نماینده شورای اجرایی فناوری اطلاعات كشور بهرهمندی دانشگاههای وزارتعلوم از چندین بستر برای آموزش مجازی را موجب تحمیل هزینه گزاف و اضافی به كشور عنوان كرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدامیر اصغری نماینده شورای اجرایی فناوری اطلاعات كشور در برنامه رادیویی «روزنه»، پاندمی كرونا را تاثیرگذار در آموزش عالی كشورها دانست و گفت: در شرایط كرونا ما به سرعت خود را ریكاوری كرده و به مسیر اصلی بازگشتیم. با فرض اینكه محتوای آموزشی بهینه است، در كشور دچار مشكلات زیر ساختی هستیم.
اصغری رویكرد آموزش مجازی در سطح آموزش عالی را بر دو قسم تعریف كرد و افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی یك اپلیكیشن واحد برای كلیه شعب فعال است و در مقابلِ آن دانشگاههایی ذیل وزارت علوم قرار دارند كه در هر دانشگاه از یك پلتفرم و بستر برای آموزش مجازی استفاده میشود.
وی ادامه داد: هر دانشگاه در مدت زمان اندكی كه پیش رو داشت، گلیم آموزشی خود را از آب بیرون كشید و در مقایسه، هر رویكرد مزایای خاص خود را داشت.
اصغری همچنین مشكل دانشگاههای ذیل وزارت علوم را ناظر بر نوشتن قراردادهای مختلف توسط هر دانشگاه با یك شركت بسترساز عنوان كرد و گفت: در اینجا هر دانشگاه باید ذخیره سازی خاصی از دادهها برای خود انجام میداد و زیر ساختهای سخت افزاری را فراهم میآورد.
وی رویه دانشگاههای وزارت علوم (دولتی ها) را موجب هزینه كرد بسیار زیاد برای آموزش مجازی به دانشجویان عنوان كرد و گفت: این روند به كل كشور هزینهای زیاد تحمیل میكند.
اصغری رویكرد متوازن دانشگاه آزاد در استفاده از یك بستر خاص و واحد برای آموزش مجازیِ تمام دانشجویان را مثال زد و گفت: در این رویكرد هم اگر قادر به بالانس كردن نباشیم و نیازهای كل كشور را احصا نكنیم، نارضایتی را در سطح عموم شاهد هستیم.
اصغری همچنین رویكرد مطلوب را استفادهی تركیبی از چند بستر عنوان كرد و گفت: در اینجا باید از بسترهای متمركز و توزیع شده استفاده نماییم. در این مسیر، یك رویكرد واحد باید ایجاد شود، ولی زیر ساختهای آموزشیِ آن توزیع شده باشد. بعنوان مثال اگر میخواهیم از اپلیكیشن «شاد» استفاده كنیم، باید زیر ساختهای آن را در چند استان توزیع كرده و بار آموزشی را بصورت متوازن پخش كنیم.