محمد محمدرضایی در رادیو گفتوگو هر حركتی را در دنیا همراه با سختی توصیف كرد و گفت: فلاسفه در مواجهه با درد و رنج تحلیلی درست نداشته و آن را به عنوان شَر میپندارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد محمدرضایی در گفتگو با برنامه فلسفی سوفیا اظهار كرد: آیا درد و رنج به واقع به عنوان شر، پنداشته میشود و یا اینكه رنج را نمیتوان شر دانست؟
وی با بیان اینكه باید در باب مفهوم شر، مباحثی عمیق از سوی فلاسفه ارائه كرد، گفت: اگر كسی ابتدا مسئلهای را شر دانست، آیا متفكران و اندیشمندان بایستی از او پیروی نمایند؟
رئیس كارگروه فلسفه دین و كلام جدید شورای تحول علوم انسانی با بیان اینكه امروزه افرادی "تن آسانی" یا به تعبیری "تن آسایی" را مسئلهای نیكو میپندارند و عدهای دیگر، كار و رنج ناشی از علم اندوزی را نیكو میدانند، گفت: گروهی هم رنجِ قهرمان شدن را خوب میپندارند؛ اما آیا هر رنجی بد است و یا اینكه رنج كشیدنهایی خاص، شر و بد هستند؟
وی با اشاره به اینكه تكلیف این مهم باید روشن گردد، ادامه داد: اینگونه نیست كه باید در مقابل هر رنجی تسلیم شویم و آنچه كه فلاسفه غربی در نظر گرفتهاند را قبول كنیم.
محمدرضایی تاكید كرد: یك فیلسوف و اندیشمند برای این به وجود آمده تا مسائل را باز كرده و به تحلیل آن بپردازد.
این استاد تمام حوزه فلسفه در دانشگاه این مطلب را چنین ادامه داد: دنیایی كه در آن زندگی میكنیم توأم با نقص و كاستی و عدم كمال است و اصولاً حركت كردن در این عالم، رنج را در پی دارد.
محمدرضایی در مصاحبه با رادیو گفتوگو اضافه كرد: این عالم مدام در حال حركت است و هر حركت برای آدمی و حیات و زندگی، در حقیقت خارج شدن از "قوه" و رفتن به سمت "فعل" میباشد و تبدیلِ این تواناییها به فِعلیت، یقیناً با سختیهایی همراه است.
وی با نقد تفكرات فلاسفهی غربی ادامه داد: در نظام هستی هر مشكل و سختی نباید نشانهای از بدی باشد؛ البته میتوان چنین رویهای را در پیش گرفت اما باید دانست كه تنها راه ممكن برای باورهای سطحی، از رنجها ناشی نمیشود.
محمدرضایی با اعلام اینكه بشر امروز هنوز نمیداند از كجا آمده است و خالق او كیست و چه جایگاهی در نظام هستی دارد، بحث كردن در باب رنج را ناشدنی دانست.
این استاد فلسفه با بیان این مطلب افزود: انسان ابتدا باید تكلیف خود را مشخص كند كه اگر در این نظامِ هستی، معلول تصادف (بیگ بنگ) و حركتی كور باشد، به گونهای تدبیر میكند و اگر انسان خود را آفریدهی خالقی قدرتمند بداند و تكلیف را بر اساسِ مخلوق بودن، تفسیر كند، یقیناً نوعی دیگر با رنجها روبرو خواهد شد.
محمدرضایی با اعلام اینكه آفریدگار ما كمال مطلق و رحمان و رحیم است، گفت: انسان در چنین شرایطی با سختیها به گونهای دیگر برخورد خواهد كرد و با طرز نگاهی دیگر به سختیها مینگرد.