معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان كرد: سیاست كلی وزارت علوم این است كه با توجه به تنوع در زیر نظامهای آموزش عالی و امكانات سخت افزاری و نرم افزاری و البته پراكندگی موسسات آموزش عالی، سیاست گذار كلان باشد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از رادیو گفتگو، علی خاكی صدیق با بیان اینكه برای حاكمیت در آموزش عالی، مدلهای گوناگونی وجود دارد، گفت: در مدلهای متمركز، وزارت علوم به عنوان سیاستگذار عمل میكند و حتی در بعضی از موارد در جزئیات امور اجرایی و سیاستگذاریهای دانشگاهها نیز ورود پیدا میكند و این مسئله را در سالهای قبل نیز شاهد بودیم.
وی درباره مدل غیرمتمركز توضیح داد و اظهار كرد: در این مدل، دانشگاهها آزادی عمل دارند و میتوانند بر اساس توانمندیها و چالشها، اهداف راهبردی و همچنین سیاستهای راهبردی خود را مطرح كنند. در این مدل، وزارت علوم یا سیاستگذاری حاكمیتی، فقط یك هماهنگ كننده خیلی كلان خواهد بود و بیشتر نظارت و ارزیابی را انجام میدهد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره مدل سوم هم بیان كرد: مدل سوم مدلی بین دو مدل متمركز و غیرمتمركز است كه در حال حاضر در ایران انجام میشود و یا حداقل تلاش میكنیم این مدل را اجرا كنیم. تمركزگرایی در خیلی از نهادهای كشور نهادینه شده است، یعنی مراكز متعدد حاكمیتی وجود دارند كه در حوزه آموزش عالی تصمیمگیری میكنند و انتظار اجرا برای تصمیمهایشان را دارند.
خاكی صدیق افزود: سیاست كلی وزارت علوم این است كه با توجه به تنوع در زیر نظامهای آموزش عالی و همچنین تنوع امكانات سخت افزاری و نرم افزاری و البته پراكندگی موسسات آموزش عالی، سیاستگذار كلان باشد و وارد جزئیات دانشگاهها نشود.
وی در عین حال یادآور شد: البته در عین حال نظارت و ارزیابی دقیق بر دانشگاهها بر عهده وزارت علوم خواهد بود و در این راستا مركزی را در وزارت علوم ایجاد كردیم تا این كار را انجام دهیم و این مهم بر عهده مركز نظارت و ارزیابی و تعیین كیفیت وزارت علوم است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان كرد: تا چند سال قبل، معاونت آموزشی یك مركز نظارت داشت اما یك مركزی را وزارت علوم به چارت جدید آموزشی خود اضافه كرد كه تمام نظارتها در این بخش انجام میشود.