این مسئله وجود شركت‌های دانش بنیان بود كه مشكلات را برطرف كردند و هر چقدر هم پول داشتیم، نمی‌توانستیم مشكل را رفع كنیم.

عضو هیئت علمی و رئیس مركز نوآوری و تحقیقات سیاست علمی كشور با تصریح بر اینكه پول نمی‌تواند جای علم را بگیرد، عنوان كرد: در همسایگی ایران كشور‌هایی وجود دارند كه بسیار ثروتمند هستند، اما از نظر علمی هیچ جایگاهی ندارند و كشور‌های غربی هیچ‌گاه به آن‌ها فناوری را انتقال نمی‌دهند، زیرا علم و فناوری مزیت‌های اقتدار ملی محسوب می‌شوند.

وی با تصریح بر اینكه كشور‌های غربی هیچ گاه كالا‌ها و محصولات استراتژیك دانش بنیان خود را در اختیار كشور‌های دیگر قرار نمی‌دهند، اظهار كرد: این كالا‌ها موجبات مرجعیت علمی و اقتدار علمی و ملی را فراهم می‌كند و اگر ایران می‌خواهد به این جایگاه برسد، باید به دانش‌های راهبردی دست یابد.

دسترسی سریع