پایگاه خبری نیتا؛ وزارت صمت صنعت خودروسازی را با خاك یكسان می‌كند

دادفر در رادیو گفت‌وگو عنوان كرد: سیاست ها و راهی كه وزارت صمت درمدیریت صنعت خودروسازی پیش گرفته است، صنعت خودروسازی را با خاك یكسان می كند.

1400/06/30
|
10:01

نیتا به گزارش رادیو گفت‌وگو؛ دكتر مهدی دادفر ، دبیر انجمن وارد كنندگان خودرودر برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد قیمت خودرو گفت: هر خودرویی كه خودروساز در كشور تولید می كند و با قیمت دستوری كه دولت تعیین می كند به فروش می رساند، حدود 15 میلیون تومان ضرر می كند.

وی با تاكید بر ضرورت آزاد شدن قیمت خودرو و آزاد شدن واردات خودرو به لحاظ تعرفه گفت: خودرو سازی بخشی از ناموس كشور است.

دبیر انجمن وارد كنندگان خودرو اظهار داشت: خودرو سازی، ابر قدرت صنعت است و كشوری كه صنعت خودرو سازی دارد جزء كشورهای ابرقدرت صنعت محسوب می شوند.
*** سیاست گذاری های غلط مشكل امروز صنعت خودرو

دادفر با بیان اینكه مشكل امروز صنعت خودرو سازی ما سیاستگذاری غلط نشات گرفته از حضور ناظر به عنوان عامل است اظهار داشت: صنعت خودرو سازی ما خصولتی است و 29 مرجع در بحث خودروسازی ما دخالت مستقیم دارند.

وی در ادامه با اشاره به وجود ضریب اثر گذاری دلار در هر كالایی كه وابستگی ارزی دارد گفت: برخی از خودروهای تولید داخل در كشور ما 80 درصد داخلی شده اند و برخی نیز تنها 30 درصد داخلی سازی شده اندكه ضریب اثر گذاری دلار رابطه مستقیم با داخلی سازی دارد و هرچه داخلی سازی بیشتر باشد ضریب وابستگی كمتر خواهد شد.

دبیر انجمن وارد كنندگان خودرو با بیان اینكه قیمت تمام شده خودرو خیلی پایین تر از قیمتی است كه امروز عرضه می شود و برخی از این افزایش قیمت ها به دلیل باری است كه به دوش خودرو ساز انداخته شده گفت: با انتخاب فرد سیاستمدار به عنوان مدیر عامل صنعت خودرو سازی به انحراف رفت و اگر دولت می خواد این خراب كاری را جبران كند و مردمی عمل كند باید تاوان آن را هم بدهد.

*** دولت از درآمدهای خود چشم پوشی كند

دبیر انجمن وارد كنندگان خودرو تصریح كرد: بالغ بر 30 درصد قیمت تمام شده خودرو به عنوان مالیات، ارزش افزوده، بیمه، شماره گذاری به دولت پرداخت می شود كه دولت برای عرضه خودرو ارزان قیمت می تواند از این درآمدهای خود چشم پوشی كند.

دادفر اظهار داشت: به دلیل سوءمدیریت های سابق بالغ بر 20 درصد قیمت تمام شده خودرو نیز بابت بهره وجریمه وام های پرداخت شده به خودروسازان در دهه 80 و90 اخذ می شود ، كه در حال حاضر تاوان این ها را مشتریان می دهد.

دسترسی سریع