سخنگوی كمیسیون صنایع مجلس با تشریح شروط نمایندگان برای واردات خودرو به كشور، گفت: این شرایط در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو پیش بینی شده كه باید در صحن به قانون تبدیل شود.
اقتصاد24 - حجت اله فیروزی، سخنگوی كمیسیون صنایع مجلس با اشاره به طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو، گفت: در این طرح مشوقهایی برای تولیدكنندگان خودرو جهت بالا بردن بهره وری كار در نظر گرفته ایم.
وی همچنین به بندی در این طرح اشاره كرد كه ذائقه دوست داران خودرو خارجی را نیز تامین میكند و در این باره گفت: در این طرح به واردات خودرو اشاره شده چراكه میتواند قیمتهای داخلی را متعادل سازد.فیروزی ادامه داد: باید رقابتی میان خودروهای داخلی و خارجی ایجاد شود و خودروسازان داخلی باید به سمت كیفی سازی پیش روند؛ لذا مجلس پیش بینی كرده است كه میتوان از 4 منبع خودرو وارد كرد.
این نماینده مجلس نخستین مسیر را خودروسازانی دانست كه خودروی خود را صادر میكنند و ما به ازای آن قادر به واردات هستند. بخش دیگر قطعه سازانی هستند كه قطعات خود را به كشورهای مختلف صادر میكنند كه در مقابل صادرات قطعه، توان واردات خودرو را دارا هستند.
فیروزی سومین مسیر واردات خودرو را متوجه افرادی دانست كه خارج كشور دارای ارز و منابع مالی هستند و میتوانند از محل ارز شخصی اقدام به واردات نمایند.
وی ادامه داد: چهارمین گروه كسانی هستند كه نفت را از دولت میخرند و میتوانند از محل صادرات بخش نفتی اقدام به واردات خودرو كنند.
فیروزی خاطرنشان كرد: این شرایط در قالب طرح است كه باید در صحن به قانون تبدیل شود.
وی افزود: ما پیشتر به روشهای اجرایی استناد میكردیم كه قابل تغییر بود، ولی اگر این واردات به قانون تبدیل شود، به همان نسبت به ضمانت اجرا دارد، جنبههای حمایتی دارد و به راحتی قابل تغییر نیست.
احتمال انحصار در واردات خودرو
همچنین مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد كنندگان خودرو در خصوص اینكه اگر طرح مذكور به قانون تبدیل شود، موانع استاندارد و پلیس راهور و سازمان محیط زیست و... پیش روی واردات خودرو قرار دارد، افزود: اگر امروز طرح به قانون تبدیل شود، یك سال آینده قادر به واردات هستیم.
وی گفت: از 680 فعال در حوزه واردات، 12 شركت نمایندگی باقی مانده اند كه 5 شركت گرفتاریهای بسیاری داشته و هیچ تمایلی برای ورود به بازار ندارند و مابقی نیز علی رغم اینكه راهكارها را یافته ایم، اما با بی ثباتی در فضای اقتصادی روبرو هستند.
دادفر خاطرنشان كرد: در فضای حاكم رغبتی برای حضور ما در امر واردات ایجاد نمیشود. دست نمایندگان مجلس برای حمایت از واردات خودرو درد نكند، ولی دیروز مصاحبهای از آقای كریمی منتشر شد كه بازار را به سمت مخالفت با واردات سوق میدهد.
وی با اعلام اینكه انجمن وارد كنندگان خودرو هیچ اصراری برای واردات ندارند، تصریح كرد: بیمی وجود دارد كه طرح مجلس را به سمتی ببرند تا بازار خودروی وارداتی بین 4 خودروساز كنونی تقسیم شود كه انحصار در انحصار ایجاد میكند.
فیروزی در پاسخ به سخنان دادفر اظهار كرد: مقرراتی كه در قالب بخشنامه است، با تغییر مدیران به زودی تغییر میكند، اما اگر قانون مستند باشد، به راحتی قابل تغییر نیست.
وی افزود: هم اینك مجلس گامی برداشته تا به سمت ایجاد این قانون پیش رویم و این روند را باید به فال نیك گرفت. همچنین نباید اظهار نظر تعدادی از نمایندهها را به عنوان اظهار نظر كل مجلس گذاشت.
فیروزی ادامه داد: بنده مخالفم كه تولید كننده یا تاجر به بهانههای مختلف مورد برخورد قرار گیرد؛ یك تاجر در كشوری بازار پیدا میكند كه نباید به آسانی از دست رود. دادفر نیز ارزان شدن كالا را موجب دست یافتنی شدن آن دانست.