عبدالله باكیده در برنامه «سینما معیار» گفت: متاسفانه افرادی كه قرار بود از سینمای دفاع مقدس حمایت كنند، درگیر دریافت پست و مقامهای شخصی شدند و تعهد خود به ثبت وقایع تاریخی را فراموش كردند.
به گزارش ایكنا به نقل از رادیو گفتگو، برنامه «سینما معیار» با موضوع بررسی سینمای دفاع مقدس، در ارتباط تلفنی با عبدالله باكیده، كارگردان سینما از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت. زمانی سینمای دفاع مقدس به پروپاگاندای تبلیغاتیِ قهرمانپروری و تهییج روحیه ملی مربوط میشد.
وی افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی، برخی از سینماگران حوزه دفاع مقدس تصور میكردند كه دیگر نباید درباره دوران 8 سالهی دفاع مقدس فیلم بسازند. به نظر من قصههای سینمای دفاع مقدس زمانی شروع میشوند كه جنگ به اتمام رسیده است.
وی با بیان اینكه سینمای دفاع مقدس نگین درخشان موضوعات ایرانی است، تأكید كرد: ما باید در مورد دفاع مقدس حرف بزنیم و بیش از پیش به آن بپردازیم. متأسفانه افرادی كه قرار بود از سینمای دفاع مقدس حمایت كنند، درگیر دریافت پست و مقامهای شخصی شدند و تعهد خود به ثبت وقایع تاریخی را فراموش كردند.
وی با اشاره به فیلم «آبادانیها»، عنوان كرد: كیانوش عیاری در این فیلم با نگاهی متمایز به دوران دفاع مقدس پرداخته بود و متأسفانه این فیلم در هنگام اكران با مشكلات متعددی مواجه شد.
این سینماگر با اشاره به فیلم «مهاجر»، تصریح كرد: این فیلم و ابراهیم حاتمیكیا در زمان اكران با حاشیههای مختلف درگیر شدند. برخی از افرادی كه از قبال جنگ به پست و مقام رسیدند، تصمیم گرفتند در مقابل فیلمهای دفاع مقدس ایستادگی كنند.
باكیده با اشاره به اینكه بسیاری از فیلمسازان دفاع مقدس به مرور سالها از این ژانر سینمایی خارج شدهاند، اظهار كرد: عدم برنامهریزی دقیق مسئولان برای سینمای دفاع مقدس باعث شد تا بسیاری از پیشكسوتان و فعالان این حوزه دست از كار بكشند. فعالان حوزه دفاع مقدس برای كار در این ژانر به تشویق و زمینه حضور نیاز دارند.
این كارگردان با اشاره به این كه هر موضوعی از جانب هر شخص درباره دفاع مقدس قابل احترام است، ادامه داد: ورود هر فرد و هر نگاهی به سینمای دفاع مقدس به نفع این سینما است.