اقتصاد پنهان- دهقانینیا از اجرایی شدن بیش از 90 درصد از سامانههای الكترونیكی خبر داد و اظهار كرد: در حوزه تجارت داخلی و خارجی، انبار و حمل و نقل از سامانههای هوشمند برای رصد كالا استفاده میكنیم.
به گزارش اقتصاد پنهان، حمیدرضا دهقانینیا، سخنگو و مدیركل نظارت بر سامانههای الكترونیكی و هوشمند ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز در ارتباط تلفنی با برنامه بدون خطخوردگی از رادیو گفتوگو با اشاره به اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در طی سالهای گذشته گفت: این اقدامات ضربات سختی را به برخی از كالاهای قاچاق وارد كرد و فضا برای تولیدات داخلی باز شد كه لوازم خانگی، پوشاك، تلفن همراه و دخانیات نمونهای از این تولیدات محسوب میشوند.
وی از وجود 26 دستگاه در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت و بیان كرد: رویكرد جامعنگر و پیشگیرانه، محور فعالیت اصلی ستاد است و پس از آن «اقدام و مقابله» قرار دارد. در رویكرد پیشگیری و كشف، بر خلاف سالهای قبل كه به صورت تصادفی صورت میپذیرفت، با اضافه كردن سامانههای هوشمند، كشف غیرتصادفی و سیستماتیك را در دستور كار قرار دادهایم.
سخنگو و مدیر كل دفتر نظارت بر سامانههای الكترونیكی و هوشمند ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز از اجرایی شدن بیش از 90 درصد از سامانههایی كه در قانون ذكر شده است خبر داد و اظهار كرد: در حوزه تجارت داخلی و خارجی، انبار و حمل و نقل از سامانههای هوشمند برای رصد كالا استفاده میكنیم.
وی افزود: اشتراكگذاری اطلاعات سامانهها بین دستگاههای مختلف نیز در حال انجام است اما این اشتراكگذاری تا رسیدن به نقطه مطلوب و كامل خود نیاز به زمان دارد. البته هماكنون نیز اشتراكگذاری اطلاعات انجام میشود و با توجه به اقداماتی كه انجام شده اصلاح فرآیند به دستگاههای اجرایی اعلام شده است.
دهقانینیا همچنین از پیشنهاد ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به مجلس و دولت برای اصلاح قوانین و آئیننامهها گفت و عنوان كرد: بر اساس این اصلاحات، فرآیندهای اجرایی و مبارزه با قاچاق الكترونیكی شدند. پس از تجمیع اطلاعات نیز فرآیند تحلیل دادهها انجام شده است كه نتیجه آن كشفهای سیستماتیك قاچاق است و سپس وارد فاز تشكیل پرونده و اقدام مقابلهای شدهایم.
وی به نتایج اقدامات ستاد برای مبارزه با قاچاق اشاره كرد و افزود: تولیدات تلفن همراه پس از قطع كامل ورود تلفن همراه قاچاق و همچنین رشد تولیدات پوشاك داخلی كه منجر به تبلیغ برندهای پوشاك در رسانهها شد، نمونهای از رونق محصولات داخلی است